جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۷:۳۳
کد مطلب: 45024
۸
۱۸

كاهش ورود دختران ژاپنی به دانشگاه براي ترغيب به ازدواج و فرزندآوري

كاهش ورود دختران ژاپنی به دانشگاه براي ترغيب به ازدواج و فرزندآوري
میگنا: رسانه‌های ژاپنی از اقدامات جدید وزارت آموزش و تحقیقات این کشور به منظور کاهش جذب دانشجویان دختر خبر داده‌اند.
براساس آنچه که شینهوا گزارش کرده است، مقامات ژاپنی تصمیم گرفته‌اند، با افزایش سطح نمره دختران برای ورود به دانشگاه، مانع آنها شوند. 

برهمین اساس، دختران باید 35 درصد بیش از آنچه که تا کنون برای ورود به دانشگاه‌ها به عنوان حداقل نمره نیاز داشتند، به دست آورند؛ ضمن اینکه این میزان برای ورود به رشته‌های خاص مانند پزشکی با افزایش بیشتری مواجه بوده است. 


مقامات وزارت علوم و تحقیقات ژاپن گفته است: تلاش دولت بر این است که درصد ورود دختران به دانشگاه را به نسبت پسران، 30 به 70 نگه دارد. 
به گفته مقامات ژاپنی، تنها هدف دولت از این اقدامات، ترویج ازدواج و به دنبال آن فرزند‌آوری است. 

بررسی‌های متعددی نشان داده است، دخترانی که وارد دانشگاه و بعد از آن وارد محیط کار می‌شوند، تمایلی برای ازدواج و فرزند‌آوری ندارند و این معضل امروز جامعه ژاپن است. 

ژاپنی‌ها سال‌ها است که از کاهش تدریجی جمعیت و پیر شدن مستمر آن رنج می‌برند و این وضعیت در سال‌های اخیر نیز تشدید شد و اکنون هر روز شاهد به دنیا آمدن نوزادان کمتری هستند.

وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، اعلام کرد که جمعیت این کشور به حدود یک میلیون تولد در سال کاهش یافته که این میزان بالاترین سرعت کاهش در رشد جمعیت از سال 1968 میلادی تاکنون به شمار می رود.

براساس این گزارش،
جمعیت ژاپن تا پایان سال 2016 میلادی 125 میلیون و 580 هزار و 653 نفر بود که این رقم در سال 2015 میلادی 126 میلیون و 830 هزار نفر، در سال 2014 میلادی 126 میلیون و 929 هزار و 969 نفر و در سال 2013 میلادی نیز بالغ بر 127 میلیون و 300 هزار نفر بوده است.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرده است، در حال حاضر 27.17 درصد جمعیت این کشور را افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دهد و این در حالیست که جمعیت افراد با سن 14 سال همچنان روند نزولی داشته و در حال حاضر به رقمی معادل 12.69 درصد رسیده است.

اگرچه دولت ژاپن طی سال‌های اخیر برای افزایش جمعیت تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته اما محدودیت‌هایی برای دختران نیز اعمال کرده است.

کارشناسان جمعیت شناختی ژاپن به این نکته اشاره کردند که نسل جوان این کشور تمایل چندانی به تشکیل خانواده ندارند که می‌تواند دلیل اصلی این کاهش جمعیت باشد.

همچنین از زمان جنگ جهانی دوم مردان وظیفه کار کردن در فضای بیرون را داشته و زنان مسئول تربیت کودکان بودند، اما اکنون تعداد بیشتری از زنان وارد محیط‌های کار شدند به همین دلیل تشکیل زندگی برای مردان و زنان سخت‌تر شده‌ است.
این خبر با شوک و خشم رسانه‌های اجتماعی ژاپن مواجه شد و برخی از آنها خواستار اقدامات منصفانه دولت شدند و برخی دیگر از شیوع نابرابری جنسیتی شکایت داشتند.

وزارت علوم و تحقیقات ژاپن در پاسخ به حجم زیادی از اعتراضات گفته است:  کاهش ورود دختران به دانشگاه یکی از روش‌هایی است که می‌توان از طریق آن بحران پیری جمعیت در کشور را برطرف کرد.
 
مرجع : خبرگزاري فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

كريمي
Iran, Islamic Republic of
واقعا ژاپني ها مخ خوبي دارن و آينده نگرهستند. اونا براي 200 سال آينده مردم كشورشون برنامه دارن.خدا كنه تو ايران هم مسئولين دانشگاه ازاد و غيرانتفاعي به فكر درامدزايي نباشند و بي حساب و كتاب اينهمه دانشجوي بي خاصيت پذيرش نكنند تا دختران ما از 20 سالگي ازدواج كنن تا مشكل ادامه تحصيل باعث بالا رفتن سن ازدواج پسران كشورمون نشه
داوود
Iran, Islamic Republic of
چه ایده ی خوبی! آفرین.. اونوقت اینجا در دانشگاهها باز شده برای دخترا! یه پسر که میخواد ازدواج کنه باید بره سر کار و ممکنه به تحصیلش نرسه چون باید پول دربیاره برای اداره زندگی. اونوقت وقتی میره خواستگاری همین دخترا هزارتا ایراد میگیرن و هی میخونن و بعد زیر بار هیچکس هم نمیرن و بعد میمونن و پیردختر میشن. و جمعیت ایران هم تا چند سال دیگه پیر میشه و نرخ رشد جمعیت زیر صفر میره. واقعا باید ایران هم این کارو بکنه
پریزاد
United Arab Emirates
سلام
سطح کیفیت تربیت فرزند توسط یک مادر شاغل تحصیلکرده با مادر خانه دار ک تحصیلات چندانی نداره و حضوراجتماعی کمرنگی در جامعه داره، مسلما فرق داره و مادرشاغل آسیبهای اجتماعی و نیازهای عاطفی فرزندش ملموستر اتفاق مز عته.
Iran, Islamic Republic of
خب مادر تحصيلكرده خانه دار و كدبانو كه بهتره . هميشه براي شوهرش جوان مي مونه و خونه رو تا برگشتن شوهرش سر كار شيك نگه ميداره . نگران گرفتن مرخصي نيست مسافرت دوست داره . پير نميشه و...
Iran, Islamic Republic of
سلام . درسته . دختر ها درس بخونند و دانشگاه بروند . و بعد خانه داری و بچه داری کنند . چون مادر تحصیل کرده بهتر است.
Iran, Islamic Republic of
ازهرقتی
Iran, Islamic Republic of
زن هایی که تحصیلات دانشگاهی ندارند بعد ها خیلی افسوس میخورند و به یک انسان عقده ای تبدیل میشوند.
پس بهتره دانشگاه بروند و نیازی نیست کار کنند اگر شوهرشان وضع مالی خوب دارد. و خانه داری و بچه داری کنند.
علی
United States
این خبر که به نقل از یک منبع دروغین پخش شده اصلاً صحت نداره و صرفاً با ترکیب چند موضوع گمراه کننده قصد تبلیغات و پروپاگندا داشتند.

Fake News واقعاً برازنده شما با چنین پوشش خبری سراسر گمراه کننده ای هست. جالب تر این که این خبر با تأخیر تقریباً یک هفته ای منتشر شده تا خیلی به خودتون فشار بیارید برای ساختن یک خبر آب گوشتی. دقیقاً زمانی که در ایران تأثیر قطعی 30 درصدی در حال اجرا هست (و سرنوشتش هم هنوز مشخص نیست) تا به این مورد اعتبار داده بشه و جنگ روانی راه بیافته که ببینید چه اقدام خوبی هست که کشورهای دیگر مثل ژاپن هم مشابه اون رو دارند اجرا میکنن. کمتر کسی هم متوجه این بازی رسانه ای شما خبرگذاری های تقلبی، روزنامه ها و صدا و سیما میشه که حتی به کسی اجازه نمیده فقط کمی در این مورد صحبت کنن و سریعاً گفته های یک نفر در این مورد رو منقطع میکنن تا گند قضیه درنیاد.

ناگفته نماند که کالج پزشکی توکیو به خاطر این کار معذرت خواهی کرد (مثل همیشه هم عذرخواهیشون به صورت دولا شدن بود) و وضعیت رو با اعتراض های صورت گرفته به صورت قبل برگردوندن.

از اون گذشته این خیلی جالب هست که چند خبر بی ربط دست چین شده رو به صورت سرسری ترجمه کردید و کنار هم گذاشتید تا به این اصطلاح خبر اعتبار ببخشید.
(گفته اون فرد اصلاً ربطی به این موضوع "دانشگاه رفتن" نداره و برای جای دیگه هست و همین طور قدیمی.)

در این جا به شینزو آبه اشاره شده ولی گفته نشده این نخست وزیر چه تأثیر به سزایی در کمک به درخشش زنان در عرصه های مختلف در ژاپن داشته.

اگر قرار بر تحقیقات و آمارهای تخصصی و رسمی باشه، ژاپن از کشورهایی هست که به امید به زندگی در اون بسیار بالاست و براساس شاخص های کامیابی و رفاه در چند سال اخیر رشد هم داشته. اصلاً براساس آمار WHO ژاپن بالاترین شاخص "امید به زندگی" رو داره. (ولی معلوم نیست اینجا امید به زندگی چی معنا شده. در هر صورت اونها جور دیگری معناش میکنند.)
در نرخ زاد و ولد هم براساس آمار، کشورهای با شاخص بالا بدیهی هست که کاملاً عقب افتاده تر از ژاپن هستند و مقایسه کردن تحصیل در دانشگاه با چنین چیزی پیوند دادن چیزهای خیلی بی ربط به هم هست.

(بسیاری از مسائل دیگر رو هم میشه مطرح کرد و اصلاً میشه با ایران مقایسشون کرد، ولی همین ها کافی هست تا به سفارشی بودن چنین خبرهایی بشه پی برد که در اینجا واقعاً آدم شک میکنه که نشر چنین چیزهایی اصلاً کار انسان و گونه بشر باشه که اینطوری خودشون رو در خدمت افراد نامعلومی قرار دادن.)
كريم
Iran, Islamic Republic of
حالا چرا شما الکی داري جوش بیخود میزنی استاد. مگه وزير علوم كشور ژاپن هستي. همه خبرا که نباید باب میل شما باشه. فک کنم شما خانم هستي....
علی
United States
ژاپن اصلاً دقیقاً چیزی به نام "وزارت علوم" نداره و MEXT این‎گونه کارها رو برعهده داره.
از اون گذشته، همه نظرات هم نباید باب میل شماها باشه، که البته کاملاً هم از روی مستندات هست، نه مثل چندتا سایت فیک که با اهداف خاص و با سفارش نشر اکاذیب میکنن. تازه این موارد یک چشمه بسیار ناچیز از این کارهاشون هست.
(اون هم دقیقاً موقعی که اعتراضات در ایران به موارد مختلف مثل همون تأثیر قطعی 30 درصد و جابه‎جا شدن نتایج کنکور به نفع خیلی ها از جمله همون سهمیه‎داران و خیلی از موارد دیگه به شدت بالا گرفته و بقیه هم انگار کاملاً لال شدن.
توی اون سهمیه‎داران برای بعضی‎ها رتبه تک رقمی هم صادر کردن که بعداً تبلیغات خودشون رو جار بزنن. همین سایت های فیک برای بعضی از این تک‎رقمی‎های غیرواقعی کلی مطلب و خبر الکی پخش کردن.
اون قدری در این موارد فساد کردن که قابل گفتن و توصیف کردن نیست.)

همین نظر اولی رو دقیقاً من در چهارتا سایت دیگه هم گذاشتم که منتشر نشد، که همین خودش گویای همه‎چیز هست.
Iran, Islamic Republic of
باشه تو راست میگی
حقگو
گیریم اصلا این خبر درست باشد، چطور ما اینهمه خصوصیت دیگه ژاپن و ژاپنی ها رو کاری نداریم و خیلی اوقات حتی خبرشو منتشر نمی کنیم فقط چسبیدیم به سیاست های جمعیتی؟ آیا بهتر نیست همه خصوصیات مثبت ژاپنی ها را ببینیم؟ یا حق
Iran, Islamic Republic of
عجب طرح هوشمندانه ای
رضا
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از دختران در ترم های پایین کارشناسی خواستگاری خوبی دارن اما بعد دریافت لیسانس و دو سال الافی و حتی کار در مراکز خرید؛فروشندگی و شرکت های گوناگون با افزایش سن به جمع امار دختران بدون شوهر اضافه می شوند
Iran, Islamic Republic of
اقدام مثبت و هوشمندانه ای بوده است .
Iran, Islamic Republic of
خیلی از دختران الان تحصیلات دارن سرکار هم میرن ولی بخاطر گزشت عمرشون در پی این چیزا دیگه نمیتونن مادرهای جوان و خوبی باشن میشن یه مادر پیر با اعصاب خورد از کار بیرون !! البته اگه شوهری در کار باشه .
اینم بخاطر عدم تناسب الویتهاست
Iran, Islamic Republic of
مادر 35 ساله شاد داشته باشی بهتر از مادر 18 ساله افسرده است، دیدم که میگم
Iran, Islamic Republic of
اینجا 99 درصد در ازدواج دنبال پول دختر و خانوادش هستند ، به خاطر ماشین مدل بالا به دختر زیبا و نجیب و خوش اخلاق و بااصلات خواستگار نمیره
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی