پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۶
کد مطلب: 44611
۰
غذا خوردن به سبک اصولی!

در بشقاب کوچک‌تر غذا بخورید

در بشقاب کوچک‌تر غذا بخورید
میگنا: بیش از 50 مطالعه بررسی کرده اند که بشقاب های کوچکتر در کاهش مصرف کمک کننده هستند یا خیر؟ با وجود تمام این مطالعات، اثر بشقاب های کوچکتر اتفاق نظر اندکی وجود دارد. برخی از مطالعات نشان دادند که بشقاب های کوچکتر به کاهش مصرف کمک می کنند، اما برخی دیگر خیر.

متخصصان تغذیه می گویند شما می توانید با انتخاب بشقاب و ظروف کوچکتر برای غذا خوردن تا حد زیادی مانع از افزایش وزن ناخواسته خود شوید.

بریان واسنیک، روانشناس دانشگاه کورنل خاطر نشان می کند: مردم تصور نمی کنند که اقدامی به این سادگی بتواند روی الگوی خوردن آنها تاثیر بگذارد. او می گوید: اکثر ما آنقدر مشغله داریم که قادر نیستیم روی هر لقمه ای که می خوریم دقت کنیم اما می توانیم شرایط و فضا را به گونه ای تغییر دهیم که به جای اینکه به ضررمان باشند به نفع مان کار کنند.

او می گوید این راهکار حتی در مورد نوشیدنی ها هم کاربرد دارد. مطالعات وانسیک نشان داد مردم در لیوانهای کوتاه و پهن 37 درصد بیشتر از لیوانهای باریک و بلند مایعات مصرف می کنند. متخصصان تغذیه می گویند شما می توانید با انتخاب بشقاب و ظروف کوچکتر برای غذا خوردن تا حد زیادی مانع از افزایش وزن ناخواسته خود شوید.

بریان واسنیک، روانشناس دانشگاه کورنل خاطر نشان می کند: مردم تصور نمی کنند که اقدامی به این سادگی بتواند روی الگوی خوردن آنها تاثیر بگذارد.

او می گوید: اکثر ما آنقدر مشغله داریم که قادر نیستیم روی هر لقمه ای که می خوریم دقت کنیم اما می توانیم شرایط و فضا را به گونه ای تغییر دهیم که به جای اینکه به ضررمان باشند به نفع مان کار کنند. وانسیک می گوید این راهکار حتی در مورد نوشیدنی ها هم کاربرد دارد. مطالعات وانسیک نشان داد مردم در لیوانهای کوتاه و پهن 37 درصد بیشتر از لیوانهای باریک و بلند مایعات مصرف می کنند.

متخصصان تغذیه می گویند شما می توانید با انتخاب بشقاب و ظروف کوچکتر برای غذا خوردن تا حد زیادی مانع از افزایش وزن ناخواسته خود شوید.

بریان واسنیک، روانشناس دانشگاه کورنل خاطر نشان می کند: مردم تصور نمی کنند که اقدامی به این سادگی بتواند روی الگوی خوردن آنها تاثیر بگذارد. او می گوید: اکثر ما آنقدر مشغله داریم که قادر نیستیم روی هر لقمه ای که می خوریم دقت کنیم اما می توانیم شرایط و فضا را به گونه ای تغییر دهیم که به جای اینکه به ضررمان باشند به نفع مان کار کنند.

وانسیک می گوید این راهکار حتی در مورد نوشیدنی ها هم کاربرد دارد. مطالعات وانسیک نشان داد مردم در لیوانهای کوتاه و پهن 37 درصد بیشتر از لیوانهای باریک و بلند مایعات مصرف می کنند.


مطالعه جدید منتشر شده تمام پروژه های تحقیقاتی قبلی را با هم بررسی کرده است و به طور کلی به این نتیجه رسیدند که بشقاب های کوچکتر می توانند به کاهش مصرف تحت شرایط خاص کمک کنند.

تمام مطالعات نشان داد که اگر اندازه بشقاب نصف گردد میزان مصرف غذا به طور متوسط 30 % کاهش می یابد و اگر همین بشقاب ها قطرشان به 30 % کاهش یابند منجر به کاهش 30٪ در مقدار غذای مصرفی می شود.


وقتی کالری دریافتی بشدت کاهش یافته و به زیر 1200 کالری در روز می‌رسد، بدن شروع به تطابق خود با این وضعیت کرده و سوخت و ساز را کاهش می‌دهد و اینجاست که روند کاهش وزن کندتر و مدتی بعد متوقف می‌شود. پس از این هفته خودم را مجبور به خوردن تمام وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها کردم و احتمالا دو هفته‌ای طول می‌کشد تا به یک ریتم ثابت عادت کنم. همچنین حسابی تمرین می‌کنم تا آهسته غذا بخورم و هر لقمه را خوب بجوم. راستش یکی از بزرگ‌ترین عادت‌های اشتباهم همین تند غذا خوردن است.

فراموش نکنید 20 دقیقه طول می‌کشد تا بدن متوجه شروع غذا خوردن و ارسال سیگنال سیری شود. در عین حال همیشه عادت داشتم در بشقاب بزرگ غذا بخورم و ناخودآگاه حجم غذاخوردنم هم بیشتر می‌شد اما متوجه شدم واقعا غذاخوردن در بشقاب کوچک باعث می‌شود کمتر غذا بخورم چون به اصطلاح چشمم سیر می‌شود و دیگر میلی به پرخوری ندارم.

جالب این‌که یکی از دوستانم وقتی فهمید قصد کاهش وزن دارم، توصیه کرد بلافاصله بعد از اتمام غذا میز را ترک کنم و غذای اضافه را در یخچال بگذارم. اینکار باعث می‌شود از روی عادت، قاشق‌قاشق ریزه‌خواری نکنم. درواقع تفاوت زیادی بین گرسنگی احساسی و گرسنگی کاذب وجود دارد. به عبارتی گرسنگی کاذب مثلا میل به شیرینی یا خوردن یک کفگیر پلوی بیشتر با سرگرم کردن خودمان و پرت شدن حواسمان از بین می‌رود اما گرسنگی واقعی از بین رفتنی نیست و فقط با غذا خوردن رفع می‌شود.

از دیگر عادت‌های خوب این هفته هم آشتی با سالاد و میوه بود و تازه متوجه شده‌ام چقدر جای سبزیجات در رژیم غذایی‌ام خالی است. تقریبا هر روز غذا خوردن را با سالاد شروع می‌کنم و در طول روز حداقل دو بار میوه میخورم. اصلا چه لذتی بالاتر از خوردن میوه‌های تابستانی؟ البته که حواسم به کالری آنها هم هست.

تصمیم دارم وزن‌کشی هفتگی در خانه را نیز به دو هفته یک بار تغییر دهم چون به احتمال زیاد از کاهش وزنم بیشتر ذوق‌زده می‌شوم و انگیزه می‌گیرم!
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد