جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۶:۳۰
کد مطلب: 4446
۰

بازار داغ سودجویی در انتخاب رشته/ 10 دقیقه مشاوره 45 هزار تومان!

هر فردی در زندگی خود بارها دست به انتخاب می زند و با این انتخاب مسیر زندگی خود را تعیین کرده و سرنوشت خود را رقم می زند.
لحظات انتخاب شدن ویا انتخاب کردن همیشه لحظات حساسی است. دراین میان لحظات انتخاب کردن به مراتب از حساسیت بالاتری برخوردار است چرا که فرد با این کار آینده خود را به دست خود رقم می زند و باید در برابر این انتخاب پاسخگو باشد. همه ساله بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری تب و تاب انتخاب کردن بخش قابل توجهی از جامعه را در بر می گیرد؛ داوطلبانی که باید رشته دانشگاهی خود را انتخاب کنند، خانواده هایی که باید در انتخاب رشته دانشگاهی فرزند خود را هدایت و یاری کنند، استادانی که در برابر دانش آموزان، خود را مسئول و موظف به راهنمایی می دانند، مراکزی که داوطلبان را در این کار کمک می‌کنند و .... اما دراین بین، به دلیل فرصت نسبتا محدود زمان انتخاب رشته و حساسیت موضوع، افراد و یا موسساتی به درک این موضوع مبنی بر این که خانواده ها و داوطلبان به نوعی در این فاصله زمانی دچار سرگردانی و تردید می شوند، رسیده و دست به سوء استفاده می زنند.  
البته مراکزی هم هستند که از روی اصول و با در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل علاقه، شناخت، توانایی علمی، توان اقتصادی خانواده ها، امکانات مراکز آموزشی، آینده شغلی، هدف داوطلب، سهمیه پذیرش و ... داوطلبان را در ازای قیمتی عادلانه، به دور از جبر و یا تحمیل نظر خود،‌ تنها هدایت و راهنمایی می کنند. اما به هر روی باید روی دیگر قضیه را هم دید واین را پذیرفت که افراد و یا موسساتی هستند که از شرایط موجود سوء استفاده می کنند و داوطلب و خانواده آنها را مورد سودجویی قرار داده و به قولی سرکیسه می کنند. با گشتی در شهر، مروری بر برخی رسانه ها و یا بازدیدی در اینترنت به خوبی نشان می دهد که بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، بازار انواع و اقسام تبلیغات مانند، رزرو وقت مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کنکور توسط جناب آقا یا خانم ... به صورت حضوری یا تلفنی، انتخاب رشته کامپیوتری با نرم افزار ... و غیره داغ می‌شود. در این بین در سطح شهر کودکانی هم تبلیغات رنگانگ موسسات و مراکز انتخاب رشته را بین عابران در حال گذر، پخش می کنند تا از این تنور داغ انتخاب رشته،‌ نانی هم نصیب آنان شود.  
5 هزار تومان برای 10 دقیقه مشاوره انتخاب رشته نکته قابل تامل دراین بین، وقتی است که پای مبالغ زیادی درمقابل دقایق یا ساعتی مشاوره به میان می‌آید؛برای مثال یک ساعت مشاوره 70 هزار تومان، 10 دقیقه مشاوره 45 هزار تومان و ... که شاید پرداخت این مقدار پول برای خانواده ها به راحتی امکان پذیر نباشد و یا عادلانه به نظر نرسد. نیاز به حضور جدی دستگاه های نظارتی قضیه به اینجا ختم نمی‌شود و دراین بازار آشفته، انواع دیگر سودجویی مثل سوء استفاده ازنام اساتید برجسته و یا مراکز معتبر هم خودنمایی می کند که نیاز به حضور جدی دستگاه های نظارتی را برای سر و سامان دادن به این آشفته بازار انتخاب رشته، ملموس‌تر می‌کند.   قم - خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.