جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۰
کد مطلب: 44456
۱

نقش خانواده در شناساندن حریم خصوصی به کودکان

نقش خانواده در شناساندن حریم خصوصی به کودکان
میگنا: سارا گلستانی‌ مشاوره خانواده؛ در خصوص نقش خانواده در شناساندن‌ حریم خصوصی به فرزندان، اظهار کرد: اولین و مؤثرترین نقش در آموزش مسائل جنسی را پدر و مادر بر عهده دارند؛ هر آموزشی به فرزند علی‌الخصوص آموزشی به این مهمی در رابطه با حریم خصوصی باید توسط پدر یا مادر انجام شود.
 
این مشاوره خانواده با اشاره به اینکه پدر و مادر ارتباط نزدیکی با کودک دارند، تشریح کرد: کودک به پدر و مادر خود اعتماد دارد و برای ادامه زندگی به آنها متکی است؛ بنابراین اگر پدر و مادری به اندازه کافی آگاه و اطلاعات کافی داشته باشد، می توانند آموزش‌های لازم را درباره حریم خصوصی به فرزندان خود بدهد.

گلستانی با تاکید بر اینکه کودک باید متناسب با جنس و سن خود حریم خصوصی را بداند، عنوان کرد: پدر و مادر باید از بدو تولد فرزندشان، به فکر این موضوع باشند و از دو سالگی‌ این آموزش ها را شروع کنند؛ به کودکان یاد بدهند که چطور می‌توانند حریم خصوصی خود را بشناسند و از آن محافظت‌ کنند؛ ما می‌توانیم با آموزش‌های لازم، فرزندان و کودکانی داشته باشیم که در جامعه کمتر آسیب‌ جسمی می‌بینند.


والدین، امین کودکان هستند
وی در خصوص اینکه چطور می توان به فرزندان آموزش مراقبت‌های جنسی داد، گفت: اولین کسانی که می‌توانند آموزش جنسی را در اختیار کودکان بگذارند، والدین هستند و تا آخر باید این افراد باقی بمانند؛ چرا که امین فرزندان هستند.
 


بهترین سن شناساندن‌ حریم خصوصی به فرزندان

این مشاوره خانواده با اشاره به اینکه پدر و مادر از چه سنی می‌توانند مسائل جنسی را به فرزندان خود آموزش دهند، اظهار کرد: از 2 سالگی می‌توان به کودکان آموزش داد که حریم خصوصی خود را  چگونه حفظ کنند؛ آنها باید بدانند این حریم خصوصی که بخشی از بدن آن هاست را چگونه حفظ کنند و اینکه این حریم تنها متعلق به خودشان است و کسی اجازه ورود به این حریم را ندارد.

گلستانی‌ با بیان اینکه با افزایش سن کودک لازم است توضیحات والدین بیشتر شود، عنوان کرد: این آموزش‌ها باید تا دوران نوجوانی کامل شده باشد کودک باید متناسب با سن خود آموزش‌ها ببیند و این آموزش‌ها فقط از طریق پدر و مادر به فرزندان انتقال یابد، البته اولیاء مدرسه و معلمان هم می‌توانند مکمل این موضوع باشند.

این مشاوره خانواده در خصوص تأثیر ماهواره، فیلتر شکن و فضای مجازی بر رفتارهای کودک اذعان کرد: ما راجع به نسلی صحبت می‌کنیم که ناخودآگاه‌ نسبت به دهه‌های گذشته‌ از آگاهی بیشتری برخوردار هستند، این اطلاعات و فضا (فضای واقعی و مجازی) باعث می شود که کودکان به طور غیر ارادی هوشیارتر و کنجکاوتر باشند.

وی با اشاره به اینکه روش‌های تربیتی مربوط به نسل‌های گذشته برای کودکان امروزی پاسخگو نیست، تشریح کرد: اگر از شیوه‌های امروزی برای برخورد با کودکانمان بهره نبریم، عقب می‌مانیم و مورد اعتماد آنها نخواهیم بود؛ در نتیجه نمی‌توانیم به آنها برای ساختن آینده کمک کنیم.

این مشاوره خانواده با تأکید بر اینکه باید کودکان را برای آینده پرورش داد، گفت: بچه‌های هر نسل، برای ساختن زمان‌های آینده هستند؛ در نتیجه ممکن است در آن زمان خیلی موضوعات تغییر کرده باشد، بنابراین این کودکان باید بتوانند در آینده زندگی خود را ادامه دهند و از خودشان دفاع کنند تا به رشد و پیشرفت برسند.

ضرورت آموزش استفاده صحیح از امکانات عصر جدید به کودکان

زمانیکه ما راجع به کودکی صحبت می‌کنیم که در این عصر به دنیا آمده،  باید بدانیم او به صورت ناخودآگاه‌  اطلاعات بیشتری نسبت به کودکان دهه‌های گذشته دارد؛ در نتیجه نمی‌توان هر آنچه که در این عصر وجود دارد و در دسترس است را  از کودک دریغ کرد؛ لذا باید آموزش‌های لازم در خصوص استفاده درست از وسایل موجود به فرزند داده شود.

در واقع باید از این ابزار برای سلامت، رشد و متناسب با سن کودک استفاده شود؛ پدر و مادر باید نحوه صحیح استفاده از آن را به فرزند خود آموزش دهند و قوانینی برای آن لحاظ کنند، باید این آموزش ها را به روش‌های درستی اجرا کنیم که کودک بپذیرد و  صدمه‌ای به او وارد نشود؛ کودک برای اینکه رشد کافی داشته باشد نیاز به آموزش‌های لازم و کافی دارد، در نتیجه ما نباید کمتر و بیشتر از حد به آن بپردازیم و آن ها را محدود کنیم.
 
گلستا‌نی ادامه داد: اطلاعات بیشتر یا کمتر از حد مجاز باعث تجاوز به یادگیری‌های کودک می‌شود و ما به عنوان والدین آن‌ها اجازه  نداریم به دلیل اینکه توان کنترل کودک را داریم، حد و حدود اضافه بر سازمان برای آن بگذاریم‌.


چرا باید با فرزندان خود دوست باشیم؟

وی با اشاره به اینکه پدر و مادر باید با فرزندان خود دوست باشند تا بتوانند خصوصی ترین حرف های خود را به آن ها بزنند، بیان کرد: باید بپذیریم فرزندان این عص حق دارند که از فضای مجازی و تمام امکاناتی که وجود دارد، استفاده کنند؛ لازم است برای اینکه بتوانیم از آنها محافظت کنیم ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنیم، تا از نحوه استفاده آن‌ها از فضای مجازی و ارتباط هایشان مطلع باشیم، اگر آسیبی در کمین است را شناسایی تا بتوانیم به آن ها کمک کنیم.

این مشاوره خانواده ادامه داد: نقش پدر و مادر، در عصر فعلی که دسترسی کودک به اطلاعات و تجربیات  بالاست، بسیار مهم است؛ من اگر تصمیم می گیرم پدر یا مادر باشم باید به طور کامل و تخصصی بیاموزم که فرزند پروری دقیقا به چه معناست؟ و چه مهارت هایی نیاز دارد؟ پس باید  به طور دائم تا زمانی که فرزندم را به سطح تشخیص لازم برسانم، در کنار یک روانشناس باشم و به درستی این مراحل را پشت سر بگذارم.

تمام اتفاقات اطراف کودک چه واقعی و چه مجازی در او تأثیرگذار است و زمانی می‌تواند به آسیب تبدیل شود که تعادل آن با میزان رشد و درک کودک به هم بخورد؛ با توجه به سرعت انتقال اطلاعات و تکنولوژی ممکن است نتوانیم به درستی از نقش پدر و مادر بربیایم؛ می‌توانیم این نقش را به درستی در کنار آموزش های یک روانشناس ایفا کنیم.
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.