جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۹:۴۰
کد مطلب: 44961
۱
معاون وزارت بهداشت در خصوص دستکاری تاریخ تولد نوزادان هشدار داد؛

خطر مرگ در کمین نوزادان با تاریخ تولد شیک!

خطر مرگ در کمین نوزادان با تاریخ تولد شیک!
میگنا: دکتر علیرضا‌ رئیسی‌ معاون وزارت بهداشت و درمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد:به منظور ترویج تغذیه‌ با شیر مادر باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و اولین موضوع این است که باید مادران را قبل از ازدواج آماده کنیم و به سراغ دختران در مدارس برویم‌ و مراقبت‌های قبل از بارداری را به آنها آموزش دهیم.
 
رئیسی بیان کرد: خوشبختانه با توجه به گستردگی‌ شبکه بهداشت و درمان و دسترسی که همه مردم به سیستم بهداشتی دارند، مادران باردار از روز اولی که به مراکز مراجعه می‌کنند تغذیه با شیر مادر به آنها آموزش داده شود.
معاون وزارت بهداشت و درمان گفت: ما در تلاش هستیم آمار زایمان سزارین‌ کشور را در برابر زایمان طبیعی کاهش دهیم و این کار قطعاً در تغذیه در شیر مادر مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: بیمارستان‌هایی تحت عنوان دوستدار‌ کودک در سراسر کشور احداث شده‌اند و تقریباً 70 درصد آنها زیرساخت‌ لازم را برای داشتن عنوان دوستدار‌ کودک دارا هستند و بیمارستان‌هایی که لوح دوستدار‌ کودک را دریافت نکرده‌اند به مرور آن را دریافت خواهند کرد.
رئیسی عنوان کرد: مادری که در بیمارستان زایمان می‌کند بلافاصله‌ تحت آموزش قرار می‌گیرد و این ارتباط دوستی بین نوزاد و مادر را برقرار می‌کند و ترویج تغذیه با شیر مادر صورت می‌گیرد.

معاون وزارت بهداشت و درمان بیان کرد: بعد از ترخیص از بیمارستان مجدداً تا 6 هفته بعد از زایمان کارهای مراقبتی مادر ادامه دارد؛ در حین مراجعات آموزش تغذیه با شیر مادر صورت می‌گیرد که این کار به صورت مهارتی پیش بینی شده است.

تغذیه با شیر مادر در 6 ماهه نخست تولد
وی ادامه داد: باید 6 ماه نخست تولد کودک تغذیه انحصاری با شیر مادر انجام شود و تا 2 سالگی‌ این تغذیه ادامه داشته باشد.
رئیسی گفت: علاوه بر اینکه در حال ارائه بسته مراقبتی هستیم، این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید در ابتدا مشکلات کشور را بشناسیم‌ و آنها را رفع کنیم؛ متأسفانه آمار زایمان سزارین در کشور بالاست و گرچه در 4 و 5 سال گذشته مقدمات لازم را فراهم کردیم‌ اما آمار سزارین کاهش پیدا نکرد و تنها حدود 8 درصد کاهش داشتیم‌ که باید خیلی بیشتر از این باشد.
معاون وزارت بهداشت و درمان تصریح کرد: شیردهی‌ اولیه مهم است و معمولاً مادر به دلیل اینکه در عمل سزارین‌ بی حس شده نمی‌تواند در ساعات اولیه شیر دهد و ارتباط دوستی ضعیفی بین مادر و فرزند ایجاد می‌شود.

خطر مرگ با دستکاری تاریخ تولد نوزاد
وی در خصوص سزارین اختیاری گفت: سزارین الکتیو یا اختیاری در جامعه رواج دارد که باید به عنوان چالش جدی به آن نگاه کنیم‌؛ زایمان‌ باید به صورت طبیعی باشد، متاسفانه شاهد آن هستیم که  که برخی والدین تمایل دارند تاریخ تولد نوزادشان را خود انتخاب کنند و در نظر می گیرند که نوزادشان در روز ازدواج یا تاریخ های ویژه ای به دنیا آید و تاریخ سزارین را بر اسا آن انتخاب می کنند اما دستکاری تاریخ تولد فاجعه است و این گونه رفتار کردن با سلامت نوزادان و نسل آینده کشور نگران کننده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: باید توجه کرد که دستکاری در تاریخ زایمان‌ها، میزان بستری نوزاد در NICU و حتی مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد و واقعا باید خانواده‌ها را از این کار منع کنیم.

رئیس تشریح کرد: باید آموزش عمومی و جلوگیری از تبلیغ شیر خشک در جامعه انجام شود؛ بعضی از مادران بین یک تا 5 روز اول زایمان به دلیل حجم کم شیر به شیر خشک روی می‌آورند که اشتباهی بزرگ است و نباید این کار انجام شود؛ بعضی از نوزادان دچار زردی می‌شوند و آن را با شیر مادر ارتباط می‌دهند و آن را قطع می‌کنند که اشتباه است.

رفع نقص سامانه های بهداشتی تا پایان مرداد
معاون وزارت بهداشت و درمان افزود: پزشکان بعضی از داروها را تجویز می‌کنند که هم خود مادر آن را مصرف می‌کند و هم آن را در شیر خشک نوزاد می‌ریزند که بسیار خطرناک است و جان فرزند را به خطر می‌اندازد؛ پرونده الکترونیک‌ سلامت جزو اولویت‌ این دوره‌ها است تا پایان مرداد ماه نقص سامانه‌های ما از جمله سامانه سیب برطرف می‌شود و سامانه سیب نقصی در حوزه گزارش‌گیری داشت که این نقص تا پایان ماه برطرف می‌شود همچنین سامانه‌های استان‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و سامانه یکپارچه بهداشت را شکل می‌دهند.

رئیس در پایان در خصوص مطب‌های خصوصی یادآور شد: یکی از بحث‌های مهم یکی از بحث‌های ما درباره پرونده الکترونیک مطب‌های خصوصی است، ما اول باید به سراغ سطح یک پزشکان عمومی برویم که زمان‌بر است و امید داریم به صورت تشویقی‌ با هماهنگی بیمه‌ها مطب‌های خصوصی بتوانند به صورت داوطلبانه به سامانه دسترسی داشته باشند.
 
 
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند