کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا تصور می کنید ازدواج موفقی نداشته اید؟

زندگی آنلاین , 17 مرداد 1397 ساعت 0:06

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تصور کنید ازدواج موفقی نداشته‌اید. تصور اینکه اگر مدت بیشتری در انتظار یافتن همسر مناسب بودید حتماً گزینه بهتری را می‌یافتید.


میگنا: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تصور کنید ازدواج موفقی نداشته‌اید. تصور اینکه اگر مدت بیشتری در انتظار یافتن همسر مناسب بودید حتماً گزینه بهتری را می‌یافتید و درنتیجه وضعیت بهتری از وضعیت فعلی داشتید.

این تصور بیشتر در افرادی ایجاد می‌شود که مدت کوتاهی است اقدام به ازدواج‌کرده‌اند و نسبت به همسر خود دچار برخی تردیدها شده‌اند.

همچنین افرادی که برای ازدواج بر سر دوراهی بوده‌اند و به‌ناچار یکی از دو شخصی که برای ازدواج با وی معرفی‌شده بودند را انتخاب کرده‌اند، خیال می‌کنند شاید اگر آن شخص دیگری را انتخاب می‌نمودند، خوشبخت‌تر بودند.

این خیالات چندان قابل‌اعتنا نیست. در این نوشتار به طرح برخی امور که این‌گونه توهمات را در اذهان ایجاد می‌کند و به‌تبع، موجب سردی روابط زوجین می‌شوند، خواهیم پرداخت.

1- شاید فکر می‌کنید دیگران، خوشبخت‌تر از شما هستند
اگر دیگران از خوشی‌های زندگی خودشان می‌گویند، زیاد جدی نگیرید. معمولاً اشخاص فقط قطعات زیبا و جذاب زندگی خود را به نمایش عموم می‌گذارند و بسیاری از امور ناخوشایند را حتی برای نزدیکان خود نیز بازگو نمی‌کنند.

به همین دلیل در بسیاری از مواقع تصوری که از زندگی دوستان و آشنایان برای ما ایجاد می‌شود چندان دقیق و واقعی نیست. به‌اصطلاح عرفی آنچه ما می‌بینیم فقط یکروی سکه است.

با دیدن یک روی سکه اولاً شخص دچار این توهم می‌شود که وضعیتش از آن دیگری بدتر است؛ ثانیاً برای این توهم به دنبال یک مقصر است و آن مقصر را کسی جز همسرش نمی‌داند که نتوانسته آن‌گونه که شایسته است رفاه و آسایش او را تأمین کند. همه این جریانات معلول یک خطای محاسباتی است.

نه آن شخص که شما یکروی سکه‌ی زندگی‌اش را می‌بینید این‌قدر خوشبخت است که شما تصور می‌کنید و نه شما وضعیتی بدتر از او دارید پس به دنبال مقصر گشتن و همسر را متهم نمودن و زندگی مشترک را ناموفق انگاشتن از اساس نادرست است.

ضمن آنکه فراموش نکنید که شاید بخشی از مشکلات امروز ناشی از اشتباهات خود شما باشد نه دیگران، پس با اصلاحات برخی رفتارهای شخصی می‌توان اوضاع را کمی بهبود بخشید.

2- شاید برای رسیدن به برخی اهداف عجله می‌کنید
عموماً افراد، پیش از آغاز زندگی مشترک برای خود، اهدافی را در نظر دارند. در مذاکراتِ مقدماتی زوجین پیش از ازدواج نیز معمولاً از این اهداف صحبت می‌شود.

برخی از این اهداف، یک آرزوی دیرینه هستند که شخص، در انتظار روزی است که بدان دست پیدا کند و همیشه تصور داشته که آن روز موعود باید پس از آغاز زندگی مشترک باشد.

به همین دلیل برای رسیدن به خواسته خود، لحظه‌شماری می‌کند. مثلاً تصور کنید شخصی همواره علاقه‌مند به داشتن یک‌منزل وسیع دریکی از نقاط گران‌قیمت شهر بوده و یا آنکه آرزوی داشتن یک خودروی خاص و یا یک مسافرت تفریحی پرهزینه به یکی از نقاط توریستی دنیا را دارد.

این اهداف بلکه بهتر است گفته شود آرزوها، دائماً در گوشه ذهنش هشدار می‌دهد که آیا وقتش نشده که به آنچه می‌خواستی دست‌یابی؟

خصوصاً آنکه وقتی در بین اطرافیان خود اشخاصی را می ببیند که به برخی از این امور دست‌یافته‌اند، این حس بیشتر فعال می‌شود. متأسفانه یکی از پیامدهای منفی این مسئله این است که اشخاص تصور می‌کنند دلیل دست نیافتن به آرزوها، انتخاب نادرست آن‌ها در ازدواج است و اگر با فرد دیگری ازدواج می‌کردند، حتماً می‌توانستند بسیار زودتر به آنچه می‌خواسته‌اند، برسند.

این پندار درست نیست و باید منطقی‌تر مسائل را ارزیابی کرد. دلیل دست نیافتن به اهداف ممکن است به عدم برنامه‌ریزی صحیح بازگردد؛ و نیز ممکن است علیرغم آنکه زندگی زوجین دارای مسیر درست و منطقی بوده ولی دستیابی به اهداف، نیازمند صرف وقت بیشتری است.

پس عجله برای دستیابی به اهداف، باعث شده که تصور شود ازدواج از اساس نادرست بوده درحالی‌که واقعاً چنین نیست.

3- شاید چند اتفاق ناخوشایند در زندگی شما را ناامید کرده
زندگی مشترک مجموعه‌ای خوشی‌ها و ناخوشی‌هاست و نمی‌توان گفت که خوشی‌ها بر ناخوشی‌ها غلبه دارد یا وضعیت برعکس این است.

ممکن است دوره‌ای از زندگی یک خانواده، مقرون به اتفاقات مبارک و خوشایند متعدد شود و نیز امکان دارد خانواده‌ای در مدتی دچار حوادث ناخوشایند پی‌درپی گردند. هر دو وضعیت گذراست. نه می‌توان به آن دل بست و نه از این ناامید شد.

شاید اتفاقات ناخوشایند به‌واسطه بدتدبیری یا بی تدبیری بوده که در این صورت می‌توان با برنامه‌ریزی، تلاش و پشتکار، مسیر را اصلاح کرد؛ ولی ناامیدی و انزوا وضعیت را دشوارتر می‌کند.

تصور نکنید اگر در برهه‌ای از زندگی، مبتلابه اتفاقات ناخوشایند شده‌اید، پس این زندگی در مسیر زوال و نابودی است. شما هستید که تعیین می‌کنید مسیر حرکت به کدام سمت‌وسو باشد.

باور کنید که تحقق رویاهای شیرین آینده می‌تواند تلخی‌های گذشته را از یاد ببرد به‌شرط آنکه با امید به آمدن آینده‌ای روشن، لحظه‌ای از تلاش برای تحول در زندگی غافل نشوید.

4- شاید فکر می‌کنید اگر دیرتر ازدواج می‌کردید، به همسر بهتری می‌رسیدید
این حس که در هر تصمیم‌گیری و یا در برخی تصمیمات تصور شود اگر دیرتر اقدام می‌شد، بهتر بود و شاید با گزینه‌های بهتری مواجه می‌شدیم الزاماً درست و قابل دفاع نیست، بلکه در بسیاری از مواقع صرفاً یک توهم آزاردهنده است که شخص را نسبت به شرایط فعلی و گزینه حال حاضر ناامید و دلسرد می‌کند.

این حس ممکن است پس از ازدواج نیز برای یکی از زوجین پیش بیاید و موجب درگیری ذهنی او گردد. فراموش نشود که پیش از انتخاب همسر فعلی، گزینه‌هایی دیگری بودند که امکان ازدواج با آن‌ها به هر دلیلی، برای شما فراهم نشد و یا شخصاً از ازدواج با آن‌ها منصرف شدید و درنهایت به این نتیجه رسیدید که همین انتخاب، صحیح و درست است.

پس به فرض محال اگر زمان دنده‌عقب داشت و به آن ایام بازمی‌گشتید الزاماً انتخاب بهتری نداشتید اگرچه این استدلال نسبت به همه اشخاص صادق نیست.

از سوی دیگر برخی افراد برای انتخاب همسر بر سر دوراهی بوده‌اند و می‌پندارند که اگر آن مورد دیگری که دست رد بر سینه‌اش زدند را می‌پذیرفتند، بسیار بهتر از انتخاب فعلی بود.

این باور نیز مقبول و منطقی نیست زیرا همان شخصی که از ازدواج با او امتناع کردید نیز برای شما کاملاً شناخته‌شده نبوده و نمی‌توان این‌گونه قضاوت کرد که زندگی با او بهتر از وضعیت فعلی است.

پس عاقلانه‌تر است که به‌جای خرمن کهنه به باد دادن، دل به زندگی دهید و نقاط قوت همسر و زندگی اکنون خود را موردتوجه قرار دهید و برای اصلاح نقاط ضعف از هیچ تلاش و کوششی صرف‌نظر نکنید.


 


کد مطلب: 45027

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45027/چرا-تصور-می-کنید-ازدواج-موفقی-نداشته-اید

میگنا
  https://www.migna.ir