جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۱
کد مطلب: 44432
۰

طبق قانون به ازای هر 288 دانش‌آموز، یک مشاور نیاز داریم

طبق قانون به ازای هر 288 دانش‌آموز، یک مشاور نیاز داریم
میگنا: محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالش‌های نیروی انسانی آموزش و پرورش»، با اشاره به حادثه آزار و اذیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه معین تهران، گفت:
به محض اینکه از موضوع مطلع شدیم در کمیسیون آموزش و تحقیقات، جلسه‌ای تشکیل شد و مسئولان آموزش و پرورش حضور یافتند و گزارش دادند.

وی افزود: روز چهارشنبه نیز دو ساعت در وزارتخانه جلسه داشتیم و ابعاد کار و نحوه پیگیری مشخص شد؛ تا بعدازظهر چهارشنبه مشخص شد ابعاد ماجرا آنقدر حاد نبوده که به‌ویژه رسانه‌های خارجی به آن دامن می‌زدند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک ناظم که نیروی رسمی و معلم نبوده فعل حرام و کارخلافی را مرتکب شده اما به گونه ای دارند فضا را آلوده می‌کنند گویی همه فرهنگیان مشکل دارند، گفت: فرهنگیان فرهیخته ترین قشر کشورند و نباید کاری کنیم ساحت آنها خدشه‌دار شود؛ این جفا به فرهنگیان است و از رسانه‌ها می‌خواهم رعایت کنند؛ دستگاه قضایی به پرونده رسیدگی می‌کند و رهبری هم دستور دادند میزان جرم هرچقدر است، حدود الهی اجرا شود.

زاهدی در ادامه درباره چالش های نیروی انسانی عنوان کرد: تا سال 1400 حدود 14 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز داریم که سال 1405 به 15 میلیون و 400 هزار نفر و در 1410 به 14 میلیون و 100 هزار نفر می‌رسد و اکنون حدود 13.5 میلیون دانش‌آموز داریم.

وی، آمار بازنشستگان آموزش و پرورش را نیز اعلام کرد و گفت: در سال گذشته 43 هزار نفر، در سال جاری 60 هزار نفر، در سال 98، 75 هزار نفر، در سال 99 حدود 80 هزار نفر و در سال 1400، 97 هزار بازنشسته داریم که مجموع آنها 354 هزار نفر می‌شود.

زاهدی افزود: استاندارد نسبت دانش‌آموز به معلم باید یک به 14 باشد؛ تراکم دانش‌آموزی اکنون در شهرو روستاها در دوره ابتدایی یک به 25 است.

وی با بیان اینکه اکنون 940 هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش داریم، گفت: کل شاغلین اداری و خدمتگزار نیز 90 هزار نفرند؛ البته تا سه سال قبل به ازای هر 30 دانش‌آموز یک نیروی پشتیبان اعم از مدیر، ناظم و... داشتیم که اکنون به 70 نفر رسیده است و نشان می‌دهد از شمار نیروهای پشتیبان کاسته شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: باید به ازای هر چهار دانش‌آموز، یک ساعت مربی برای امور تربیتی داشته باشیم و به عبارتی هر96 دانش آموز، یک مربی تربیتی داشته باشند اما اکنون به ازای هر 300 دانش‌آموز، یک مربی تربیتی داریم و معنایش این است که امور تربیتی دارد تعطیل می‌شود.

وی افزود: طبق قانون به ازای هر 288 دانش‌آموز، یک مشاور نیاز داریم که اکنون این آمار به ازای هر 500 نفر، یک مشاور است؛ به تعبیری باید در سال جاری یک میلیون و 210 هزار معلم، کادر خدماتی اداری، مشاور و مربی تربیتی داشته باشیم و آموزش و پرورش برای کادر آموزشی‌اش حداقل 825 هزار معلم نیاز دارد.

زاهدی با بیان اینکه سازمان امور استخدامی خط مقدم است و اگر بخواهیم استانداردها را رعایت کنیم حداقل بالغ بر 300 هزار نیرو تا سال 1400 نیاز داریم که باید وارد کار شده باشند، گفت: تا ردیف استخدامی از سوی سازمان استخدامی صادر نشود، سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند تأمین بودجه کند.
وی تصریح کرد: اکنون طبق آمار 100 هزار نیروی حق التدریس و خرید خدمت داریم که طرحی در مجلس برای جذب آنها دادیم؛ دو مرتبه هم مصوبه داشتیم چرا دولت برای جذب اینها حتی با آزمون مقاومت می‌کند؟ باید اینها را بکارگیری کنیم؛ باید از بازنشسته کردن فوق لیسانس‌ها جلوگیری شود. متاسفانه در برخی مناطق برخی ایثارگران را به اجبار بازنشسته کردند. چرا این کار را کردند؟
 
مرجع : خبرگزاري فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .