سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ / ۱۸:۲۲
کد مطلب: 44838
۲

افسردگی در کمین کودکان هم نشسته است

افسردگی در کمین کودکان هم نشسته است
میگنا: صبا اسدی روان‌درمانگر کودک و نوجوان در خصوص علت افسردگی اظهار کرد: بیشتر افراد فکر می‌کنند که ناراحتی‌ کودکان گذرا است، اما باید بدانیم که کودک هم مانند بزرگسالان دچار افسردگی می‌شود؛ وقتی در دنیای کودکی اتفاقی ناراحت کننده مانند گم کردن عروسک یا نقل مکان کردن از جایی به جای دیگر اتفاق می‌افتد یا از دست دادن پرستار مورد علاقه و جدایی پدر و مادر برای کودکی رخ دهد، این فرد احساس افسردگی می‌کند و  تمام  این موارد در آزار و فروپاشی نظم روحی کودک موثر است و باید  مدتی بگذرد تا اوضاع به حال عادی بازگردد.

کودکان در طول دوره‌ زندگی‌، ممکن است افسردگی را تجربه کنند که این اختلال با افزایش سن در دختران، بیش‌تر از پسران دیده می‌شود؛ افسردگی، زمانی در کودک ایجاد می‌شود که  تصور بدی از خود داشته باشد و این احساس، زمانی‌که به اوج خود برسد به عنوان  یک بیماری تلقی می شود.

نوزادان هم غمگین و  ناراحت می‌شوند، اما چون افسردگی  درآنها حالت  عمیق نیست، این بیماری در آنها نمود چندانی نخواهد داشت. 

اسدی با اشاره به اینکه افسردگی  های شدید بر اثر نداشتن اعتماد به نفس و قبول خویشتن خویش در فرد شکل می‌گیرد، گفت: کودکان کمتر از چهارسال  به دلیل اینکه هنوز احترام و ارزش گذاشتن به خود و شناخت خودشان را به طور کامل درک نمی‌کنند، بروز افسردگی های مزمن در آنها امکان ندارد.


افسردگی چه نشانه‌ای در رفتار کودکان دارد؟
وی افزود: از چهار سالگی به بعد کودکان به ارزش وجود خود پی می‌برند و براساس آن به برقرار کردن ارتباط با دیگران می‌پردازند؛ از آن پس هرگاه در این روابط دچار مشکل شود و  نتواند ارتباط برقرار کند کودک دچار افسردگی می‌شود، همچنین افسردگی هنگامی برای کودک پیش می‌آید که صدای وجدان در او تثبیت شده باشد، اکنون دیگر نه تنها با احساس غم آشناست بلکه این احساس او را می آزارد.

این روان درمانگر ادامه داد: توانایی درک احساس‌ها منشا بسیاری از واکنش‌های افسردگی است؛ افسردگی یک خردسال را از حالت چهره ، کمبود انرژی و تحرک، بدخلقی و عبوسی، تنبلی، سستی، خستگی مفرط، بی علاقگی، بی حوصلگی، یاس و دلمردگی و نیز پرسش‌هایی که گاه و بیگاه درباره مرگ می‌پرسد، می‌توان به خوبی تشخیص داد.

گاه پی بردن به افسردگی کودک موضوع ساده‌ای نیست و کودک افسردگی خود را غیرمستقیم نشان می‌ دهد؛ رشد او متوقف یا کند می‌شود، کم اشتهایی، کم خوابی و بدخوابی به سراغش می‌آیند و در تصمیم‌گیری‌ها عاجز می‌ماند.


کودک افسرده  در موارد حاد ممکن است تا مرز آسیب رساندن به خود پیش رود، هنگامی که کودک دبستانی به افسردگی دچار می شود در تمرکز حواس و یادگیری دروس او اختلالاتی پدید می‌آید و در محیط خانه نیز به گوش کردن و پذیرفتن علاقه، نشان نمی‌دهد.

افسردگی چه نشانه‌هایی دارد؟
اسدی در خصوص نشانه‌های افسردگی کودکان بیان کرد: این نشانه‌ها شامل علائم عاطفی چون نا امیدی، خشم، درماندگی، اضطراب، نوسانات خلقی، احساس گناه و غمگین بودن است و  نشانه‌های جسمی همچون به‌هم خوردن ساعات خواب، بی‌اشتهایی یا مصرف افراطی مواد غذایی، یبوست، افزایش و کاهش وزن را در پی دارد.

این روان درمانگر ادامه داد: نشانه‌های رفتاری شامل بدون دلیل گریه‌کردن، کناره‌گیری از دوستان، سریع خشمگین شدن و کاهش انگیزه، نشانه‌های تخریب‌گرایانه مانند خود را سرزنش‌کردن، احساس بازنده بودن، امیدوار نبودن به آینده و بلاتکلیفی در کودکان افسرده قابل مشاهده است همچنین  این اختلال‌ها در بزرگسالان، با طیف وسیع‌ و پیچیده‌تری خود را نشان‌می‌دهند.


آیا افسردگی ارثی است؟
اسدی سوابق خانوادگی و وراثت، را در افسردگی  تعیین‌کننده‌ دانست و گفت: شروع افسردگی زودرس در کودکان، بیش‌تر تحت‌تأثیر عوامل خانوادگی و وراثت است با وجود این، ازهم‌گسیختگی خانوادگی، ارتباط تنگاتنگی با افسردگی کودکان دارد؛ ازهم‌گسیختگی خانوادگی را می‌توانیم در رفتار سرد و بی‌روح و منفی روابط متقابل کودک، پدر و مادر ببینیم.

وی در پایان یاد آور شد: شناخت‌درمانی رفتاری برای کودکان افسرده، نویدبخش است اما در مورد کودکان و نوجوانان با افسردگی و استرس شدیدتر، احتمال بهبودی با این روش، کم‌تر است و باید با مشورت پزشک، از دارو استفاده کرد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ