سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۹
کد مطلب: 44679
۱

اصلی ترین عامل افسردگی در جوامع امروزي

اصلی ترین عامل افسردگی در جوامع امروزي
میگنا: بسیاری از هشدار‌ها از جمله دسترسی به اینترنت، دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، دریافت خبر از سراسر دنیا در هرلحظه، تصاویر و اعلان‌هایی از موفقیت، سفر یا اتفاق‌های مختلف در زندگی دوستان و اطرافیان، پیامک‌های اعلام پرداخت قبض و بدهی ها، هشدار تمام شدن باتری و آنتن تلفن همراه همگی می‌توانند باعث استرس، نگرانی و حتی افسردگی در افراد شوند.

محققان این نتایج را با بررسی بر روی خلق و خو و احساسات بیش از ۵۰۰ هزار فرد دارای تلفن همراه به دست آورده اند؛ استفاده از وسایل دیجیتال و الکترونیکی براساس پژوهش‌ها باعث بالا رفتن استرس و نگرانی در افراد می شود.

تحقیقات نشان می دهد که حدود ۸۷ درصد از جمعیت کل جهان از این وسیله ارتباطی استفاده می کنند. این وسیله ارتباطی این روزها ناقل بیماری خطرناکی است.

یکی از شایع‌ترین مشکلات اختلال هراس، نداشتن تلفن همراه و یا خالی شدن شارژ و نبود آنتن آن است که می‌تواند در برخی افراد سبب حمله عصبی پنیک شود.

پیشرفت تکنولوژی فواید فراوانی برای بشر داشت اما استفاده نادرست از تکنولوژی ارمغانی خطرناک به نام موبو فوبیا یا وابستگی شدید به موبایل را برای بشر به همراه داشت .

اعتیاد به گوشی موبایل و هراسی که از جدا شدن از آن به فرد وارد میشود او را شبیه به معتادی میسازد که اگر موبایل را از او دور کنید بیمار میشود. اگر شما هم هر لحظه به چک کردن گوشی همراه خود می پردازید، اگر حتی در حال رانندگی نیز از این کار دست برنمی دارید به احتمال بسیار قوی شما دچار موبوفوبیا هستید. اما چناچه شما نتوانید حتی در شرایط خطر و یا بروز مشکلات از این عملکرد
خود جلوگیری کنید، به احتمال زیاد شما جز آن دسته از افرادی هستید که دچار وابستگی و اعتیاد به گوشی همراه هستند.

نکته جالب توجه درباره این فوبیا این است که یک فرد عادی به طورمعمول در شبانه روز حدود 110 بار گوشی خود را چک می کند درحالی که فرد مبتلابه موبوفوبیا حدود 900 بار در شبانه روز این کار را می کند، 95 درصد از مردم ساعات قبل خواب را مشغول چت، پیامک زدن یا جست وجو اخبار در شبكه هاي اجتماعي و اینترنت هستند و یا از هر چهار نفر یک نفر به هنگام خواب گوشی خود را در حالت سکوت نمی گذارد. موبو فوبیا در مردان بیش از زنان گزارش شده است.


راهكارها:

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از وابستگی بیش از حد به تلفن همراه خود خودداری کنند، به جای تکیه به تلفن همراه برای استفاده از نقشه راه‌ها و شماره تلفن ها، این اطلاعات را به خاطر بسپارید یا در دفترچه یادداشت کنید. تمرین برای به یادسپردن شماره‌ها و استفاده از مسیر در نقشه‌های فیزیکی سبب تقویت حافظه و توان ذهنی می‌شود.

 
می توانید گوشی هوشمندتان را طی ساعت معینی در اختیار داشته باشید و مابقی ساعت آن را به شخصی بسپارید تا آن را نزد خود نگه داشته و به شما ندهد. به جای پرسه زدن در شبکه های اجتماعی می توانید با دوستان واقعی خود به سفر و یا گردش بروید.

یک دوربین عکاسی بخرید و بهانه همراه بردن گوشی هوشمند برای ثبت خاطرات را از خود بگیرید.
هم چنین می توانید به جای بازی های درون تلفن همراهتان با دوستانتان بازی های تخته ای و یا هوشی را انجام دهید و به جای چک کردن مداوم پیام ها و پست های دیگران در شبکه های اجتماعی کتابی را مطالعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن