کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه تعداد سلول در بدن انسان وجود دارد؟

عصرایران , 7 مرداد 1397 ساعت 20:07

انسان ها ارگانیسم هایی چند سلولی و پیچیده هستند. سلول های موجود در بدن ما تخصصی هستند. این به معنای آن است که هر نوع سلول عملکردی منحصر به فرد و ویژه را ارائه می کند.


میگنا: انسان ها ارگانیسم های پیچیده ای هستند که از تریلیون ها سلول شکل گرفته که هر کدام دارای ساختار و عملکرد خاص خود هستند.

به گزارش "هلث لاین"، دانشمندان مسیری طولانی را در زمینه برآورد تعداد سلول های بدن انسان پیموده اند. جدیدترین ارزیابی ها درباره تعداد سلول های موجود در بدن انسان رقم حدود 30 تریلیون را نشان می دهند.
این سلول ها همگی در هماهنگی کامل مشغول فعالیت هستند تا تمام عملکردهای پایه مورد نیاز انسان برای بقا در جریان باشند. اما تنها سلول های انسانی درون بدن ما نیستند. بنابر برآورد دانشمندان تعداد سلول های باکتریایی در بدن انسان احتمالا از تعداد سلول های انسانی پیشی می گیرد.


چه تعداد انواع مختلف سلول در بدن انسان وجود دارند؟
حدود 200 نوع مختلف از سلول ها در بدن انسان وجود دارند. به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:
گلبول های قرمز (اریتروسیت ها)
سلول های پوست
نورون ها (سلول های عصبی)
سلول های چربی
انسان ها ارگانیسم هایی چند سلولی و پیچیده هستند. سلول های موجود در بدن ما تخصصی هستند. این به معنای آن است که هر نوع سلول عملکردی منحصر به فرد و ویژه را ارائه می کند. بر همین اساس، هر یک از 200 نوع سلول موجود در بدن انسان دارای ساختار، اندازه، شکل و عملکرد متفاوت بوده و حاوی اندام های سلولی مختلف هستند.
به عنوان مثال:
سلول های مغز ممکن است از نظر ظاهری امتداد بیشتری داشته باشند، از این رو آنها می توانند سیگنال ها را کارآمدتر انتقال دهند.
سلول های قلب دارای میتوکندری بیشتر هستند زیرا نیازمند انرژی زیادی هستند.
سلول های سیستم تنفسی مسئولیت دریافت اکسیژن و دفع دی اکسید کربن را بر عهده دارند.
تمام سلول ها با همدیگر کار می کنند تا بدن انسان به طور کارآمد عمل کند.

چه تعداد سلول در بدن انسان وجود دارد؟
بنابر برآوردهای صورت گرفته در بدن یک فرد عادی 30 تریلیون سلول انسانی وجود دارد. البته این یک عدد تقریبی است. شماش سلول های انسانی فوق العاده پیچیده است و به سادگی اندازه گیری اندازه یا وزن یکی سلول و ارائه برآورد بر اساس حجم بدن انسان نیست.
هر یک از 200 نوع مختلف سلول ها در بدن انسان دارای اندازه و وزن متفاوت هستند. برخی سلول ها در بدن از تراکم بیشتری برخوردار هستند، در شرایطی که نمونه های دیگر پراکندگی بیشتری دارند.
سلول ها به طور مداوم در حال مرگ بوده و سلول های جدید به طور همزمان شکل می گیرند. رقم دقیق تعداد سلول ها با توجه به سن، قد، وزن، سلامت، و عوامل محیطی از فردی به فردی دیگر متفاوت خواهد بود.
بهترین روشی که می توانیم برای ارزیابی تعداد سلول های انسانی مد نظر قرار دهیم بر اساس شرایط یک فرد عادی است. مطالعه اخیر از مردی در بازه سنی بین 20 تا 30 سال، وزن 70 کیلوگرم و قد 170 سانتیمتر به عنوان مرجع استفاده کرده است.


چه تعداد سلول باکتریایی در بدن انسان وجود دارد؟
در گذشته باور بر این بود که تعداد سلول های باکتریایی در بدن انسان با نسبت 10 به 1 بیشتر از سلول های انسانی است. قدمت منبع اصلی این نسبت به سال های دهه 1970 باز می گردد که میکروبیولوژیست های آمریکایی از یک سری فرضیات برای محاسبه تعداد باکتری ها درون روده استفاده می کردند.
اما داده های جدید نشان می دهند که تعداد سلول های باکتریایی درون بدن انسان حدود 38 تریلیون است. این رقم به برآورد 30 تریلیون سلول انسانی بسیار نزدیک است. در شرایطی که احتمالا تعداد سلول های باکتریایی در بدن انسان بیشتر از سلول های انسانی است، اما اختلاف موجود بین آنها به اندازه ای که پیش‌تر تصور می شد، زیاد نیست.

چه تعداد سلول خونی در بدن انسان وجود دارد؟
سه نوع سلول خونی در بدن انسان وجود دارند که شامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها می شوند. گلبول های قرمز خون با اختلاف زیاد فراوان‌ترین نوع سلول خونی در بدن انسان هستند و سهمی بیش از 80 درصدی از تمام سلول ها را به خود اختصاص داده اند.
افراد بالغ به طور میانگین چیزی حدود 25 تریلیون گلبول قرمز در بدن خود دارند. زنان به طور معمول دارای گلبول های قرمز کمتری نسبت به مردان هستند و افرادی که در مناطقی با ارتفاع بیشتر زندگی می کنند به طور معمول دارای گلبول های قرمز بیشتری هستند.
همچنین، بنابر برآوردهای اخیر حدود 147 میلیون پلاکت و 45 میلیون لنفوسیت (نوعی گلبول سفید) در بدن انسان وجود دارند.


چه تعداد سلول در مغز انسان وجود دارد؟
تقریبا 171 میلیارد سلول، از جمله 86 میلیارد نورون، در مغز یک مرد عادی وجود دارند. نورون ها سلول هایی هستند که به انتقال سیگنال ها در سراسر مغز کمک می کنند. 85 میلیارد سلول دیگر نیز در مغز وجود دارند که به نام سلول های گلیال شاخته می شوند و به حمایت از نورون ها کمک می کنند.


بدن انسان روزانه چه تعداد سلول تولید می کند؟
اندازه گیری دقیق تعداد سلول هایی که روزانه در بدن ما تولید می شوند، دشوار است. طول عمر هر از 200 نوع سلول موجود در بدن انسان به طور قابل توجهی متفاوت است، از این رو هر نوع سلول با نرخ برابر تولید نمی شود.
بررسی میزان تولید گلبول های قرمز خون می تواند آغاز خوبی باشد زیرا آنها فراوان‌ترین نوع سلول در بدن انسان هستند. گلبول های قرمز حدود 120 روز عمر می کنند و در نهایت توسط ماکروفاژها در طحال یا کبد از بین می روند. به طور همزمان، سلول های بنیادی تخصصی با نرخی تقریبا مشابه گلبول های قرمز مرده را جایگزین می کنند.  
بدن یک فرد عادی حدود 2 تا 3 میلیون گلبول قرمز در هر ثانیه یا حدود 173 تا 259 میلیارد گلبول قرمز در روز تولید می کند.

روزانه چه تعداد سلول در بدن انسان می میرند؟
بیشتر سلول ها و نه همه آنها در نهایت می میرند و باید جایگزین شوند. خوشبختانه، بدن یک فرد سالم توانایی حفظ تعادل بین تعداد سلول های تولیدی و آنهایی که می میرند را دارد.
به عنوان مثال، همان گونه که بدن 173 تا 259 میلیارد گلبول قرمز در روز تولید می کند، تقریبا به همراه میزان نیز می میرند.
تعیین این که روزانه چه تعداد سلول در بدن انسان می میرند، چالش برانگیز است. سلول ها از نظر چرخه های زندگی با هم برابر نیستند. به عنوان مثال، گلبول های سفید تنها برای 13 روز زنده هستند، در شرایطی که گلبول های قرمز حدود 120 روز زندگی می کنند. از سوی دیگر، سلول های کبد می توانند تا 18 ماه به بقای خود ادامه دهند. سلول های موجود در مغز انسان نیز در طول عمر یک فرد زنده هستند.
 
 


کد مطلب: 44939

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/44939/تعداد-سلول-بدن-انسان-وجود

میگنا
  https://www.migna.ir