پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۲۱:۲۲
کد مطلب: 44887
۱

ارتباط اختلال کم توجهی-بیش فعالی و استفاده زیاد از اینترنت

ارتباط اختلال کم توجهی-بیش فعالی و استفاده زیاد از اینترنت
میگنا: دانشمندان به تازگی دریافتند که استفاده مداوم از رسانه های اجتماعی با علائم اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) در میان نوجوانان ارتباط دارد. مطالعه جدید ادعا می کند که استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی موجب بروز ADHD می شود یا اینکه سبب می شود علائمی مشابه علایم این بیماری در نوجوانان بروز کند.

علاوه بر این، این دانشمندان دریافته اند که استفاده مداوم از رسانه های اجتماعی در میان نوجوانان می تواند سبب بروز اختلالات منفی جدی شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا از داده های یکی از بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۵ برای ارزیابی عادات دیجیتالی و رفتار غیر معمول ۲۵۰۰ نوجوان موجود در محوده ی سنی ۱۵ و ۱۶ در طول دو سال استفاده نمودند. هیچ یک از نوجوانان در ابتدای مطالعه علائم مربوط به ADHD را ، حداقل بر طبق معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی از خود بروز ندادند اما در طی چند ماه همه چیز تغییر کرد. ADHD، که به صورت دقیق تر به عنوان اختلال در توجه تعریف می شود در طول سال های متمادی دستخوش افسانه ها و گزارشات بد خبرگزاری ها شده است.

بر خلاف کمبود توجه، افراد مبتلا به اختلال در توجه به سختی می توانند ذهنشان را بر روی کاری متمرکز کنند و به طور کامل بر روی کاری تمرکز نمایند و حواسشان به راحتی پرت خواهد شد. تخمین اینکه چه تعداد از کودکان به این اختلال مبتلا هستند کاری بس دشوار است اما براورد می شود که حدود ۷ درصد از کودکان به این وضعیت دچار باشند. احتمالا این آمار کاملا دقیق نیست و تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان به این اختلال مبتلا می باشند البته بسیاری از عوامل دیگر نیز می توانند سبب بغرنج شدن این شرایط شوند تا به امروز اکثر تحقیقات عمدتا بر روی تلویزیون و بازی های ویدئویی متمرکز بوده اما این تحلیل متفاوت است.

آدام لوتالال، روانپزشک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این خصوص می گوید: این یکی از اولین مطالعاتی است که تاثیر رسانه های مدرن دیجیتال و خطر افزایش کم توجهی – بیش فعالی را بررسی می کند.

تقریبا نیمی از نوجوانان در این تحقیق اظهار داشتند که رسانه های اجتماعی خود را چندین بار در روز بررسی کرده و این بدین معنی است که شایع ترین فعالیت های آن ها در رسانه های اجتماعی رخ می دهد. فعالیت های دیگر شامل ارسال مداوم پیام، تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی به صورت آنلاین است.

حدود ۵۰ نفر از نوجوانان مورد بررسی در طی روز غالبا به انجام یکی از این کارها می پرداختند. در پیگیری های انجام شده در هر شش ماه، تعداد بیشتری از نوجوانان علائم مربوط به کم توجهی – بیش فعالی را نشان دادند و به طور قابل ملاحظه ای، این عارضه در نوجوانانی که به نحو مکرری از رسانه های اجتماعی استفاده می کردند بیشتر بود.

البته این بدان معنا نیست که استفاده از رسانه های اجتماعی سبب بروز چنین این علائمی می شود و علاوه بر این لازم به ذکر است که این عوامل به صورت خود گزارشی جمع آوری شده اند.

بنابراین مشكلاتی نظیر عدم به اتمام رساندن یا سازماندهی وظایف یا فراموش كردن وظایف مشکلاتی هستند كه اغلب رسانه های اجتماعی نقش مهمی را در تشدید آنها ایفا می کنند و لذا باید تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
 
منبع
مرجع : مجله پزشکی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد