پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۸
کد مطلب: 44992
۲
تجربیات بالینی یک روانپزشک

جرات داشته باش!

جرات داشته باش!
میگنا: فردریک فانژه زاده‌ 11 آوریل 1955 در لیون است. او در سال 1983 در رشته عصب‌شناسی از دانشگاه لیون فارغ‌التحصیل شد و دو سال بعد از همان دانشگاه موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی شد. او فعالیتش را از سال 1992 با انتشار مقالات علمی متعدد در نشریه‌های بین‌المللی آغاز کرد و از سوی دیگر به روان‌درمانگری نیز روی آورد. او تاکنون بیش از 200 کنفرانس و کارگاه در حوزه‌های مختلف از جمله درمان استرس، افسردگی و روان‌درمان‌گری برگزار کرده است. وی همچنین در بسیاری از دانشگاهای فرانسه (دانشگاه لیون1)، بلژیک و سوئیس مشغول تدریس است.

فانژه اغلب به‌عنوان کارشناس روانشناسی در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی فرانسه حضور دارد که برنامه‌های او با استقبال عموم مواجه شده‌اند. از برنامه‌های موفق او می‌توان به برنامه مجله سلامتی در شبکه فرانس5 اشاره کرد که با محوریت درمان کمبود اعتماد به نفس در سال 2013 به روی آنتن رفت. او همچنین نگارنده کتاب‌های متعددی در حوزه روانشناسی با محوریت درمان اضطراب، افسردگی، کمبود اعتماد به نفس و... است.

کتاب «جرأت داشته باش» دومین اثر او است که برای اولین بار در سال 2003 به چاپ رسید و تا سال 2008 تجدید چاپ شد. طبق نظر خوانندگان دلیل موفقیت این کتاب، ارائه راه‌حل‌های عملی و کاربردی است. از آنجایی که نویسنده این کتاب، یک روان‌درمانگر است به همین دلیل براساس تجربیاتی که از مراجعانش به‌دست آورده است، توانسته راه‌حل‌های کاربردی متنوعی را به خوانندگان این کتاب پیشنهاد کند. بسیاری از افرادی که اعتماد به نفس کافی نداشتند بعد از خواندن این اثر و عملی کردن راه‌حل‌های آن، اذعان داشتند که به‌خوبی توانستند اعتماد به نفسشان را دوباره به‌دست آورند. برخی دیگر اشاره کرده‌اند که با خواندن این کتاب، به مشکلاتشان در حوزه اعتماد به نفس پی برده‌اند.

در مجموع می‌توان گفت دلایل موفقیت‌ آثار فردریک فانژه، نثر روان، ساده و ارائه راه‌حل‌های عملی و کاربردی است. درست برخلاف سایر آثار روانشناسی که بیشتر به شرح و توضیح مشکلات می‌پردازند و راه‌حل و توصیه‌های مناسبی برای درمان ارائه نمی‌دهند. بسیاری از روانپزشکان و روان‌درمانگران خواندن آثار او را به بیمارانشان توصیه می‌کنند.
فردریک فانژه در مقدمه این کتاب نوشته است: «به عنوان یک روانپزشک، متوجه شدم که کمبود اعتماد به نفس، مشکل اصلی تمام افرادی است که اقدام به درمان کرده‌اند. رنج‌های عاطفی یا شغلی بی‌شماری از این کمبود اعتماد به نفس ناشی می‌شود: ترس از انجام کارهای اشتباه، ترس از قضاوت شدن، ترس از دوست داشتن و دوست داشته شدن.

در عملکرد ذهنی ما اعتماد به نفس فراتر از یک چرخ دنده‌ی ساده نقش دارد: اعتماد به نفس همچون قلب یک هرم است که اساس آن، اعتماد داشتن به خود است؛ از سنین نوجوانی شکل می‌گیرد و در نهایت، هنگام تأیید خود بروز می‌کند. بنابراین، اعتماد به نفس بخش مهمی از شخصیت ما است. اگر اعتماد به نفس از دست برود، آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

آنچه که پیشتر یک ویژگی ذاتی تلقی می‌شد‌، امروزه دیگر سرنوشتی گریزناپذیر نیست: اکنون امکان تغییر وجود دارد، می‌توانید اعتماد به نفس خود را به دست آورید حتی اگر تاکنون احساس می‌کردید که آن را نداشته‌اید. در واقع، من برای تمام کسانی که به خودشان اعتماد ندارند ـ چه در کارهایشان و چه در روابطشان با دیگران ـ  این کتاب را نوشته‌ام تا به آن‌ها کمک کنم که خودشان را از این کمبود اعتماد به نفس ظالمانه رها کنند و به این ترتیب این امکان را به آن‌ها بدهم تا از دور باطل شکست خارج شوند. امیدوارم که آن‌ها با خواندن این کتاب، یاد بگیرند که خودشان را بیشتر دوست بدارند، این جرأت را پیدا کنند که دست به عمل بزنند و شهامت زندگی کردن در مقابل دیگران را به دست آورند. اغلب آنچه از دست می‌رود، اندکی احترام به خود است و کمی هم تحمل خویشتن.

برای نوشتن این اثر، از واقعیتی الهام گرفتم که در طول این بیست سال از مراجعین خود به دست آورده‌ام: یعنی افرادی که به آن‌ها رسیدگی می‌کنم و آنها هم مضامین اولیه را در اختیارم قرار می‌دهند. به همین دلیل این کتاب، صدای آن‌هاست. البته برای حفظ حریم خصوصی آن‌ها، خصوصیات فردی و پیشینه‌شان را تغییر داده‌ام. علاوه بر این شواهد، قصد دارم شما را با جدیدترین اطلاعات روانشناسی و دانش عصب‌شناسی آشنا کنم. این مطالب با روشی ساده و آموزنده ارائه خواهند شد برای آنکه بتوانید در زندگی روزمره‌تان آنها را به کار ببندید. هدف من این است که از این حوزه و از تکنیک‌های علمی معتبر، نگرشی دقیق در اختیارتان قرار دهم.»

در این کتاب ابتدا شرح داده شده که اعتماد به نفس چیست و کمبود آن چه عواقبی را به دنبال دارد. سپس به مشکلات ناشی از کمبود اعتماد به نفس اشاره شده، دورباطل شکست، اهمیت ندادن به خود، جرات نه گفتن و بیماری‌های ناشی از اعتماد به نفس و بیماری‌های مرتبط با اعتماد به نفس مفرط شرح داده است. در این کتاب یک تست روانشناسی وجود دارد که خوانندگان کتاب می‌توانند با آن میزان اعتماد به نفس خود را محک بزنند.

در فصل بعدی کتاب به منشاءهای کمبود اعتماد به نفس از جمله مکانسیم نیاز به دوست داشته شدن، مکانیسم‌های پیش داوری بی خاصیتی، مکانسیم‌های کمال‌گرایی افراطی، مکانسیم اضطراب و مکانسیم بی اعتمادی اشاره شده است. در بخش پایانی کتاب نیز راه‌های درمان کمبود اعتماد به نفس بیان شده است. در این بخش مطالبی مانند از احساس گناه دست بردارید، تکنیک نظرسنجی، جرات داشته باشید و آن چه آزارتان می‌دهد را بگویید، تمرینی برای پیشرفت اعتماد به نفس در کلام، جرات کنید به انتقادها پاسخ دهید، چطور از کسی انتقاد کنم و تمرین‌های دیگر جهت بهبود اعتماد به نفس دیده می‌شود.

کتاب «جرات داشته باش» با ترجمه محیا احمدی‌پور از سوی انتشارات شمعدونی با شمارگان هزار نسخه در 350 صفحه به قیمت 27000 تومان به کتابفروشی‌ها راه یافته است.
 
مرجع : خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود