پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۷:۱۳
کد مطلب: 44902
۱

آندوسکوپی دیسک کمر

آندوسکوپی دیسک کمر
دیسک چیست؟
دیسک ، ماده قابل انعطافی در بین مهره ها است که جلوی ضربه ناشی از ایستادن ، نشستن و دویدن را در مهره ها می گیرد. هر دیسک از دو قسمت هسته دیسک که در وسط قرار دارد و حلقه که هسته را در بر می گیرد، تشکیل شده است. در صورتی که این حلقه به علت فشار زیاد پاره شود سبب بیرون زدگی دیسک ، فشار به اعصاب نخاعی و درد در ناحیه کمر و پا می شود. در موارد شدید در صورت عدم درمان ممکن است منجر به بی حسی و گز گز حتی گاهی فلج اندام های تحتانی شود.


آندوسکوپی دیسک چیست؟
یکی‌ از نوین‌ترین و پیشرفته‌ترین روش های جراحی، آندوسکوپی است. آندوسکوپی (درون پژوهی) روشی است که با استفاده از برشی کوچک و وارد کردن دوربینی با توان بینایی بالا می‌توان اندام‌های درونی‌ بیمار را بر روی یک صفحه تلویزیون دید و از این امکان برای بهتر و دقیق‌تر یافتن محل ضایعه و در نتیجه بهتر عمل کردن استفاده کرد. کاربرد این جراحی در رشته جراحی مغز و اعصاب نیز چون دیگر رشته‌ها چهره این جراحی و نحوه درمان و پیش‌آگهی‌ بیماران را به نحو نا باورانه‌ای دگرگون کرده است. آندوسکوپ وسیله ای است که می توان با آن مهره ها و بافت های اطراف دیسک را بدون ایجاد شکاف در ناحیه کمر با بزرگ نمایی مشخص به طور مستقیم دید و به وسیله ی آن می توان قسمتی از دیسک را که عامل فشار بر روی عصب است، خارج کرد.  

 
آندوسكوپي جهت دستگاه گوارش از سالها پيش شروع شد. با گذشت زمان در  جراحي  شکم نیز وارد شد که به این روش جراحی  اصطلاحا لاپاراسكوپي گفته می شود در  این روش جراحی بجای باز کردن شکم با انجام چند سوراخ كوچك در روی شکم و وارد کردن لاپاروسکوپ اعمال جراحی انجام می شود مثلا کیسه صفرا برداشته می شود . از چندین  سال قبل  آندوسكوپ وارد سيستم جراحي اعصاب  و جراحی ستون فقرات وارد شده است. این روشها روشهای کم تهاجمی نامیده میشوند و در جراحي هاي ستون فقرات خصوصاً جهت برداشتن ديسك كمر از این روش استفاده میشود .

باید توجه داشت که در هر بیماری نمی توان از این روش استفاده کرد و در موارد خاص مي توان ديسك كمر را با انجام آندوسكوپي برداشت . در این روش جراحی  و نتيجه  عمل برابر با روش جراحی باز است و  عوارض عمل کمتر می باشد زیرا دستکاری نسوج کمتر انجام می شود .

در  روش جراحی  آندوسكوپي ديسك كمر برش پوستي حدود 1.5 تا 2 سانتي متر داده میشود در حالیکه در جراحی باز حدود 5 سانتی متر برش داده میشود  بنابرین به  به عضلات اطراف ستون مهره  کمترین دستکاری انجام می شود .
علاوه بر آن   ريشه عصبي و دورا کمتر  دستكاري می شود و بنابرین  چسبندگي كمتر است. در این روش بيمار در همان روز عمل
جراحي مي تواند از بيمارستان مرخص شود. دوره نقاهت  این روش نیز کمتر از از روش جراحي باز کمری میباشد  .

اندیکاسیون ( کاربرد جراحی آندوسکپی ديسك كمري)
در مواردی است که  ديسك كمری در يك يا حداكثر دو فضا باشد، ب ديسك بصورت يك طرفه  پاره شده باشد . بیمار تنگی کانال نخاعی قابل ملاحظه نداشته باشد .  بنابرین کسانی که درد هر دو اندام تحتانی دارند و یا دیسک آنها در قسمت مرکز ی ستون فقرات و در خط  وسط پاره شده است از این روش سود نمی برند .
 
آندوسکوپی دیسک کمری به دو روش ترانس فورامینال و اینتر لامینار انجام میشود. برای عمل  دیسک بین مهره ای پنجم کمر و اول کمر ( L5-S1)بصورت اینتر لامینار و در سطوح بالاتر ( L4-L5 )بصورت ترانس فورامینال انجام میشود.  این عمل هم با  بی حسی  موضعی و تزریق آرام بخش هم  تحت بیهوشی عمومی انجام می شود .


مزایای آندوسکوپی
در روش آندوسکوپی، شانس چسبندگی بعد از عمل، عفونت، خونریزی و دردهای مزمن به دنبال خارج کردن کامل دیسک که در عمل جراحی باز انجام می شود، بسیار کمتر است. برگشت بیمار به کار روزمره و عادی سریع تر است و شانس بهبودی دیسک در آندوسکوپی 91 درصد است. درصورتی که در جراحی حدود 86 درصد است. در عمل جراحی برای دسترسی به دیسک قسمتی از استخوان مهره به اجبار برداشته می شود، در صورتی که در آندوسکوپی هیچ قسمتی از استخوان برداشته نمی شود.

 

آندوسکوپی دیسک مهره با بی حسی موضعی انجام می شود به همین علت عوارض مربوط به بیهوشی عمومی مانند جراحی رایج وجود ندارد . شکاف آندوسکوپی حداکثر در 1-0/5 سانتی متر است که ازنظر زیبایی نیز حائز اهمیت است و می توان بیمار را همان روز از بیمارستان و یا کلینیک ترخیص کرد. در صورتی که در عمل جراحی، شکاف بزرگی در ناحیه کمر ایجاد می شود. آندوسکوپی به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری در کلینیک نخواهد بود.

 در عمل جراحی برای دسترسی به دیسک قسمتی از استخوان مهره که لامینا نامیده میشود  ب برداشته می شود، در صورتی که در آندوسکوپی هیچ قسمتی از استخوان  مهره برداشته نمی شود.

عوارض آندوسکوپی حدود چهاردرصد است و شایع ترین عارضه آن گز گز و درد  در مسیر ریشه عصبی  است که در 10  درصد موارد پیش میآید و معمولا، در طی چند هفته بهبود میابد .
  

انجام این عمل به چه صورت خواهد بود؟
ابتدا با استفاده از سی تی اسکن محل دقیق ورود آندوسکوپ تعیین شده، بعد از انجام بی حسی موضعی با ایجاد شکاف (8 میلی متر) در این ناحیه آندوسکوپ وارد سوراخ بین مهره ای می شود و با دید مستقیم در مانیتور قسمتی از دیسک که به ریشه عصب فشار آورده ، خارج می شود/

 
- وبسايت دكتر قاسم اسحاقي
- بهپو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!