سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۵
کد مطلب: 44786
۱
تاثیرات چپ‌دستی یا کوتاه‌قدی بر زندگی افراد

چرا چپ دست می‌شوید؟

چرا چپ دست می‌شوید؟
به عبارت دیگر دو نیمکره‌مغز آنها راحت‌تر از راست‌دست‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند. یک تحقیق منتشر شده در مجله آمریکایی روان‌شناسی، نشان داد افراد چپ دست خلاق‌تر از افراد راست دست هستند.
 
همچنین افراد چپ دست دارای تفکر واگرای بهتری هستند یعنی توانایی ارائه راه‌حل‌های بهتر و بیشتری برای حل‌مساله دارند. البته اگر پدر و مادر هر دو چپ‌دست باشند، نصف فرزندان آنها هم احتمالا چپ‌دست خواهند بود. اگر پدر و مادر هر دو راست‌دست باشند فقط دو درصد فرزندانشان چپ دست خواهد بود و البته تعداد مردان چپ‌دست بیشتر از زنان است.


تفاوت‌های فیزیولوژیکی
افراد چپ‌دست فقط از لحاظ دست غالبشان متفاوت نیستند. در مورد آنها نظرات مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها خیلی با راست‌دست‌ها فرق می‌کنند. چپ‌دست‌ها فقط۱۰ درصد کل دنیا را در بر گرفته‌اند اما در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های‌روانی قرار دارند. محققان می‌گویند در جامعه‌هایی که شیوع بیماری‌های عصبی‌و‌روانی خاص در آنها بالا‌تر است، درصد چپ‌دست‌های جامعه نیز بالا‌تر بوده است.


چپ دستی، قدرت بیشتر نیمکره راست مغز
مطالعات دیگری نشان داد که ۲۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری‌ها از جمله افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و شیدایی، چپ‌دست بوده‌اند. چپ دستی به دلیل قدرت بیشتر نیمکره راست‌مغز است در حالی که در راست‌دست‌ها قدرت نیمکره‌چپ بیشتر است.

به دلیل این تفاوت مغزی چپ‌دست‌ها باهوش‌تر و خلاق‌تر از راست‌دست‌ها هستند و این فکر از اینجا آمده که بسیاری از هنرمندان و نوابغ گذشته از دست‌چپ استفاده می‌کردند. چپ‌دست‌ها در درک مسائل‌هندسی، فضایی و همان‌طور تصور‌ذهنی اشیا بسیار قدرتمندند. این مهارت‌ها آنها را شطرنج‌باز یا معماران‌نخبه‌ای می‌کند.

در میان افرادی که بازیکن بیسبال می‌شوند، بیشتر از ۲۵ درصد دست چپ را برای گرفتن توپ به هنگام بازی، انتخاب می‌کنند. در این میان مشخص است که مهارت بازیکنان چپ‌دست به مراتب بیشتر از راست‌دست‌ها خواهد بود. چپ‌دست‌ها در بازی‌های تک نفره مثل تنیس و بوکس هم در مقابله با راست‌دست‌ها برتری نسبی بیشتری دارند.

دانشمندان در تحقیقات‌شان اعلام کردند شیوع اختلالات‌شنوایی، بیش‌فعالی و برخی اختلالات‌رفتاری خاص در چپ‌دست‌ها بیشتر است. البته دلیل واقعی این مساله را هنوز نمی‌دانند، اما به نظر می‌رسد مغز این افراد پیچیدگی بیشتری نسبت به راست‌دست‌ها داشته باشد. هنر و خلاقیت چپ‌دست‌ها بالا‌تر از راست‌دست‌ها است. آنها جالب‌تر و پیچیده‌تر فکر می‌کنند و معمولا در یک گروه از دوستان، ایده‌های بهتری به سرشان می‌زند.

چرا چپ دست می‌شوید
در قدیم باورهای نادرست در این مورد وجود داشت که خانواده‌ها بسیار با چپ‌دست شدن بچه‌ها مخالفت می‌کردند. اگر بچه‌ای تمایل داشت با دست‌چپ بنویسد یا کاری انجام دهد با هر روشی او را وادار به ترک این کار می‌کردند. در قدیم خیلی از بچه‌ها را با گذاشتن مداد لای انگشتان مجبور می‌کردند از دست‌راست استفاده کنند. این قضیه از ارتباط شیطان با دست‌چپ، تحویل کارنامه‌ اعمال بد به دست‌چپ در روز قیامت و تفکراتی شبیه این نشات گرفته بود.


حقایقی عجیب درباره افراد بلندقد و کوتاه‌قد
محققان در مطالعات اخیر روی افراد بلندقد و کوتاه‌قد به حقایق جالب و عجیبی دست یافته‌اند و در عین حال تاکید دارند که قد انسان فاکتوری است با عوامل مختلف مفید و مضر برای سلامت بدن مرتبط است.
قد انسان متاثر از عوامل مختلفی نظیر متغیرهای‌ژنتیکی چندگانه و فاکتورهای‌محیطی است. در موارد نادر نیز بلندی و کوتاهی غیرمعمول قد ناشی از یک مشکل جدی جسمی مانند ابتلا به «سندرم ترنر» یا «ژیگانتیسم»(غول‌پیکری) است که نیاز به درمان پزشکی دارد.
با این حال در بسیاری از موارد، پزشکان مردم را تشویق می‌کنند که فاکتورهای‌سلامتی را در خود تحت‌کنترل داشته باشند. این فاکتورها شامل عدم‌استعمال دخانیات، انجام فعالیت‌های‌روزانه، داشتن رژیم‌غذایی متعادل و حفظ وزن مناسب هستند خواه آنکه قدبلند یا کوتاه‌قامت باشید. افراد بلند‌قامت به طور میانگین دارای ضریب‌هوشی بالاتری نسبت به افراد کوتاه‌قامت هستند. همچنین داشتن قد بلندتر نسبت به اطرافیان تا حدودی به اعتماد‌به‌نفس افراد می‌افزاید. برخی دیگر از این حقایق جالب به شرح زیر است:

تاثیر ژن‌ها روی قد و هوش
محققان دانشگاه کلرادو با استفاده از داده‌های اخذ‌شده از حدود هشت‌هزار نفر، موفق به کشف ارتباط بین ضریب‌هوشی و قد شدند. یافته‌های آنها نشان می‌دهد که دو عامل در این مساله دخیل هستند. عامل نخست ژن‌ها هستند که روی قد و ضریب‌هوشی تاثیر می‌گذارند. متیو کلر، سرپرست این تیم تحقیقاتی با تاکید بر این مطلب افزود: در عین‌حال افراد بلند‌قد بر خلاف افراد کوتاه‌قامت تمایل به انتخاب زوجی دارند که با هوش‌تر است. «کلر» افزود: این انتخاب زوجین سبب می‌شود که «ژن‌های IQ و «بلند‌قدی» از نظر آماری با ژن فرد مقابل مرتبط شوند.


قد بلندی و مضرات و مزایای آن برای سلامت
میانگین‌هوش تنها عاملی نیست که به واسطه بالا رفتن قد افزایش می‌یابد. در صورتی که قد بلندی دارید، احتمال مواجه شدن با برخی از مشکلات و بیماری‌ها در شما تشدید می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از: گزیده‌شدن توسط حشرات. محققان دریافته‌اند پشه‌های اسکاتلندی تمایل بیشتری به گزیدن افراد بلندقدتر و چاق‌تر دارند.

افراد بلندقدتر به دلیل تولید دما، رطوبت،‌ دی‌اکسید‌کربن و سایر ترکیبات‌شیمیایی، هدف جذاب‌تری برای حشرات هستند. ابتلا به لخته‌های‌خونی خطرناک: افراد قدبلند در مقایسه با افراد کوتاه‌قامت در این تحقیق بیشتر در معرض ابتلا به لخته‌های‌خونی تهدیدکننده سلامتی در رگ‌های‌عمقی پاها و سایر اعضای بدن هستند.

به ویژه این خطرات در میان زنان و مردانی که ضمن داشتن قدبلند وزن بیشتری دارند، افزایش می‌یابد. ابتلا به سرطان: زنان بلند‌قامت در سنین پس از یائسگی بیش از زنان کوتاه‌قامت در معرض ابتلا به سرطان هستند. محققان برخی سرطان‌ها نظیر سرطان خوش‌خیم مغز استخوان، سرطان‌پوست و سرطان‌های تیروئید، روده،‌ کلیه، ‌دهانه‌رحم،‌ مقعد، تخمدان و سینه را با بلندی‌قد مرتبط دانسته‌اند.

قد‌بلندتر و درآمد بیشتر: طبق مطالعاتی که در استرالیا انجام شده، افراد بلند‌قامت در مقایسه با افراد کوتاه‌قد ممکن است به طور میانگین درآمد بیشتری کسب کنند. دلیل این مساله می‌تواند تبعیض‌های پیش‌روی ارتقای‌شغلی افراد کوتاه‌قد باشد در حالی که افراد بلند‌قامت از ترقی‌های بسیاری در موقعیت‌اجتماعی خود بهره می‌برند.

اما افراد کوتاه‌قد نیز باید بدانند با یک سری قد آنها برای سلامت‌ بدن‌شان خطرات یا مزایایی دارد. اگر جزو افراد کوتاه‌قد هستید بسیاری از اتفاقات عجیب در انتظار شماست که مهم‌ترین آنها عبارتند از: طول‌عمر بیشتر: مطالعات اخیر روی حدود 500 مرد ساکن جزیره «ساردینیا» واقع در دریای‌مدیترانه نشان می‌دهد که افراد کوتاه‌قد به طور میانگین دو سال بیشتر از افراد بلند‌قامت عمر می‌کنند. علاوه بر این یک بررسی تحقیقاتی روی داده‌های حاصل از میلیون‌ها مورد مرگ‌و‌میر نشان داد که افراد کوتاه‌قد طول عمر بیشتری داشته‌اند.

داشتن فرزند(توان باروری): بنابر مطالعات انجام شده در هلند، زنان کوتاه‌قد در مقایسه با همتایان بلند‌قامت خود، فرزندان بیشتری دارند. اگرچه دلیل این مساله همچنان ناشناخته است اما این واقعیت سبب شد پروفسور «گرت استالپ» احتمال دهد که دلیل آن این باشد که زنان کوتاه‌قد انرژی بیشتری برای تولیدمثل می‌گذارند.

او در مورد مردان نیز در مطالعه‌ای جداگانه دریافت، مردانی که قد‌متوسطی دارند، فرزندان بیشتری دارند. ابتلا به بیماری‌قلبی: در حالی که داشتن لخته‌های‌خونی و گرفتگی عروق در رگ‌های‌عمقی میان افراد بلند قامت مرسوم است، در عوض در میان افراد کوتاه‌قامت خطر ابتلا به بیماری‌های‌قلبی جدی‌تر است.

طی بررسی 52 مطالعه‌علمی مشاهده شد که مردان و زنان کوتاه‌قد به‌طور میانگین 1/5 برابر بیش از افراد بلند‌قامت در معرض ابتلا به حمله قلبي هستند.
مرجع : روزنامه آرمان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!