سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ / ۰۰:۴۱
کد مطلب: 44437
۰
۵

جای خالی مصاحبه های بالینی در استخدام معلمان

جای خالی مصاحبه های بالینی در استخدام معلمان
میگنا: بیشتر از یک هفته از رسانه ای شدن ماجرای تعرض به دانش آموزان مدرسه غرب تهران می‌گذرد. خانواده‌های نگران و فرزندان‌شان، یک سوی ماجرا و سوی دیگر، مجموعه مدیریتی آموزش و پرورش و معاون آموزشی ای که به علت مشکلات اخلاقی باعث چنین حادثه‌ای شده است، هستند. اولین اتفاقی که اینجا رخ می دهد، بی اعتمادی والدین از مدارس و نظام آموزشی است که چطور در یک مدرسه چنین اتفاق می‌افتد.

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در توییتر خود درباره ماجرای مدرسه معین نوشت:« مجرم، نیروی غیررسمی بود و بدون طی مراحل قانونی به کار گرفته شده است که تمام مسببان مسئولند. علاوه بر برخورد قاطع قضایی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است، باید با تقویت و به‌روزرسانی فرآیند گزینش به ویژه نظارت سختگیرانه و بدون مسامحه، از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنیم. صحبت‌های وزیر آموز ش‌و پرورش در حالی مطرح می شود که کوهستانی، مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 تهران به تسنیم گفته که معلم خاطی مراحل گزینشی را گذرانده بوده است.

دو سال گذشته نیز معلمی در یکی از روستاهای زنجان به دانش آموز دخترش به نام ندا تجاوز کرد و بعد از شکایت از او و گذراندن مراحل دادرسی معلوم شد که او دوباره به خدمت مشغول شده است. ماجرایی که مردم و کاربران شبکه های اجتماعی هم به آن واکنش نشان دادند اما در نهایت هیچ اتفاقی نیفتاد. حالا حادثه مدرسه معین هم با واکنش های بسیار زیادی مواجه شده است.کاربران هشتگ های فراوانی زده اند و خواستار این شدند که آموزش و پرورش در سیستم‌های گزینشی معلم ها مسئولانه‌تر برخورد کند. در حال حاضر تنها موارد مهم برای تایید صلاحیت‌های نیروهایی که می‌خواهند به عنوان معلم در سیستم آموزش و پرورش استخدام شوند، اعتقاد به دین اسلام یا ادیانی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید شده، التزام به ولایت فقیه، التزام به جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی، عدم فساد اخلاقی، عدم سابقه تشکیلاتی و عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم سابقه کیفری است اما نکته مهم در استخدام معلم ها، توانایی و مهارت آن‌ها در مواجهه با دانش‌آموزانی است که حساس‌ترین مراحل زندگی خود را در مدارس می‌گذرانند. سال گذشته نیز شیوه‌نامه مصـاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منتشر شد و به شدت آماج انتقادها در فضای مجازی و حتی معلم‌ها قرار گرفت. در این شیوه نامه، بیماری‌هایی مانند کیست تخمدان و اختلالات و بیماری های زنانه از مواردی بود که باعث ردصلاحیت معلم در گزینش می شد. در نهایت این شیوه نامه با انتفادهای فراوان روبه رو شد و قرار شد آن را اصلاح کنند اما چرا باید صلاحیت های روحی روانی و رفتاری که برای یک معلم شرط لازم است، کمتر از بقیه موراد مورد توجه قرار بگیرد و مسائل عقیدتی و دینی برای گزینش معلم ها آنقدر پررنگ باشد.

یکی از کاربران توییتر مراحل گزینش خود در آموزش و پرورش را در نامه ای نوشته و آن را به فانی، وزیر آموزش و پرورش وقت داده که هیچگاه به این نامه جوابی داده نشده است. او دانش آموز دبیرستان‌های حلی تهران بوده و بعد از طی کردن مراحل تحصیلش در دانشگاه به عنوان معلم در همین دبیرستان ها مشغول شده است. در رشته توییتی که از نامه منتشر شده ،حتی یک جا هم نیامده که او چقدر با روحیات نوجوانان آشنایی دارد و اغلب سولات درباره مسائل عقیدتی است. در یکی از سوالات آمده که آیا شما در خانه ماهواره داری یا نه. یکی از سوالات درباره این است که چرا او فیسبوک و وبلاگ دارد و چه موضوعاتی را در آن مطرح می‌کند. مدت ها در سازمان آموزش و پرورش سابقه جبهه و جنگ برای معلم ها امتیاز ویژه برای گزینش محسوب می شد؛ در حالی که به موارد دیگر گزینشی مانند صلاحیت های روحی و روانی برای گزینش معلم‌ها جایگاهی نداشت.

پروتکلی برای جرایم در آموزش‌وپرورش نداریم
ماجرای گزینش معلمان در آموزش و پرورش با وجود رخ دادن چنین حادثه ای به مراحل حساسی رسیده و واکنش های زیادی را برانگیخته است.
معلم ها هم مانند دیگر اقشار جامعه خطاهایی دارند و ممکن است در محل کارشان دچار خطاهایی شوند که جرم باشد. باید سازمانی و جود داشته باشد تا به این جرایم رسیدگی کند و برای معلمان خطارکار حکم انفصال ازخدمت صادر کند اما مشکل اینجاست که اصلا آموزش و پرورش هیچ برنامه و پروتکلی برای برخورد با جرایم معلم‌ها در محیط‌های آموزشی و در ارتباط با دانش آموزان ندارد. عباس فرجی، کارشناس مشاوره در آموزش‌وپرورش نیز در گفت و گو با تسنیم درباره این موضوع گفته است: «در مواردی که بیان شده به وضوح آشفتگی و هیجان زیادی می‌توان دید که حکایت از آن دارد، آموزش و پرورش هیچ پروتکلی برای مواجهه با این دست جرایم در اختیار ندارد؛ مثلا وزیرآموزش‌و‌پرورش این عمل را شنیع عنوان می‌کند؛ گویی برایش محرز شده است که اتفاق افتاده بدون آنکه منتظر دستور مراجع قضایی باشد. رییس منطقه این عمل را محکوم و حکم تعلیق صادر کرده و آقای نظری همه چیز را به مراجع قضایی ارجاع داده و اخبار تکمیلی را به بعد موکول کرده است. به زبان ساده، یکی حکم خود را صادر کرده، یکی دیگر دستور پیگیری داده و یکی دیگر ارجاع داده و به تعبیری کلافی است که معلوم نیست از کجا باید بازش کرد». فرجی با اشاره به اینکه هر سال در مدارس اتفاق های ناخوشایندی می افتد که تنها در دسترس حراست مدارس است و رسانه ای نمی شود، می‌گوید:« اگر به کارشناسی‌های حراست مناطق مراجع شود هر سال آمار این موارد را می‌توان استخراج کرد؛ گرچه بنا به ملاحظاتی این آمار منتشر نمی‌شود. ما می‌دانیم زیر پوست آموزش و پرورش اتفاقات ناخوشایندی می‌افتد که رسانه‌ای نمی‌شوند؛ مثل آماری که چند روز پیش منتشر شد و حکایت از آن داشت که 10 هزار نفر از دانش‌آموزان سوء مصرف مواد دارند و خیلی آمار دیگری که وجود دارد و مطرح نمی‌شود. در عین حال نمی توان کتمان کرد هر فردی که فقط چند سال در مدرسه باشد، با این موضوعات به دفعات برخورد خواهد کرد».

دکتر شهناز نوحی، روانشناس درباره چگونگی گزینش‌ها برای پذیرش معلمان در مدارس به ایسنا گفت: متاسفانه گزینش‌های ما در سیستم‌های اداری اغلب صوری، قالبی و کلیشه‌ای هستند و چیزی نیست که بتوانیم با استفاده از مصاحبه‌های بالینی و تخصصی و آزمون‌های روان‌شناختی مرتبط، شخصیت افراد را ارزیابی کنیم. وقتی که این گزینش‌ها ربطی به روابط بین معلم و کودک و معلم با نوجوان ندارد، همین نتیجه اتفاق می‌افتد؛ زیرا معلم می‌خواهد شغلی برای خودش داشته باشد تا آینده‌اش را تامین کند، اما باید فیلتری که برای گزینش گذاشته‌ایم، اصلاح شود. بنابراین روش گزینش ما باید تغییر کند، تا زمانی‌که روش گزینش ما با مسائل تکراری گره خورده است، تغییری نخواهیم دید.

برخی مسائل که در گزینش‌های فعلی مطرح می‌شود، لازم است اما کافی نیست. از طرفی این گزینش‌ها باید ادامه هم داشته باشد و هر چند سال یکبار افراد مورد ارزیابی و ارزشیابی قرار گیرند. متاسفانه در کشور ما یک سری بندهای نابجا وجود دارد که اجازه نمی‌دهد خیلی از فیلترها به درستی رعایت شوند. عمده این مشکلات به آموزش و پرورش و خانواده‌ها برمی‌گردد که غافلند و از یک‌سری مسائلی که لازمه پرورش کودکان و نوجوانان است، جا مانده‌اند. خانواده‌های ما خودشان را به خواب می‌زنند و دل‌شان می‌خواهد بچه‌ها هیچ‌چیز ندانند و نفهمند. درحالی‌که آموزش‌های درست و مناسب سن، می‌تواند کودکان را در برابر آسیب‌ها محافظت کند.
 
مرجع : روزنامه قانون
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمود
Iran, Islamic Republic of
اولا اون متهم معلم نبوده تازه شاغل در مدرسه دولتی هم نبوده . رسانه های دوزاری الکی دارن بر ضد مدارس جو درست می کنن. درست مثل رسانه های بیگانه . نوشتید جای خالی مصاحبه های بالینی در استخدام معلمان!! آفرين جای این مصاحبه نه تنها براي معلمان بلكه باید برای اساتید جوان دانشگاه ،پزشکان،کارمندان،حتی نانوایان و بقالان و... هر آدم جوان و خامي که با مردم سرو کار داره و زن و بچه مردم به آنها مراجعه می کنند باید انجام بشه . ما موافيم.
Iran, Islamic Republic of
،چرااز روانشناس ها برای گزینش مشاغل مثل کشورهای دیگر استفاده نمی کنند!
Iran, Islamic Republic of
با سلام ....در شهري که من هستم متاسفانه رييس هسته مشاوره خودش داراي مشکلات زياديه به شدت اهل باند و باندبازي و مسايل سياسيه ، ولايت فقيه رو قبول نداره ، مشکلات روحي و رواني داره ثبات شخصيت و تصميم گيري نداره اينها رو چون از نزديک باهاشون کار کردم ميگم.اين خانم کجا به فکر دانش آموزه وقتي باهاش از آسيب ها صحبت ميکني منکر ميشه . بيشتر از اينکه به فکر مشکلات دانش آموزان و افزايش آگاهي و مهارتها در اونها باشه به فکر پست و جايگاه خودشه و اينها متاسفانه برميگرده به سيستم معيوب جامعه ما که افراد رو براساس رابطه ها به منسب ميرسونن نه ضابطه نه مصاحبه جالب اينجاست که خودشون هم مصاحبه کننده ميشن. چقدر مشاوران شهر من با مسولان مشاوره سازمان مکاتبه کردن و تلفني صحبت کردن ولي فايده نداشت .تا اتفاقي نيفته مسولان ما بيدار نميشن. روانشناس باليني از استان ...
Iran, Islamic Republic of
کاملا با این مطلب موافقم والبته باید دوره های روانشناسی بسیار قوی مخصوصا برای آموزگاران گذاشته چرا که ژاپن بهترین الگو در این زمینه است که اکیدا در دوره ابتدایی توجه ویژه دارد این خانواده وسپس دوره ابتداییست که سرشت دانش اموز را تغییر میدهد پس چه بهتر با فرهنگ عالی تربیتی برنامه ریزی شود.آیا این حجمه مصرف انرژی در کشور ما ناشی از بی فرهنگی نیست؟معلمی که بچه 7 ساله را از کلاس اخراج میکند ویا معاون پرورشی که چادر نماز جشن تکلیف بچه 9 ساله رابخاطر عدم پرداخت هزینه ً،از دانش آموز پس میگیرد درحالیکه شاهد گریه بچه است وفکر عواقب سوء نمیکندواقعا از نظر روحی سالم است؟
Iran, Islamic Republic of
اول از همه پزشکان که در سال کلی حاشیه دارن و وزارت مربوطه بر خلاف آموزش و پرورش لاپوشانی می کند.
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی