جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۴
کد مطلب: 44419
۱

افسردگی ‌میلیونی در ایران

افسردگی ‌میلیونی در ایران
میگنا: آمارها از ابتلای 6 میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر ایرانی به افسردگی خبر می‌دهد و وزارت بهداشت و درمان نیز نسبت به بی‌توجهی به سلامت روان هشدارهای جدی می‌دهد و خواستار مدیریت سلامت روان در داخل کشور است.
 
در این راستا طرح هایی نیز برای زیرپوشش بیمه قرار گرفتن سلامت روان مطرح شده، اما خدمات مشاوره ای تاکنون برای هیچ گروه اجتماعی حتی گروه های آسیب پذیر اجتماعی مانند معتادان رایگان نشده است.

به نظر می رسد مسائل روان در جامعه نیازمند افزایش مهارت های ارتباطی گفت وگو، کنترل خشم، استرس، خشونت، حل مساله و تفکر منطقی در افراد جامعه است.همچنین تحرک، تغذیه سالم، استراحت مناسب و پرهیز از مصرف مواد مخدر و الکل نیز در پیشگیری از ابتلا به افسردگی بسیار موثر است.

فرد دچار افسردگی ناخودآگاه عکس العمل عادی روانی و جسمی خود را از دست می دهد، بی حوصله و کم حرف می شود و اشتهای کمتری برای غذاخوردن دارد. همچنین او دچار افکار منفی و غیرمنطقی می شود که راه گریزی از آنها ندارد، ناامیدی و یأس نیز همزاد افسردگی است.

مساله مهم در ارتباط با افراد افسرده آن است که آنها قادر به کمک به خود نیستند، البته در دوره های اولیه افسردگی این افراد می توانند تمرین های ذهنی و روانی برای بهبود وضعیت روانی داشته باشند، اما در صورتی که در اوایل دوران افسردگی فرد به هر نحو از درمان محروم شود یا آنکه نسبت به علائم بروز افسردگی بی تفاوت باشد در این صورت این بیماری روانی به سرعت در روان او اثر می گذارد و به مراحل حادتر می رسد. در مراحل نهایی فرد ممکن است دست به خودکشی و آزار خود و دیگران بزند.

در هر صورت گاهی بیماری های روانی ناشی از وراثت خانوادگی هستند و از والدین به فرزندان منتقل می شوند، اما در موارد بسیاری افراد در اثر مسائل محیطی و اکتسابی دچار انواع بیماری های روانی می شوند. عوامل زیست شیمیایی و روانی اجتماعی شناخته شده ای در فرد سبب افسردگی می شود.

برخی زنان و مردان در محیط کار، خانه، دانشگاه و...انعطاف پذیری کمتری نسبت به مشکلات نشان می دهند و آسیب پذیری آنها در محل کار کمتر است.

در واقع در عوامل اجتماعی و محیطی یکسان آسیب پذیری برخی افراد در مقابل افسردگی بیش از دیگران است.


استرس، آغازگر افسردگی
استرس ها آغازگر افسردگی هستند، تفاوتی ندارد این استرس حاصل حضور مستمر در ترافیک شهری باشد یا مرگ یک عزیز در هر صورت باید استرس را نوعی آسیب رسان روانی دانست که در صورت استمرار افراد را دچار معضلاتی مانند افسردگی می کند.

هرگونه تغییر و تحول مهم در زندگی دارای میزان قابل محاسبه ای از استرس است. نکته قابل توجه آن است که حتی تغییرات مثبت زندگی نیز با خود استرس خوب به همراه دارند. ازدواج، باروری و موفقیت چشمگیر اجتماعی یا شغلی نیز استرس با خود می آورد.

عوامل بروز استرس که مداوم و دائمی شوند ناخودآگاه در فرد ایجاد افسردگی خواهند کرد. تشدید افسردگی های روزانه و بی توجهی به واکنش های روانی در فرد در نهایت او را دچار معضل افسردگی می کند.

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت آسیب های اجتماعی مثل بیکاری، طلاق، اعتیاد و فقر در جامعه رو به افزایش است، این موارد زمینه ساز افسردگی هستند و ما باید به بهبود آنها بپردازیم.

در این بین بعضی از اقشار مثل سالمندان، نوجوانان، جوانان و زنان آسیب پذیرتر هستند.

علی اکبر سیاری ضمن اشاره به افزوده شدن هزارو 140 کارشناس سلامت روان و شش هزار پزشک عمومی به نظام سلامت کشور طی طرح تحول نظام سلامت ادامه داد: امیدواریم مردم هم خودشان به این مراکز مراجعه کنند.

در عین حال تلاش می کنیم که پزشکان و کارشناسان را توانمند کنیم که پاسخگوی نیاز مردم باشند.


عصر جدید، عصر افسردگی
عصر جدید دوره تنهایی انسان با خود است و به دلیل استفاده و اتکای غیرقابل باور انسان به انواع ابزار تکنولوژی افراد اغلب تنها و دور از اجتماعات انسانی قرار دارند و به نوعی تنها با تکنولوژی سرگرم اند. بنابراین افسردگی به نوعی بیماری قرن ماست.

دو نوع درمان متداول روان درمانی و دارو درمانی برای افسردگی وجود دارد، دارودرمانی استفاده از داروهای ضد افسردگی است که افراد در صورت تشخیص پزشک باید آن را انجام دهند.

مسئله این است که غالبا افسردگی، غلط تشخیص داده می شود و بیماران عموما به چهار تا پنج پزشک یا روان پزشک مراجعه می کنند تا یکی از آنها به درستی بیماری را تشخیص دهد و درمان کند. در بعضی موارد تشخیص درست داده می شود، اما داروهای آرامبخش و خواب آور دو برابر میزان نیاز و یا کمتر از مقدار مناسب تجویز می شود.

از این گذشته بسیاری از بیماران گمان می کنند دچار ضعف شده اند و به پزشک مراجعه نمی کنند. در حالات شدید فاقد انرژی و امید به آینده اند. طول درمان به نوع آن و شدت افسردگی وابسته است.

در آزمایش های بالینی 50 تا 60 درصد بیماران ظرف چهار تا شش هفته و گاهی دو تا چهار هفته به درمان پاسخ می دهند، درمان کامل بین چهار تا شش ماه انجام می شود.


زندگی، دستخوش تغییرات استرس آفرین

آسیب های اجتماعی مثل بیکاری، طلاق، اعتیاد و فقر در جامعه رو به افزایش است، این موارد زمینه ساز افسردگی هستند و شرایط روحی افراد را دستخوش تغییرات بزرگ می کنند. در این بین بعضی از اقشار مثل سالمندان، نوجوانان، جوانان و زنان آسیب پذیرتر هستند و این اقشار آسیب پذیر در گزند شدیدترین بحران های روحی هستند.

جوانان همچنان با معضل بیکاری مواجه اند و همراه با نوجوانان امکانات فراوانی برای تفریحات ارزان و ساده در جامعه ندارند.سالمندان نیز به دلیل عدم کفایت حقوق بازنشستگی ناچار به فعالیت و کار مضاعف هستند و غالبا تا اواخر دوران پیری ناچار به کار و فعالیت مضاعف هستند.

زنان نیز از امکانات تفریحی و رفاهی مناسب برخوردار نیستند و براساس گفته مسئولان افسردگی در میان زنان ایرانی بیش از مردان است. بنابراین معضلات و بحران های اجتماعی بیش از همه یقه گروه های آسیب پذیر را گرفته است.

موفقیت های شغلی و تحصیلی مناسب به راحتی فرد را خوشحال و راضی از زندگی نگه می دارد، اما چه میزان از این موفقیت ها نصیب گرو ه های آسیب پذیر اجتماعی در ایران می شود؟ هرچند برخی از روانشناسان معتقدند گاهی زیاده خواهی در ارتباط با هر موضوعی فرد را با معضل افسردگی مواجه می کند، اما زیاده خواهی مستلزم رفع نسبی یک نیاز انسانی است و اگر یک فرد از شغل و آینده تضمین شده ای برخوردار نباشد هرگز نباید به او لقب زیاده خواه داد.


جوانان نیازمند شادی
یک روانشناس در گفت وگو با آرمان در ارتباط با عوامل بروز افسردگی در جامعه می گوید: وجود حدود شش میلیون فرد افسرده در ایران قابل توجه است، اما با آمارهای جهانی تفاوت چندانی ندارد. افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که روانشناسان و روانپزشکان با آن روبه رو هستند.

هوشنگ مهریار می افزاید: عوامل متعدد ژنتیکی، اجتماعی، روانی و فرهنگی در بروز افسردگی دخالت دارند. تعداد افراد افسرده معادل کمتر از ده درصد جمعیت ایران است و معتقدم میزان افسردگی در ایران بیش از این است.

او خاطرنشان می کند: جامعه ما در مرحله گذار از جامعه سنتی به مدرن است. این موضوع فشارها و استرس هایی ایجاد می کند که در افراد به صورت افسردگی بروز می کند.علاوه بر این مسائل اجتماعی متعددی مانند بیکاری، افزایش نرخ طلاق و سن ازدواج در افسردگی تاثیرگذار هستند. امروزه بسیاری از جوانان درحالی خواست ازدواج دارند که امکان آن را ندارند.

مهریار می افزاید: فرهنگ مردم بسیار غم انگیز شده و تعطیلات رسمی بیشتر مربوط به تعطیلات وفات است و اصولا ترس از اجتماعات مردمی در بخشی از حاکمیت وجود دارد.

او تاکید می کند: شادی های دسته جمعی چندان مورد اقبال واقع نمی شوند و امکانات رفاهی- تفریحی به ویژه برای دختران و زنان محدود است.این عوامل بر روان و روحیه افراد اثرگذارند و احتمال افسردگی را بالا می برند.

مهریار می افزاید: باتوجه به عوامل اجتماعی فوق الذکر بالا بودن نرخ افسردگی در ایران پدیده ای غیرعادی نیست و احتمالا از این میزان نیز بیشتر می شود. از سوی دیگر عوامل دیگری باعث مقاومت مردم در مقابل افسردگی می شود و از آنها حفاظت می کند.

او می گوید: یکی از عوامل بازدارنده اجتماعی حمایت اجتماعی از افراد است؛ به رغم تمام صدماتی که به خانواده در سال های اخیر وارد شده خانواده های ایرانی همچنان پابرجا هستند و یکی از نهادهایی است که فرد در مقابل افسردگی به آن اتکا کرده و توسط پدر، مادر، برادر و خواهر حمایت عاطفی می شوند.خانواده از مهم ترین نهادهایی است که می تواند سبب کاهش نرخ افسردگی از میزان کنونی شود.

مهریار می افزاید: برخی عوامل به گونه ای بر موضوع افسردگی تاثیرگذار هستند، اما رفع آنها زمانبراست.

یکی از مهم ترین این عوامل مسائل اقتصادی و معضل بیکاری و ایجاد اشتغال است، اما بسیاری از موارد افسردگی به دلیل جنبه های روانی در افراد رخ می دهند. جوانان جامعه باید احساس شادی و امیدواری داشته باشند تا کمتر دچار افسردگی شوند و احساس رضایت جوانان از زندگی آنگونه که باید مورد توجه حکومت نیست.

او می گوید: مباحثی مانند حس شادی، امیدواری و نشاط بسیار در ایجاد احساس رضایت و جلوگیری از افسردگی در جوانان و مردم اهمیت دارد.
افراد باید از محیطی امن برخوردار باشند و از سرگرمی های شاد لذت ببرند تا قادر به بیان خواست و نیاز خود باشند.

تمام انسان ها نیازمند خنده، شادی و نشاط هستند و هنگامی که به هر نحو از آن جلوگیری شود احساسات منفی جایگزین این احساسات می شوند.

افسردگی حاصل اجتماع احساسات منفی است و به میزان زیادی سبب پیامدهای مضر جسمانی نیز می شود.بیماران افسرده معمولا از نظر جسمی نیز ناراحت هستند و دستگاه های مختلف حیاتی آنها صدمه می بیند.
 
مرجع : روزنامه آرمان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!