جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۴
کد مطلب: 44689
۰

70درصد دانشجویان در دبیرستان سیگار را امتحان کرده‌اند

70درصد دانشجویان در دبیرستان سیگار را امتحان کرده‌اند
میگنا: معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای فاز سوم پژوهش سیمای زندگی دانشجویی در سال جاری و مطالعه انجام شده بر روی دانشجویان علوم پزشکی گفت: از 88 درصد جمعیت دانشجویی مورد بررسی که در طول عمر خود یک بار اصطلاحا لب به سیگار زده بودند، فقط 18 درصد آنها پس از ورود به دانشگاه سیگار را امتحان کرده بودند. در واقع حدود 70 درصد این جمعیت در دبیرستان سیگار را امتحان کرده‌اند. این بدان معنی است که ما در دانشگاه با افرادی رو به رو هستیم که افکار و اندیشه‌های‌شان در دبیرستان شکل گرفته است و این رقم‌ها یک فاجعه است.
 
دکتر محمدرضا فراهانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به انجام پژوهش مشترک با عنوان "سیمای زندگی دانشجویی" وزارت بهداشت و وزارت علوم با همکاری دانشگاه‌ها گفت: این پژوهش از ابتدا به صورت دو سالانه برگزار می‌شد و به موضوعات رفتاری دانشجویان و آسیب‌های اجتماعی می‌پرداخت.

وی با اشاره به اینکه پژوهش "سیمای زندگی دانشجویی" امسال وارد مرحله سوم آن می‌شود اظهار کرد: نمونه آماری این پژوهش در کشور 100 هزار نفر و در وزارت بهداشت 10 هزار نفر است. این تعداد در واقع 5 درصد دانشجویان را دربرمی‌گیرد که به صورت اتفاقی این مطالعه توصیفی روی آن ها انجام شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: بعد از اجرای فاز سوم این طرح پژوهشی می‌توان به صورت مقایسه‌ای وضعیت دانشجویان را در سال‌های مختلف بررسی و نتایج آن را اعلام کرد.

فراهانی ادامه داد: در حال حاضر به طور کلی می‌توان گفت نقش تربیتی در آموزش و پرورش و خانواده کاهش پیدا کرده است و بهره دانشجویان جدید الورود به دانشگاه‌ها از پیشینه فرهنگی و تمدنی کشور کمتر است.

وی با اشاره به مطالعه انجام شده بر روی دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: در جریان اجرای پژوهش "سیمای زندگی دانشجویی" از دانشجویان سئوال شد که  چند درصد آنها حداقل یکبار به سیگار لب زده‌اند به این معنی که فقط یک بار سیگار را امتحان کرده‌اند و نتایج تحقیقات مشخص کرد 88 درصد دانشجویان حداقل یکبار سیگار را امتحان کرده‌اند و فقط 12 درصد از جمعیت دانشجویی لب به سیگار نزده‌اند.  


70 درصد دانشجویان در دبیرستان سیگار را امتحان کرده‌اند
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که از 88 درصد جمعیت دانشجویی که در طول عمر خود یک بار سیگار را امتحان کرده بودند فقط 18 درصد آنها پس از ورود به دانشگاه سیگار را امتحان کرده بودند. در واقع چیزی نزدیک به 70 درصد این جمعیت در دبیرستان سیگار را امتحان کرده‌اند و این به این معنی است که ما در دانشگاه با افرادی رو به رو هستیم که افکار و اندیشه‌های‌شان در دبیرستان شکل گرفته است و این رقم‌ها یک فاجعه است.

آغاز طرح پایش سلامت روان از ابتدای سال تحصیلی 97
دکتر فراهانی در خصوص طرح پایش سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: این طرح در قالب های GHQ و CHQ انجام شده و بررسی ها نشان داد نتایج روش GHQ بهتر بوده است. هم اکنون در حال طراحی تست سوم هستیم تا بتوانیم با پرسش و پاسخ اختلالات روانی را در بین دانشجویان پایش کنیم ، زیرا مصاحبه خیلی پرهزینه‌تر است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم سریع این تست را انجام دهیم میزان بیشتری از اختلالات را نشان خواهد داد و طول بهتری را خواهیم داشت اما این روش را پیدا نکرده ایم  اما به دنبال این  تست سوم که در دنیا انجام می شود و تست مدرنی است هستیم تا نتایج آن را بررسی کنیم  و از ابتدای امسال اغاز می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!