جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۴
کد مطلب: 44882
۱
در جستجوی شادی

نگاهی به علم روانشناسی؛ از تئوری تا کاربرد آن در زندگی

نیلوفر ملکی
نگاهی به علم روانشناسی؛ از تئوری تا کاربرد آن در زندگی
میگنا: پیشینه روان‌شناسی از تمام نظام‌های علمی موجود قدمت بیشتری دارد. ریشه‌های آن را می‌توان تا سده چهارم و پنجم پیش از میلاد با دانشمندانی چون افلاطون و ارسطو دنبال نمود؛ ولی به قول هرمن ابینگهوس، قرن ۱۹، ”روان‌شناسی پیشینه‌ای دراز اما تاریخچه‌ای کوتاه دارد (شولتز و شولتز، ۱۳۷۲، ص ۱۸). یک فیلسوف تحصیل کرده آلمانی بنام رادولف گوسلنیوس ابداع‌کننده اصطلاح «روان‌شناسی» است (۱۹۵۰). تا حدود اواخر سده نوزدهم، روان‌شناسی به عنوان شاخه‌ای از علم فلسفه شناخته می‌شد؛ و همچنین به عنوان یک کیش در برخی فرهنگ‌ها در نظر گرفته می‌شد که شامل تهاجم افکار و نابودی یگانگی درونی می‌گردید.
 
روان‌شناسی علمی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعه روان (ذهن)، فرایندهای ذهنی و رفتار در موجودات زنده می‌پردازد. به عبارتی دیگر روان‌شناسی به مباحث رفتار و فرایندهای روانی می‌پردازد که منظور از رفتار کلیه حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهده مستقیم و غیرمستقیم و منظور از فرایندهای روانی مباحثی همانند احساس، ادراک، تفکر، هوش، شخصیت، هیجان و انگیزیش، حافظه و.. است.
 

علم روانشناسی علمی وسیع و دائما در حال به روز شدن است. اغلب افراد امروزه بـــا وجــود شبکه های مجازی و دست به دست شدن مطالب در این حوزه تا حدودی ممکن است به مباحث ساده و ابتدایی آن علم اگاهی و دسترسی داشته باشند اما اینکه تا چه حدود به رویکردها و تعاریف استاندارد بتوان دسترسی داشت فراتر از مطالب روزمره است.

همانطور که اشاره شد روانشناسی علمی چند لایه و متنوع است و زوایای مختلفی دارد. شاخه های مختلف آن به شکل مختصر شامل: روانشناسی بالینی، خانواده، مشاوره، تحصیلی، تربیتی، رشد، شخصیت، اجتماعی، صنعتی سازمانی، کودک است.

تمامی این ابعاد از روانشناسی به شکل مجزایی می توانند در بیشتر حوزه های زندگی، روابط اجتماعی؛ کاری، درسی، اقتصادی و شخصیتی جنبه کاربردی داشته باشد و به بهبود روند زیستن بهینه انسان امروزی کمک قابل توجهی کند.

انسان امروزی دردسرها، معضلات و دغدغه های متفاوتی نسبت به گذشته دارد. انسان ماشینی امروز که به شکل قابل توجهی اسیر زندگی صنعتی، مشکلات اقتصادی، فرهنگی و تضادهای عمیق و اکثرا آزار دهنده ای است مدام در حال جستجوی راهی حتی برای شادی و آرامشی کوتاه مدت و سریع الوصول است.

همراه شدن با یک موج مثبت، صحیح و کاربردی و متناسب با مسائل مورد نظر ما می تواند بستر مناسبتر و امن تری برای ما فراهم آورد تا با استفاده از امکاناتی که دیگر امروزه اغلب در دسترس است (کتاب ها، سی دی ها، سایت ها، سسمینارها و کارگاه ها)شرایطی برای بهبود رابطه با خودمان و آگاهی نسبت به توانایی ها و ضعف های مان پیدا کنیم و ذهن و مسیر زندگی خودمان را به شکل هدفمند و امیدوارانه ای با انگیزه های قویتر جهت داد تا بشود در مسیر پر از فراز و نشیب زندگی مکانیکی موجود و مملو از استرس دریچه های کوچکی از آرامش و رغبت را باز کرد و چند صباحی در این حین نفسی تازه کرد.

یکی از چالشهای مهم در حال حاضر می تواند روابط اجتماعی و علم ارتباط به شکل امروزی باشد(هم درمحیط کار و هم در خانواده و اطرافیان، دوستان، اقوام). مناسبات روابط اجتماعی از جمله مهمترین عوامل موفقیت افراد محسوب می شود. با کمک از علم روانشناسی می توانیم به بهبود این روابط و موفقیت بیشتر در این زمینه کمک کرد.

اگر بخواهیم به شکل کلی چند راه حل کاربردی و عملی را بگوییم میتوانیم به ۵ نکته کلیدی اشاره کنیم:

۱)صریح و صادق بودن: سعی کنید در روابط، گفته ها و تصمیم های خود صریح و صادق باشید و از ایجاد هر گونه ابهام اجتناب کنید. اگر اینگونه نباشد باعث ایجاد سوتفاهم و حدس و گمان برای دیگران می شویم که ممکن است در صورت ایجاد کامل برطرف نشود.

۲)احساسات خود را بیـان کنید: مشکلات و حس های خود را با همسر، شریک وطرف مقابلتان در میان بگذارید. حتی اگر فکر می کنید بیان آنها باعث رنجش طرف مقابل تان می شود با گرفتن ارتباط معقول و منطقی بر پایه تفاهم و داشتن صداقت و رو راست بودن احساس خود را بیان کنید.

۳)یافتن زمینه مشتـرک و نکات مشابه: در ارتباط هایمان باید بیشتر به دنبال نکات مشترک باشیم.اهداف و نیازها و نگرانی ها را از دید طرف مقابلتان هم در نظر داشته باشید. زمینه های مشترک شالوده ای از همدلی و تفاهم ایجاد می کند.

۴)همدلی و همدردی کردن: سعی کنیم حس مشترک و صادقانه ای با اشخاص داشته باشیم، شادی و غم دیگران را به حساب بیاوریم و همدرد و هم غم دیگران باشیم البته نه به صورت افراطی که باعث آسیب روحی و یا بازماندن از زندگی شخصی مان شود.

۵)شاد بودن: مهمترین عامل در روابط شاد بودن است. مطمئنا افراد شاد و مثبت کشش بیشتری برای ایجاد رابطه فراهم می کنند.
می توانید برای مدتی امتحان کنید. یک روز را با لبخند و دوری از حس های منفی شروع کنید. این روند قطعا نه تنها ضرری ندارد بلکه می تواند با ایجاد یک جریان مثبت تمام ابعاد زندگی و تعاملات شما را تحث تاثیر از نوع مفیدی قرار دهد.
 
توضيح:
کلمهٔ Psychology با آوایش انگلیسی: /saɪˈkɑlədʒi/ مستقیماً از عبارت یونانی Ψυχολογία وام گرفته شده؛ این عبارت از دو واژهٔ ψυχή و λόγος تشکیل می‌شود؛ که با کمی اغماض، آن را می‌توان به صورت «مطالعهٔ روح» (به انگلیسی: Study of Soul) برگرداند. جالب توجه است که واژهٔ Psyche (به یونانی: ψυχή) در زبان یونانی مطلقاً «روح» (به انگلیسی: Soul) معنا می‌دهد، و مفهوم «ذهن» یا «عقل» (به انگلیسی: Mind) را در بر نمی‌گیرد، اما بر اساس اشتباه رایج، در انگلیسی، واژهٔ یونانیِ Psyche تقریباً معادل Mind گرفته می‌شود
مرجع : وقايع استان مركزي - با اندكي اضافات
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی