کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ریسک بالای اختلالات ریتم قلب در مشاغل پراسترس

خبرگزاری ایسنا , 16 خرداد 1397 ساعت 9:39

بر اساس تحقیقاتی که در یک نشریه پزشکی بین‌المللی منتشر شده است، انجام کار پراسترس با ریسک بالاتری از اختلال ریتم قلب همراه است که به آن فیبریلاسیون دهلیزی می­گویند.


به گزارش European Journal of Preventive Cardiology، پرتنش‌­ترین شغل­ها نیاز به مطالبات و خواسته‌­های روانشناسی بالایی دارند، اما کارکنان، معمولاً کنترل کمی بر وضعیت کاری دارند مثل کارگران خط مونتاژ، رانندگان اتوبوس، منشی­‌ها و پرستاران.
یافته‌های این تحقیق نشان می­دهد که پس از تعدیل در سن، جنس و تحصیل، تنش در کار با 48 درصد ریسک بیشتری از خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی همراه است.

دکتر الونور فرانسون، نویسنده و استادیار اپیدمیولوژی مدرسه بهداشت و رفاه دانشگاه جانکوپینگ سوئد در این خصوص می‌گوید: «ما برای انجام کارها نیاز به منابع انسانی داریم، اما کارفرمایان می­توانند از طریق اطمینان بخشیدن از این‌که کارکنان، منابع موردنیاز برای تکمیل کارهای تعیین‌شده را دارند، به آن‌ها کمک کنند. روسا باید زمان استراحتی را برنامه ­ریزی کرده و به نظرات کارکنان درباره چگونگی بهبود کار خود و محیط کار گوش بسپارند».

فیبریلاسیون دهلیزی، شایع­ترین اختلال ریتم قلب یا همان آریتمی است. علائم آن شامل تپش قلب، ضعف، خستگی، احساس سبکی در سر، سرگیجه و تنگی نفس هستند.

فیبریلاسیون دهلیزی منجر به 20 تا 30 درصد سکته مغزی شده و خطر مرگ زودهنگام را افزایش می­دهد. بر اساس آمارها، یکی از هر چهار بزرگ‌سال میان‌سال در اروپا و ایالات‌متحده، مبتلابه فیبریلاسیون دهلیزی می­شوند. برآورد شده است که تا سال 2030 میلادی، 14 تا 17 میلیون بیمار مبتلابه فیبریلاسیون دهلیزی در اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت.

دکتر فرانسون می‌گوید:«فیبریلاسیون دهلیزی یک وضعیت شایع با عواقب جدی است و بنابراین یافتن راه­های پیشگیری از آن، مهم‌ترین مسئله در بهداشت عمومی محسوب می­شود. اما درباره عوامل خطرزا و به‌ویژه نقش محیط کار در این بیماری، اطلاعات کمی موجود است».

در این تحقیق 13.200 شرکت­کننده در سال‌های 2006، 2008 یا 2010 در پیمایشSwedish Longitudinal Occupational Survey of Health (SLOSH)   ثبت‌نام کردند. شرکت­ کنندگان شاغل بودند و هیچ سابقه فیبریلاسیون دهلیزی، حمله قلبی یا نارسایی قلبی نداشتند. در این مطالعه، شرکت­ کنندگان نظرسنجی­‌های پستی را درباره دموگرافیک اجتماعی، سبک زندگی، بهداشت و عوامل مرتبط با کار تکمیل کردند.

استرس کاری به‌عنوان فشار کاری تعریف شده است، که اشاره به مشاغلی با مطالبات روان‌شناختی بالا و کنترل کم بر وضعیت کاری دارد.

این نظرسنجی شامل پنج سؤال در مورد مطالبات شغلی و 6 مورد کنترل است. برای مثال: آیا شما مجبور به کار بسیار سخت یا بسیار سریع هستید؟ آیا خواسته­‌ها و مطالبات متضادی در کار شما وجود دارد؟ آیا زمان کافی برای تکمیل وظایف کاری خود دارید؟ آیا کار شما شامل تکرارهای زیادی است؟ آیا می­توانید تصمیم بگیرید که در محل کار، چگونه کار را انجام دهید و اینکه چه کاری انجام دهید؟

دکتر فرانسون در توضیحات خود می‌گوید: «درمجموع جمعیت کارگران سوئد، کارکنانی که مشاغل پرتنش داشتند، تقریباً 50 درصد بیشتر احتمال فیبریلاسیون دهلیزی را نشان دادند».

این تحقیق و نتایج به‌دست‌آمده از آن، بار دیگر بر اهمیت کنترل استرس‌های مختلف جاری در زندگی بالأخص در محیط‌های شغلی صحه می‌گذارد.
 


کد مطلب: 44465

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/44465/ریسک-بالای-اختلالات-ریتم-قلب-مشاغل-پراسترس

میگنا
  https://www.migna.ir