کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کودکان جیغ بزنند!

خبرگزاری ایرنا , 21 خرداد 1397 ساعت 0:24

یک روانشناس بالینی در واکنش به اینکه کودکان در هنگام مواجهه با خطر چه اقدامی باید انجام دهند، گفت: جیغ زدن و ضربه زدن به فرد آسیب رسان از جمله این موارد است.


میگنا: نادر اباذری افزود: کودکان سال ها آموزش دیدند که نباید جیغ بزنند ولی در این موقعیت باید به کودکان آموزش داد چنین رفتاری از خود نشان دهند و به سرعت موقعیت را ترک کنند.

وی درباره ضرورت تربیت جنسی به کودکان و نوجوانان اظهار داشت: آموزش مسائل جنسی از سن سه سالگی باید آغاز شود و والدین بهترین افراد برای آموزش این موارد به کودکان هستند.

اباذری درباره بهترین افرادی که می توانند آموزش جنسی را به کودکان و نوجوانان ارائه دهند، گفت: پدر و مادرها بهترین افراد برای آموزش جنسی به فرزندان هستند و در گام بعدی کارشناسان حوزه بهداشت روان و مسئولان مدارس می توانند در این زمینه اقدام کنند.

وی در باره شرایط افرادی که می خواهند با کودکان و نوجوانان درخصوص مسائل جنسی صحبت کنند، توضیح داد: این افراد باید مطلع و هوشیار بوده، اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشند و اگر دانش کافی در این حوزه نداشته باشند باید قبل از اقدام در این زمینه، اطلاعات لازم را از کارشناسان فرا گیرند.

این روانشناس بالینی یکی دیگر از مولفه های این افراد را داشتن ارتباط مطلوب و صمیمی با کودک عنوان کرد و گفت: داشتن حس اعتماد و اطمینان به فرد آموزش دهنده یکی از این موارد مهم است؛ به عنوان مثال کارشناس یا معلم می تواند دانش خوبی داشته باشد ولی قطعا به اندازه والدین نمی تواند مورد اعتماد و صمیمیت کودک باشد.

این کارشناس حوزه بهداشت روان در مورد این باور اشتباه که والدین باید در همه مسائل فرزندان دخیل باشند، اظهار داشت: این تفکر نادرستی است که والدین باید از همه جزئیات فرزندشان باخبر باشند؛ موضوع مهمی که در این آموزش باید مورد توجه قرار گیرد، این است که فرد مورد اعتماد، بتواند روی کودک نظارت داشته باشد.

اباذری در پاسخ به این سئوال که کدام یک از والدین، پدر یا مادر باید به کودک آموزش جنسی دهد، گفت: به طور کلی هر کدام از والدین که رابطه خوبی با فرزند دارند، می توانند این آموزش ها را به فرزندان ارائه دهند؛ در سنین کم بهتر است جلسه ای سه نفره با حضور پدر، مادر و فرزند برگزار شود و در مورد این موضوعات صحبت شود؛ ولی در سنین بالاتر باید مادر به دختر نوجوان و پدر به پسر نوجوان آموزش دهد.

وی در مورد مشکلات کودکان و نوجوانانی که آموزش جنسی را از طریق دوستان یا اینترنت فرا می گیرند، توضیح داد: این مسیر آموزشی می تواند خطرات زیادی برای کودک و نوجوان به همراه داشته باشد؛ آموزش اطلاعات جنسی بیش از اندازه می تواند زندگی کودک و نوجوان را مختل کند.

اباذری سن مناسب آموزش جنسی به فرزندان را حدود 2 تا سه سالگی عنوان کرد و افزود: زمانی که کودک از خود و اطراف خود شناخت پیدا می کند و در مورد مسائل کنجکاو می شود، باید آموزش جنسی را آغاز کرد. وی تاکید کرد: موضوع مهم این است که این آموزش باید متناسب با زبان، سن و فهم کودک باشد و تنها موضوعاتی که مورد نیاز است به کودک آموزش داده شود و بیشتر از آن اطلاعاتی ارائه نشود. اباذری با بیان این که باید والدین در پاره ای اوقات شرایط کودک را رصد کنند و اطلاعات خاصی به او آموزش دهند، گفت: در برخی مواقع کودکان نیازمند آگاهی بیشتری هستند.

وی اصول تربیت جنسی کودک را متناسب با مراحل رشدی کودک عنوان کرد و افزود: این اطلاعات باید متناسب با نیاز کودک و مداوم باشد یعنی با توجه به افزایش سن و اتفاقاتی که برای کودک رخ می دهد، باید آموزش ادامه یابد.

این کارشناس حوزه بهداشت روان، نخستین مفهوم برای آموزش جنسی را آگاه کردن کودک از اندام های خصوصی خود عنوان کرد و گفت: باید به کودک آموزش داد برخی نقاط بدن مانند لب ها، خصوصی است.

اباذری با اشاره به این که برخی از سوءاستفاده های جنسی می تواند از سوی افراد نزدیک اتفاق بیفتد، افزود: باید به کودکانمان آموزش دهیم تنها پزشک و پرستار و گاهی پدر و مادر می توانند به نقاط خصوصی دست بزنند و این افراد محدود هستند.

وی نگاه پرخطر را نیز یکی از موارد مهم دانست که باید نسبت به آن نیز به فرزندان آموزش داد و گفت: باید به کودکان آموزش دهیم در آغوش گرفتن طولانی مدت نیز می تواند خطرناک باشد و باید از این نوع موقعیت ها نیز دوری کنند.

اباذری افزود: داشتن اطلاعات زیاد از برخی مسائل، زندگی شهرنشینی و تغذیه نامناسب سبب کاهش سن بلوغ در بین کودکان و نوجوانان شده و از آنجا که بلوغ جسمی همزمان با بلوغ فکری و شناختی رخ نمی دهد، آسیب های اجتماعی زیادی را به دنبال داشته است.


کد مطلب: 44509

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/44509/کودکان-جیغ-بزنند

میگنا
  https://www.migna.ir