جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۳
کد مطلب: 44932
۰

استرس و فشارهای عصبی از عوامل گرایش نوجوانان به اعتیاد است

استرس و فشارهای عصبی از عوامل گرایش نوجوانان به اعتیاد است
میگنا: دکتر پروین ناظمی استرس و فشارهای عصبی بر نوجوانان را از عوامل گرایش به اعتیاد دانست و گفت: برای ریشه‌یابی اعتیاد در نوجوانان و جوانان باید فشارهایی روحی - روانی که از دوران کودکی بر آنان وارد شده است، بررسی شوند.

وی افزود: در اکثر مواقع تاثیرات تربیتی خانواده بر فرزندان، اثرات مخربی دارد. نوجوانی که از کودکی با فشارها و استرس‌هایی از سوی خانواده مواجه بوده است، در این مرحله از زندگی، شخصیتی شکننده و بدون اعتماد به نفس پیدا می‌کند.

این روانشناس و درمانگر اعتیاد ادامه داد: نوجوانی که همیشه در فشار بوده و خانواده بایدها و نبایدها و رفتارهای نامناسبی با وی داشته‌اند، اکنون دارای شخصیتی بدون اعتماد به نفس است و با این شخصیت پا به مدرسه و محیطی می‌گذارد که پر از استرس است. ناظمی افزود: متاسفانه ما در مدارسمان بحث سلامت روان نداریم و شاهد آن هستیم که مباحث مشاوره‌ای هم راجع به مشاوره تحصیلی است که فقط بر روی مدل درس خواندن بچه‌ها و آوردن رتبه بهتر در کنکور و برنامه‌های جانبی تحصیلی تمرکز می‌کنند.

وی ادامه داد: همه این مسائل و فشارها باعث می‌شود نوجوان برای ایجاد ارامش و بیخیالی از فشارها به سمت مصرف مواد مخدر برود. این روانشناس گفت: معمولا نوجوانان شکارهای خوبی برای فروشندگان موادمخدر هستند، مواد روانگردان نیز از جمله مخدرهایی است که نوجوانان به علت راحتی مصرف و در دسترس بودن، بیشتر ترغیب به استفاده از آن می‌شوند.

ناظمی بیان کرد: نوجوانی دورانی است که بچه‌ها گاهی بی حال، عصبی و گوشه‌گیر هستند و گاهی خوب و سرحال. معمولا خانواده‌ها نیز توجه چندانی به خلق فرزندانشان ندارند و علت این تغییرات خلقی را سن و سال نوجوان تلقی می‌کنند، این عدم شناخت از فرزند و عدم آگاهی‌هاست که سبب بروز مشکلات می‌شود.

وی افزود: در حقیقت نوجوان هنوز در مرحله‌ای نیست که بتواند درست تصمیم‌گیری کند و استدلال قوی ندارد. بچه‌هایی که خیلی درگیر استرس و فشار مدرسه و عدم درک صحیح توسط والدین و مدرسه هستند ممکن است توسط گروه دوستان با یک پیشنهاد اغواکننده روبه رو شوند و برای عوض کردن روحیه به پیشنهاد مصرف مواد پاسخ مثبت بدهند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ این مشاور با تاکید بر تاثیر سلامت روان بر آینده نوجوانان گفت: ای کاش به جای اینکه این همه بر روی آموزش بچه‌ها تمرکز داشته باشیم روی سلامت روان آنان تاکید کنیم؛ بیشتر افرادی که گرفتار اعتیاد شده‌اند، از دوران نوجوانی درگیر این مشکلات شده‌اند و متاسفانه مرحله مهمی از زندگی‌شان را از دست داده‌اند.

ناظمی اظهار کرد: فشارها و استرس‌هایی که در دوره نوجوانی به فرد وارد شده و اعتماد به نفس او را کاهش داده است و همچنین مقایسه‌های نابه جای والدین باعث شده تا فرد خود را ناتوان ببیند و در اولین پیشنهاد دوستانش به سمت اعتیاد برود. پس استرس یکی از عوامل مهمی است که نوجوان در حال تحصیل را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد.

وی در انتها بیان کرد: خانواده‌ها، مدارس و سازمان‌هایی که نقش تربیتی بچه ها را دارند باید به این نکته توجه کنند که سلامت روان بچه‌ها از همه چیز مهم‌تر است، بچه‌ها باید احساس شادی کنند و این احساس شادی نباید از طریق مصرف قرص و روانگردان‌های مختلف به وجود بیاید.
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.