سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۲
کد مطلب: 44923
۱

صدای آشنا

صدای آشنا
میگنا: صدایی نگران از آنسوی خط تلفن شنیده می شود، مادر 38 ساله ای با فرزند 16 ساله خود دچار مشکل شده ، دل نگران و درمانده از کارشناس مربوطه می خواهد او را راهنمایی کند، کارشناس مربوطه نیز با تمام وجود صحبت های تماس گیرنده را می شنود و با مطرح کردن سوالات و راهنمایی لازم می کوشد راهی مطمئن را برای مشکل پیش آمده پیش پای او بگذارد.

در این هنگام گوشی دیگر 1480 بصدا در می آید ،کارشناس دیگری به فرد تماس گیرنده پاسخ می دهد، پس از چند لحظه پشت خط صدای زنی به گوش می رسد که مضطرب و پریشان از وضع پیش آمده به راهنمایی موثری احتیاج دارد، چند وقتی است با همسرخود به دلیل بروز مشکلاتی بگو مگو کرده و حال به اختلافات بیشتری منجر شده ، در این هنگام نیز مشاور صبورانه حرفهایش را می شنود و با ارائه مشاوره های لازم به او آرامش می دهد.

اینجا مرکزمشاوره تلفنی 1480 بهزیستی زنجان است، جایی که کارشناسان مربوطه در 2 شیفت کاری در ارتباط با زمینه های خانوادگی، پیش از ازدواج، کودک، مشاوره فردی و روان درمانی به تماس گیرندگان مشاوره های لازم را ارائه می کنند.

مشاوره های تلفنی یکی از شیوه های مداخلاتی جدید محسوب می شود که به سرعت در سراسر جهان گسترش کمی و کیفی یافته و در واقع این نوع مشاوره ها مراکزی است که با استفاده از مشاوران با تجربه و صاحب مدرک در کار مشاوره تلفنی از طریق برقراری ارتباط مشاوره ای به بررسی مشکلات و بحران های شخصی می پردازد.

کارشناس دیگری به خط تلفن 1480 پاسخ می دهد، پس از معرفی کد خود به تماس گیرنده از او سوال می کند که در ارتباط قبلی با وی تماس گرفته و پس از تایید آن، مشاوره ادامه می یابد.

صدای دل نگران خانومی 27 ساله از آنسوی خط به شنیده می شود، او در انتخاب همسر آینده خود با مشکلاتی مواجه شده چرا که ناخواسته باید با فردی تشکیل زندگی دهد که هیچگونه شناختی از او ندارد ، اما خانواده اش اصرار بر این امر مهم دارد.

او پس از دریافت راهنمایی های لازم صدای مشاور در مقایسه با دقایق قبلی آرام تر شده و از کارشناس مربوط بخاطر دریافت نکات مهم کلیدی تشکر و ابراز رضایت می کند.

این شهروند زنجانی صدای مشاور را همدمی اثر گذار برای حل مشکل بوجود آمده ذکر می کند که بسیار مفید و اثر گذار بوده است.

به گفته کارشناس دیگری، مردان در مقایسه با زنان کمتر به انجام مشاوره لازم با خط 1480 اقدام می کنند شاید به دلیل آنکه ضرورتی برای انجام این کار را احساس نمی کنند و یا دیدگاه مثبتی به این موضوع ندارند.

در همین هنگام زنگ تلفن بصدا در می آید و کارشناس مربوطه به تماس پاسخ می دهد، تماس گیرنده مردی حدود 37 ساله است که می خواهد او را برای ادامه مشاوره کمک کند؛ خانواده وی، خانومی را برای تشکیل زندگی معرفی کرده که هر چند شناخت مختصری دارد، اما با توجه به شرایط خاص وی، می خواهد تصمیم مهمی را بگیرد. آخرین دقایق مکالمه در حال سپری است از او در ارتباط با نحوه ارتباط و در یافت نکات سوال می کنم، رضایت دارد .

با خانم شهین موسوی کارشناس مسئول دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی زنجان همراه می شوم ،14 سال تجربه کاری دارد و به گفته خودش، در حوزه های مختلفی کار کرده و هم اکنون به این بخش منتقل شده، او مرا به مرکز مشاوره خط 1480 هدایت می کند.

پس از دقایقی به اتاقی کوچک با چهار کارشناس که در کابین های مجزا پشت میز نشسته اند وارد می شوم، پس لحظاتی زنگ خط 1480 بصدا در می آید و به محض تماس، کارشناس دیگری با آرامش خاصی به تماس پاسخ می دهد.

موسوی افزود: در این مرکز هشت کارشناس مجرب و خبره در رشته های روانشناسی و مشاوره در 2 شیفت کاری صدای مشاوره 1480 مشغول به فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: مشاوره به معنای ایجاد رابطه قراردادی و مداوم تلفنی با رعایت اصول مشاوره ای بین یک مشاور متخصص و مجرب و یک تماس گیرنده بوده و هدف از انجام این کار برطرف کردن نیازهای فوری تماس گیرنده و ارتقای سطح سلامت روانی انان است.

این مسئول ادامه داد: در واقع مشاوره رابطه یا فرایندی است که به مردم در تصمیم گیری و حل مشکلات کمک می کند و فرآیندی بر شناخت دقیق تر رفتار انسان دلالت دارد.

وی، ضرورت و هدف از انجام مشاوره را افزایش توانایی فرد در ایجاد و حفظ رابطه به دیگران، بهبود فرایند تصمیم گیری، افزایش توانایی فرد در ایجاد حفظ رابطه با دیگران، تسهیل شکوفایی استعداد بالقوه فرد و کمک به بالا بردن اثر بخش و توانایی سازگاری فرد ذکر کرد.

موسوی افزود: این مرکز از سال 74 با یک خط آغاز بکار کرد و با خط 148 نام آشنای مردم بود که اکنون به 1480 تغییر یافته و تماس گیرندگان با اطمینان خاطری راحت صحبت می کند.

وی بیان کرد: بهزیستی بر ارتقای سلامت روان جامعه تاکید دارد و بر این اساس مداخلات تلفنی در این راستا ایجاد و راه اندازی شد که درخواست کنندگان برای دریافت این نوع خدمات به مراتب افزایش یافت.

این مسئول افزود: این خط تمام استان را پوشش می دهد و بخاطر در دسترس بودن و سرعت و از همه مهمتر رایگان بودن آن امکان تماس برای گروههای مختلف سنی وجود دارد.

وی ابراز کرد: البته مزاحمت هایی همچون خطوط دیگر 115 اورژانس و یا آتش نشانی با خط صدای مشاور وجود دارد و کارشناسان امر با توجه تخصص و گذراندن دوره های مختلف پاسخگوی تماس ها هستند.

این کارشناس بیان کرد: یکی از انواع مشاوره این خط مشاوره خانوادگی است که هدف آن ارائه مشاوره و اطلاعات به منظور کمک به برقراری و روابط سالم و متعادل بین اعضای خانواده ، تامین آرامش و آسایش و تحکیم بنیان خانواده است..

این مسئول ادامه داد: مشکلات خانوادگی مانع تحقق استعدادهای اعضا شده و موجب بروز نابسامانی های روانی و مشکلات رفتاری را فراهم می کند.

موسوی افزود: بسیاری از تماس ها به مشاوره پیش از ازدواج اختصاص دارد و در این میان انتخاب همسر و تشکیل خانواده بی شک یکی از مهمترین تصمیات در زندگی هرفرد است.

وی یادآوری کرد: به همین دلیل برای گرفتن بهترین تصمیم به منظور آشنایی فرد با معیارهای انتخاب همسر مشاوره اهمیت زیادی دارد.


این کارشناس ادامه داد: طی سه ماهه امسال 42 درصد تماس گیرندگان با خط 1480، بهزیستی استان در گروه سنی 30 تا 40 سال، 37.5 درصد در گروه سنی 20 تا 30 سال و 12.5 درصد 40 تا 50 و 5.2 درصد زیر 20 سال وسه درصد نیز بالای 50 سال داشتند.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین مشکلات تماس گیرندگان به مشکلات زناشویی با 49.56درصد، مشکلات بین فردی 24 درصد ، تربیت کودک 8.38 دهم و پیش از ازدواج 6.23 درصد بوده است.

موسوی افزود: طی مدت یاد شده سه هزار و یک مورد تماس با صدای مشاور بهزیستی زنجان به ثبت رسیده و خدمات لازم ارائه شده است.
وی خاطر نشان کرد: طی سه ماهه اول امسال بانوان با فراوانی 95.7 درصد و آقایان با 4.4 دهم درصد بیشترین تماس گیرندگان با صدای مشاوره بوده است.

این کارشناس ادامه داد: تحصیلات 54.3 درصد از تماس گیرندگان دیپلم و پیش دانشگاهی،30.2 درصد زیر دیپلم،13.9 درصد لیسانس و 1.4 درصد بالاتر بوده است.

معاون پیشگیری مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: مرکز 1480 خط تلفنی مشاوره روانشناختی از سال 74 آغاز به فعالیت کرد و رویکرد آن بر افزایش دسترسی همه همشهریان و هم استانی ها حتی دورترین مناطق اخدمات ارائه شده تاکید دارد.

گل نساء آقامحمدی افزود: در اغلب موارد افراد برای دریافت مشاوره تمایلی به انجام خدمات مورد نیاز به صورت حضوری ندارند و در این میان تماس تلفنی را ترجیح می دهد.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی های مهم این خط محرمانه بودن مطالب عنوان شده بوده و حتی برای ادامه مشاوره ها کد مشاوره مربوطه برای تماس های بعدی داده می شود که در واقع امنیت خاطر را فراهم می کند.

این مسئول ادامه داد: خط تلفنی1480 به عنوان مرحله اولیه برای ارائه خدمات مشاوره ای محسوب می شود که در برخی موارد ممکن است فرد به مشاوره های حضوری نیاز داشته باشد.

وی بیان کرد: این در حالی است با آغاز بکار این مرکز استقبال چندانی برای دریافت مشاوره های لازم انجام نمی گرفت ، چون اغلب مردم این نوع خدمات روانشناسی را با بر چسب دیوانگی ، کم عقلی همردیف می دانستند که این رویکرد پس از گذشت سال ها رنگ باخته است.

آقا محمدی افزود: امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی نیاز به دریافت و بکارگیری مهارت ها و آموزش های لازم از سوی کارشناسان و مشاوره های لازم را بیش از گذشته ضروری تر کرده است.

وی ابراز کرد: توسعه کیفیت این نوع مراکز غیر دولتی تحت پوشش بهزیستی استان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته وبر این اساس یک کمیته ارزیابی تخصصی برای افرادی که تمایل به ایجاد مراکز مشاوره حضوری داشته تشکیل شت و متقاضیان با با توجه به شاخص های اعلام شده و در صورت احراز شرایط تایید می شوند.

معاون پیشگیری مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: اگر این موضوع الزام اور شود جوانان که قبل از ثبت ازدواج همانند مشاوره های ژنتیک دروه های را باید سپری کنند، ، فرصتی بسیار مناسب برای کاهش آسیب های مختلف اجتماعی است.

وی بیان کرد: ارائه خدمات این مرکز در مجموعه بهزیستی اثر بخش بوده و این در حالی است همواره آسیب های مختلفی در حال افزایش بوده و متاسفانه در اغلب اوقات مداخله زمانی انجام می گیرد که مشکل در مرحله حادی قرار دارد.

آقا محمدی افزود: برای کاهش آسیب ها باید رویکرد پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد و هر چقدر این مهم جدی گرفته شود ،موفقیت و اثر بخشی ان نیز بیشتر خواهد بود.

وی اظهار داشت: بر این اساس در توسعه کمی چنین مراکزی به کیفیت نیز باید توجه داشت در حالی که تعدادی از شهرستان های کوچک این استان طارم، ماهنشان و ایجرود از دریافت مرکز مشاوره روانشناختی محروم هستند.

این مسئول خاطر نشان کرد: طی سال گذشته 20 هزار تماس موفق با خط 1480 ثبت شد که ازاین تعداد 11 هزارو 334 نفر مشاوره دریافت کردند و مابقی نیز برای انجام مشاوره های دیگری به مراکز دیگری نظیر ارجاع داده شدند.
 
مرجع : خبرگزاري ايرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.