پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ / ۲۱:۴۱
کد مطلب: 44830
۱

فضای مجازی عامل بروز اختلال بیش‌فعالی

فضای مجازی عامل بروز اختلال بیش‌فعالی
میگنا: نتایج یک بررسی جدید که توسط محققان آمریکایی صورت گرفته و در سایت «news.usc.edu» منتشر شده نشان می‌دهد، استفاده مداوم از گوشی‌های هوشمند خطر ابتلا به اختلال کم‌توجهی- بیش فعالی (ADHD) را در نوجوانان افزایش می‌دهد.

اختلال کم‌توجّهی - بیش‌فعالی یک اختلال رفتاری رشدی است؛ معمولاً کودک توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و کودک از فعّالیّت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است. همچنین، رفتار کودک معمولاً همراه با پرتحرکی، بی‌توجهی و رفتارهای ناگهانی است؛ این رفتارها از قبیل انجام کارها به‌طور نیمه کاره، عدم تلاش ذهنی برای انجام تکالیف، فعالیت و تحرک بدنی بسیار بالا حتی زمانی که مشغول بازی نیستند، گم کردن پی در پی وسایل شخصی، نداشتن تمرکز و دقت بالا در انجام کارها است. در دوران مدرسه نیز ممکن است بروز اختلالات یادگیری خصوصاً اختلال در خواندن و نوشتن را داشته باشند.

بسیاری از این کودکان، یک یا چند اختلال رفتاری دیگر نیز دارند؛ آنها ممکن است یک مشکل روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی داشته باشند. این اختلال با فقدان توجه، فعّالیت بیش‌ از حد، رفتارهای پرخاشگرانه، یا ترکیبی از این موارد همراه است. هر کودکی با شک مبتلا به «ADHD» باید به دقت تحت نظر یک پزشک معاینه شود.

«ADHD» شایع‌ترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است و حدود 3 تا 5 درصد کودکان قبل از هفت سالگی به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه بیشتر در دوران ابتدایی مدرسه برای کودکان و در هنگام بلوغ رخ می‌دهد و با افزایش سن بسیاری از بیماران بهتر می‌شوند.

به گفته محققان، علت بیشتر مبتلایان به عارضه بیش فعالی هنوز روشن نیست ولی گمان می‌رود که جزو بیماری‌های چند عاملی با ریشه ژنتیکی و محیط در ارتباط باشد؛ درمورد علت تروما و عفونت مغزی البته قطعی‌ بودن علت وجود دارد.

پژوهشگران توضیح می‌دهند: عامل ژنتیکی این عارضه بیشتر در پدران کودکانی که دچار بیش فعالی هستند وجود دارد اما عوامل محیطی نیز بر افزایش شدت این عارضه بسیار مؤثر هستند.

دانشمندان آمریکایی دریافتند، کودکانی که روزانه چندین ساعت از دستگاه‌های دیجیتال و متصل به اینترنت استفاده می‌کنند، دو برابر بیش از دیگر کودکان در معرض ابتلا به این اختلال هستند.

پژوهشگران این بررسی باور دارند، نوجوانانی که به دفعات بسیار از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند در مدت دو سال بیشتر در معرض ابتلا به علائم این بیماری هستند.


این پژوهش تأکید می‌کند، استفاده مکرر کودکان و نوجوانان از تلفن همراه و اینترنت با پیامدهای منفی متعددی همراه است که این اختلال شاید یکی از کم‌اهمیت‌ترین عارضه‌های حاصل از آن باشد. همچنین، مضررات استفاده بیش از حد از تلفن همراه در کودکی، تا بزرگسالی همراه آنها خواهد بود. هرچند فاکتورهای متعددی وجود دارد که می‌تواند بر احتمال ابتلای نوجوانان به این علائم تاثیر بگذارند.

اختلال «ADHD» به میزان دو تا چهار برابر در پسران نسبت به دختران شایعتر است؛ اگر در دوران نوزادی یعنی چهار هفته اول تولد، کودک با مشکل تغذیه یا بهداشتی، روانی مواجه باشد یا اگر مادر در دوران بارداری سیگار یا الکل مصرف کند، این کودکان بیشتر در معرض خطر بیش فعالی قرار دارند.
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.