جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۳
کد مطلب: 44628
۱
روی خط کنکور؛

چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟

چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟
به گزارش میگنا به نقل از باشگاه خبرنگاران شمارش معکوس تا رسیدن به بزرگترین ماراتن علمی آغاز شده است و داوطلبان در این روزها هیجان بسیاری دارند تا در این رقابت بتوانند موفق ظاهر شوند؛ هیجانی که تا حدی محرک و بیشتر مخرب است.
حال و هوای این روزهای داوطلبان تاثیر بسیاری بر کیفیت حضور آنها در روز آزمون دارد و درست عمل کردن در این روزها تضمینی برای نتایج مطلوب در جلسه کنکور و به تبع آن تحصیل در رشته مورد علاقه می شود.

امیر زنده نام مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار؛ درباره کنترل میزان هیجان داوطلبان در این روزها اظهار کرد: هرچه به روز کنکور نزدیکتر می‌شویم طبیعی است که هیجانات در بین داوطلبان و حتی خانواده های آنان افزایش پیدا می‌کند؛ گاه سطح هیجانات به حدی افزایش پیدا می‌کند که داوطلب قبل از برگزاری آزمون دچار اضطراب شدید می‌شود و خود را می‌بازد؛ این اتفاق باعث می شود که داوطلب نتواند حاصل زحمات و تلاش‌های خود را  به خوبی اجرا کند، در نهایت رتبه بدی بدست می آورد.

وی ادامه داد: داوطلبان باید در روزهای منتهی به کنکور بتوانند مدیریت هیجان داشته باشند و اولین موردی که باید درباره استرس بدانند این است که فکر کردن درباره نتیجه امتحان باعث افزایش استرس خواهد شد.

این مشاور تحصیلی گفت: داوطلب باید بداند که این تفکر با اینکه حقیقت دارد اما قبل از برگزاری آزمون مفید نیست و کمکی هم نخواهد کرد پس نگرانی از آینده این روزها دردی را برای داوطلب مداوا نخواهد کرد .

کنکور آزمایشی استرس آور هستند
زنده نام با اشاره به محاسبات سطح علمی داوطلب است توسط خود داوطلب گفت: متاسفانه کنکورهای آزمایشی که در کشور برگزار می‌شود، عامل استرس داوطلبان شده است؛ این روزها برگزار کنندگان آزمون‌های جامع کنکور آزمایشی در کارنامه‌های خود حتی اقدام به پیش بینی رتبه یا مقایسه‌هایی از رتبه داوطلب در آزمون آزمایشی نسبت به کنکور های برگزار شده، می‌کنند یعنی اعلام می کنند که رتبه داوطلب در کنکور آزمایشی مثلا ۱۰۰۰ شده و در جدول دیگری معادل رتبه داوطلب را در کنکور سال گذشته هم اعلام می کنند؛ داوطلب هم با مشاهده این رتبه در واقع انگار که کارنامه خود را در آزمون پیش رو گرفته است و اکثر داوطلبان دچار استرس می شوند.

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: در یک شبیه‌سازی می‌توانم کارنامه کنکور آزمایشی را شبیه نتیجه یک آزمایش پزشکی بدانم که بیمار پس از گرفتن نتیجه آزمایش و برای تحلیل آن باید به پزشک مراجعه کند و البته پزشک متخصص آزمایشگاه اینطور واضح نتیجه آزمایش را به اطلاع بیمار نمی‌رساند و این کار را به پزشک معالج موکول می‌کند و با صلاح دید وی در صورتیکه برگزار کننده کنکور آزمایشی دقیقا بجای سازمان سنجش کشور وضعیت داوطلب را کارشناسی کرده و در یک کارنامه در اختیار داوطلب گذاشته که لازم است مسئولان در این زمینه پیگیری و برخورد کنند.

وی افزود: البته توصیه من به این گروه داوطلبانی که در کنکور آزمایشی شرکت کرده‌اند و چنین کارنامه‌هایی دارند ، این است که حقیقت تخمین رتبه نمی تواند درست باشد؛ به هرحال هر آزمون سطح سوالات خودش را دارد و داوطلبان شرکت کننده در آزمون روزهای بعد رفتار متفاوتی نسبت به داوطلبان سال گذشته می توانند داشته باشد، پس بهتر است اصلا به کارنامه های این چنینی توجه نداشت و دچار استرس نشد.

توصیه‌های کنکوری به خانواده‌ها
زنده نام درباره کنترل هیجان خانواده‌ها در این روزها گفت: به خانواده‌ها هم توصیه می‌کنم که مرتبا با دانش آموز خود درباره آزمون صحبت نکنند، نقش یک خانواده موثر و مفید نقش حمایتی است و نه حاشیه پردازی و افزایش نگرانی داوطلب؛ اولیا باید صبر و تحمل داشته باشند تا فرزندشان با آرامش در آزمون شرکت کنند و پس از اعلام نتایج به فکر چاره جویی‌ها و راه حل‌ها باشند.

وی ادامه داد: البته خوشبختانه این روزها مشاوران  با آگاهی از قوانین و تنوع دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی می‌توانند در این زمینه به داوطلبان کمک‌های مفید کنند؛ مسئله آخر هم پرهیز از تنش‌ها و درگیری‌ها است که به داوطلبان و اولیا آنها توصیه می‌کنم که از بگو مگو کردن و کشمکش در این روزها پرهیز کنند که هرگز اینکار به نفع یک داوطلب کنکوری نیست پس از یک سال تلاش و سرگرم بودن در حوزه کنکور؛ صحیح نیست داوطلب با اعصاب ناراحت در آزمون شرکت کند.
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی