سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۴
کد مطلب: 45031
۰

زشت و زیبای استفاده از اینترنت برای کودکان

زشت و زیبای استفاده از اینترنت برای کودکان
به گزارش وب سایت ویکیفرو، اینترنت یکی از مقوله‌هایی است که بر سر استفاده از آن در میان محققان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف همواره تنازعات بسیاری درگرفته است چراکه برخی از آن‌ها بر این باورند که فضای باز و آزادانه اینترنت و فضای مجازی برای سنین پایین و کودکان خطرناک است و برخی دیگر از آن‌ها معتقدند که اینترنت نیز همچون بسیاری از مسائل دیگر، مزایا و معایب فراوانی دارد که باید تنها با آگاه‌سازی افراد، آن‌ها را از خطرات  و تهدیداتش مصون دارند.

حالا با توجه به اینکه همواره بر سر استفاده کاربران از اینترنت و فضای مجازی بحث‌های فراوانی در گرفته است، این گزارش به مرور و بررسی مختصری بر مجموعه‌ای از مهم‌ترین مزایا و معایب اینترنت خواهد پرداخت.


مزایای استفاده کودکان از اینترنت:
۱. دسترسی آسان و رایگان به اطلاعات
بسیاری از کودکان و نوجوانان با استفاده از تبلت و موبایل و همچنین اتصال به اینترنت بی‌سیم وای فای قادر خواهند بود به حجم زیادی از اطلاعات جدید موجود در فضای مجازی دسترسی پیدا کنند که این امر می‌تواند آن‌ها را از پرداخت پول برای خرید کتاب، فایل و سایر اطلاعات موردنیازشان بی نیاز کند.

۲. پیشرفت تحصیلی و گرفتن ایده‌های جدید
یکی دیگر از مزایای استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت، امکان پیشرفت تحصیلی و ارتقای سطح علمی آن‌ها هنگام دسترسی به فایل‌های مدرسه، آموزشگاه و انجام تکالیف درسی آنهاست.

۳. سرگرمی مناسب
یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از پدر و مادرها برای استفاده فرزندانشان از اینترنت عنوان می‌کنند، امکان سرگرم کردن آن‌هاست چراکه آن‌ها بر این باورند استفاده از اینترنت توسط فرزندانشان، موجب خواهد شد اذیت و آزارهای آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

۴. یادگیری استفاده از رایانه و محصولات الکترونیکی
استفاده روزانه و مداوم از موبایل و تبلت می‌تواند کودکان را برای یادگیری نرم‌افزارهای پیشرفته رایانه‌ای که قرار است در آینده از آن‌ها بهره‌مند شوند، آماده سازد.

۵. بهبود سطح زبان انگلیسی
از آنجا که زبان مورداستفاده در دستگاه‌های الکترونیکی و همچنین نتایج جست‌وجوی بیشتر اطلاعات، انگلیسی است، بنابراین سطح زبان انگلیسی بسیاری از کودکان در صورتی که به صورت مداوم از اینترنت استفاده کنند، به طور چشمگیری ارتقاء پیدا خواهد کرد.



معایب استفاده کودکان از اینترنت:

۱. محتوای نامناسب و غیراخلاقی
بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه روانشناسی و علوم مذهبی در جهان همواره درباره خطرات و آسیب های استفاده کودکان و نوجوانان به والدین و مسئولان مربوطه هشدار می دهند چراکه آنها معتقدند اینترنت و فضای مجازی، محیط بسیار باز و آزادانه ای دارد و برای سنین پایین به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.

۲. اعتیاد به اینترنت
یکی دیگر از دلایلی که موجب می‌شود معایب اینترنت پررنگ شود، اعتیاد کاربران بخصوص کودکان و نوجوانان است چراکه آن‌ها از عوارض و معایب استفاده بیش از اندازه از اینترنت آگاه نیستند و ممکن است با اعتیاد به اینترنت، سلامتی جسمی و روحی خود را به مخاطره بیاندازند.  

۳. هدر دادن زمان کودکان
دوران کودکی بدون شک یکی از کوتاه‌ترین و البته مهم‌ترین دوره هایی‌ است که استفاده بهینه از زمان کودکان و ارتقای زیرساخت‌های لازم برای کشف علایق و استعدادیابی می‌تواند نقش پررنگ و بسزایی در موفقیت آن‌ها در سنین بزرگسالی داشته باشد.  
۴. تاثیرات منفی بر روی وضعیت سلامت جسمانی
کم تحرکی و مشکلات بینایی و خشکی چشم دو مورد از مهم ترین عوارض استفاده زیاد از اینترنت بر روی کودکان است که برروی وضعیت سلامت جسمانی کودکان تاثیرات شدیدی می‌گذارد و سلامت آن‌ها را در آینده و سنین بزرگسالی به شدت به مخاطره می‌اندازد.

۵. عدم یادگیری روابط اجتماعی
بسیاری از روانشناسان و جامعه‌شناسان بر این باورند که استفاده بیش از اندازه کودکان از اینترنت، موجب خواهد شد آنها نتوانند برقراری ارتباطات سالم و درست با دیگران را به درستی یاد بگیرند و این امر آسیب‌های جدی در روابط  انسانی، عاطفی و اجتماعی آن‌ها در آینده وارد خواهد کرد.

۶. امکان دسترسی به اطلاعات شخصی و مالی والدین
همواره گزارش‌های بسیاری در فضای مجازی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد کودکان بدون علم اطلاعات و امنیت سایبری، ممکن است به درخواست و ایمیل هکرها و مجرمان سایبری پاسخ داده و اطلاعات مالی، کارت های بانکی و داده‌های شخصی والدین خود را دو دستی تقدیم آنها کنند.
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن