پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۱
کد مطلب: 44569
۰
آموزش‌ها باید از مدارس آغاز شود

کاهش آمار طلاق با آموزش‌های پیش از ازدواج و مهارت‌های زندگی

کاهش آمار طلاق با آموزش‌های پیش از ازدواج و مهارت‌های زندگی
به گزارش میگنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر، جلیل کاظمی پور با بیان اینکه متاسفانه ازدواج‌های با معیار اشتباه مانند نداشتن شناخت کافی، ازدواج به امید تغییر، انتخاب هیجانی و عاطفی، انتخاب از روی ظواهر، فرار از تنهایی، فشار خانواده و اطرافیان، پرکردن خلا عاطفی، کسب ثروت و موقعیت اجتماعی موجب شده تا پدیده شوم طلاق افزایش پیدا کند افزود: ازدواج بر مبنای معیارهای صحیح، موجب دست‌یابی به آرامش، تکامل، رشد فکری، رشد اجتماعی، رشد روان‌شناختی، رشد عاطفی، رشد معنوی و بقای نسل خواهد شد. تمامی مکاتب به ویژه دین مبین اسلام به ازدواج آسان تاکید فراوان دارد . پیش نیاز ازدواج سالم، داشتن سلامت روان و رسیدن به بلوغ‌های عقلی یا فکری، بلوغ عاطفی یا هیجانی، بلوغ اجتماعی، بلوغ شخصیتی، بلوغ مالی و بلوغ معنوی است.


عضو انجمن روان‌شناسی با بیان اینکه رسیدن به بلوغ‌ها چندگانه منجر به ایجاد شخصیت رشد یافته ‌می‌شود گفت: «بلوغ عقلی یا فکری، توانایی تجزیه و تحلیل رویدادهای زندگی و در نهایت تصمیم گیری صحیح، حل چالش‌های پیش‌رو با تکنیک حل مساله، داشتن باورهای معقول و منطقی، استقلال فکری، انتخاب هدف صحیح و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن است.»


بلوغ عاطفی و هیجانی؛ شناسایی، کنترل و مدیریت صحیح هیجانات مثبت و منفی مانند ترس، خشم، غم، تنفر، شادی، تعجب و .... است و بلوغ اجتماعی، توانایی تعامل و برقراری ارتباط صحیح با دیگران و جامعه، توانایی پذیرش مسئولیت در قبال خود و دیگران، کسب هویت اجتماعی و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی است به طوری که افراد برخوردار از بلوغ اجتماعی، فعالیت‌ها و نقش‌های اجتماعی خود را در حد متعارف بروز داده و با جامعه و هنجارهای اجتماعی احساس پیوند و اتصال برقرار می‌کنند.


کاظمی پور، بلوغ شخصیتی را رسیدن به سطحی از شخصیت سالم، رشد یافته و پایدار عنوان کرد و گفت: «بلوغ شخصیتى وقتی حاصل مى‌شود که شخص بتواند مستقلاً تصمیم بگیرد و عمل کند و بتواند اراده‌اش را اعمال کند و متکى به خود باشد.»


بلوغ مالی  رسیدن به یک سطح ثابت از درآمد، رفاه مالی و اقتصادی و توانایی مدیریت هزینه‌ها است و بلوغ معنوی، به معنای جستجوی معنا و هدف در زندگی است که انسان‌ها را به سوی خداوند سوق می‌دهند.

وی با بیان اینکه مذهب و معنویت مجموعه‌ای را ارایه می‌دهد که از راه آن‌ها، انسان می‌تواند معنا و مفهوم زندگی خود را درک کند افزود: «افراد معنوی و متدین در جامعه مدرن امروزی، نسبت به سایر افراد سالم‌ترند، زیرا آنان رفتار سالمی را در پیش می‌گیرند.»


عضو انجمن روان‌شناسی با تاکید بر اینکه دختر و پسر برای ازدواج باید به یک بلوغ و هویت معنوی دست یافته و دیدگاه مشابهی از نظر باورهای معنوی و دینی داشته باشند و ابهامات مسائل معنوی و دینی را برطرف کنند گفت: «معنویت دارای ابعادی مانند خلوص، ازخودگذشتگی، ریاضت، مهارنفس، نیکوکاری و خیرخواهی، داشتن افکار مثبت نسبت به رویدادها و سخت‌رویی دربرابر مشکلات است.»


افراد دارای اختلالات شخصیت مرزی، بدبین، ضداجتماعی، خودشیفته، وسواسی، وابسته، اجتنابی یا تیپ‌های شخصیتی خودکم بینی، تایید طلب، کمال گرا، توجه طلب و مهرطلب مناسب ازدواج نيستند. دختر و پسر قبل از ازدواج باید با مراجعه به روان‌شناس، از سلامت روانی و سلامت شخصیت خود و یکدیگر اطلاع پیدا کنند.

همچنین افراد عصبانی و پرخاشگر، افرادی که سوابق خودزنی دارند و يا افراد معتاد مناسب ازدواج نيستند حتي افرادی که خواستگاری رسمی را به تعویق می‌اندازند و یا برای ازدواج مدام بهانه ‌می‌آورند و افرادی که قبل از ازدواج پیرامون مسائل جنسی صحبت می‌کنند برای ازدواج مناسب نیستند.


دختر و پسری که قصد ازدواج دارند باید حداقل به مدت 6 الی 9 ماه قبل از عقد و ازدواج رسمی و در دوران آشنایی و نامزدی شناخت کافی از یکدیگر پیدا کنند، دوران آشنایی قبل از دوران نامزدی و خواستگاری رسمی بوده و به اولین برخوردهای دختر و پسری که قصد ازدواج دارند گفته می‌شود که معمولا نباید بیش از یک‌ماه طول بکشد.


دوران نامزدی با خواستگاری رسمی شروع می‌شود و با عقد نیز خاتمه پیدا می کند. در دوران نامزدی، دختر و پسر باید حداقل 500 ساعت پیرامون، اهداف ازدواج، خط مشی زندگی آینده، باورها، ارزش‌ها و اعتقادات، ویژگی‌های شخصیتی-اخلاقی-عرفی- فرهنگی و خانوادگی، اشتغال، ادامه تحصیل، مسائل تربیت فرزند، خواسته‌ها و انتظارات، نقاط قوت و نقاط ضعف یکدیگر، روابط اجتماعی، چگونگی برگزاری مراسم ازدواج، مهریه، اولویت بندی در زندگی، خطوط قرمز در زندگی مشترک و سوابق بیماری‌های فردی و خانوادگی قبلی گفت‌وگو کرده و به یک تفاهم و اجماع کلی دست یابند.

كاظمي پور با ابراز نگرانی از اینکه برخی از دختر و پسرها قبل از ازدواج رسمی اقدام به برقراری روابط جنسی می‌کنند گفت: «برقراری روابط جنسی قبل از عقد و ازدواج رسمی، آسیب زننده است. و دوران آشنایی تا ازدواج رسمی به دلیل ایجاد وابستگی عاطفی نباید بیش از یک‌سال طول بکشد «دختر و پسر در دوران نامزدی باید چشمان خود را باز کرده و تحقیق کامل کنند ولی بعد از ازدواج باید چشمان خود را به روی گذشته ببندند.

کاظمی پور به ویژگی‌های افرادی که قصد ازدواج دارند اشاره کرد و گفت: «افرادی که قصد ازدواج دارند برای خواستگاری رسمی و ازدواج اقدام می‌کنند و همیشه به دنبال ارتقای شرایط خود در زمینه شغلی، تحصیلی و .. هستند.»

افرادی که قصد ازدواج دارند تمامی روش‌های شناختی خود و خانواده را در اختیار دیگری قرار می‌دهد. افرادی که قصد ازدواج دارند، صادقند و مدام پیرامون مسائل و روابط جنسی صحبت نمی‌کنند.

اين روانشناس با تاکید براینکه کاهش آمار طلاق نیازمند افزایش آگاهی‌های جامعه و ارتقای مهارت‌های زندگی و آموزش‌های پیش از ازدواج از سوی آموزش و پرورش، صدا و سیما و دولت است گفت: «بنا به حدیث شریف حضرت علی(ع)، بزرگ‌ترين مصيبت‌ها، نادانى است و جهل ریشه همه بدی هاست.»

به گزارش روابط عمومی، انجام تست‌های سلامت روان و اجرای عملی و نمادین آیین پرسش و پاسخ های خواستگاری از دیگر برنامه‌های کارگاه «آموزش پیش از ازدواج و مهارت‌های زندگی» بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند