کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به چه کسی نخبه می گوئیم ؟!

ليلي نبي زاده

10 تير 1397 ساعت 13:56

نخبه در مفهوم رایج به معنای برگزیده است ودر فرهنگ فارسی معین،(1364) به معنای انتخاب شده و برگزیده از هر چیزاست.


ميگنا- ليلي نبي زاده : "نخبه به فرد برجسته و کارآمدی گفته می شود که درخلق و گسترش علم، فناوری، هنر،ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزشهای اسلامی اثر گذاری بارزی داشته باشد و همچنین فعالیتهای وی بر پایه هوش، خلاقیت، استعداد، انگیزه و توانمندی های ذاتی و اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

استعداد برتر نیز مقدمه و زمينه‌ اساسي نخبگي است.(سند بنیاد ملی نخبگان،4،1391) استعدادهای برتر امروز، نخبگان آینده کشور هستند؛ مي‌توان نخبگي را فرآيند و زنجيره‌اي به هم پيوسته دانست كه نقطه‌ آغاز آن، استعداد برجسته است.

در صورتي كه افراد واجد استعدادهاي برتر، به كسب خبرگي و تخصص در زمينه‌ تخصصي مرتبط با استعداد خويش بپردازند می توانند به مرحله نخبگی برسند. بررسي وضعيت و شرح حال شخصيتهاي برجسته و نخبگان جوامع انساني كه تأثيرات شگرفي بر اجتماع خود داشته‌اند، نشان دهنده این است كه بسياري از اين افراد، در چنين مسيري قرار داشته‌اند: افرادي داراي استعداد بالا در يك يا چند زمينه كه به مرور زمان، بر خبرگي و كارآزمودگي خود در آن حوزه افزوده‌اند تا به سطح تأثيرگذاري و نهایتا نخبگی رسيده اند.

مطابق با تعریف رایج نخبگی از سوی سازمان های متولی نخبگان، مولفه های که نشان دهنده نخبگی افراد هستند هوش، استعداد، خلاقیت، انگیزه و ویژگی های شخصیتی و تفاوت های فردی هستند که با پرورش و تمرکز روی آنها می توان فرد را به سوی نخبگی پیش راند.

مولفه های شکل دهنده یک نخبه را در جدول زير مشاهده می کنید:

2-1نمودار مولفه های نخبگی (تصوير فوق)

با توجه به این که کارکردها و وجوه مختلفی که در مورد نخبگی وجود دارد، معادل و مترادف های مختلفی وجود دارد که جایگزین آن میشود به همین منظور برخی از پرتکرارترین آنها در نمودار زیر آمده است.
 
2-2نمودار مفاهیم و معادل هایی که در معادل و مترادف یا در ارتباط با مفهوم نخبه، هستند


کد مطلب: 44677

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/44677/کسی-نخبه-می-گوئیم

میگنا
  https://www.migna.ir