سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۱۰
کد مطلب: 45084
۰

۵ علت گرایش افراد به مواد اعتیادآور

۵ علت گرایش افراد به مواد اعتیادآور
میگنا: دکتر حسین آقا فرش‌فروش عوامل گرایش جوانان به سمت مواد مخدر و اعتیاد را ۵ محور عنوان کرد و گفت: محور اول "جسمی" است، وقتی نیازهای جسمی رو به تکرار باشند بعد از مدتی خودشان را به سمت دیگری نشان می‌دهند؛ مثلا فرد هر روز نمی‌تواند یک نوع غذا بخورد زیرا این تکرار هر روزه باعث ساختارشکنی در سلول‌های مغزی می‌شود. سلول‌های مغز طوری آفریده شده‌اند که نمی‌توانند یکنواخت باشند. این یکنواختی جسم، ذهن و روابط اجتماعی باعث می‌شود مغز ساختارشکنی کند. بنابراین یکی از دلایل گرایش به مواد مخدر ساختارشکنی مغز است.

محور دیگر گرایش به مواد مخدر "شناختی" است. شناخت به معنای مجموعه فرآیندهای عالی ذهن می‌باشد مثل تفکر، اراده، ادراک و توجه. اگر در این موارد یکنواختی باشد و معلم و استاد مطلب نو، جدید و کاربردی برای گفتن نداشته باشد مطمئنا فکر و ذهن به دنبال ساختارشکنی می‌رود.
ناآگاهی که در جوان وجود دارد باعث می‌شود وی به دنبال موارد جدید برود با وجودی که هیچ اطلاعاتی از آنها ندارد، معتقدم یکی از دلایل گرایش به مواد مخدر کنجکاوی است؛ زیرا کنجکاوی یک فرآیند ذهن محسوب می‌شود.


محور سوم گرایش به اعتیاد "اجتماعی" است،  اغلب جوانان به خصوص در اواخر دوران نوجوانی به برای کسب استقلال، از خانواده فاصله می‌گیرند و سپس این فاصله را با دوستان خود پر می‌کنند. دوستان نیز همیشه گروه های کوچک و حتی حق عضویت دارند، این حق عضویت هر چیزی می‌تواند باشد مثلا در گروهی حق عضویت یک پاکت سیگار است یا یک قلیان یا دورهمی‌هایی که مصرف مواد الکلی یا مخدر داشته باشد و همین باعث گرایش جوانان به مواد مخدر می‌شود. اگر فاصله گرفتن از خانواده و نزدیک شدن به اجتماع، به درستی توسط خانواده مدیریت نشود عواقب بدی را در پی دارد.

فرش‌فروش همچنین یکی دیگر از محورهای اصلی گرایش به مخدرها را "عاطفی" برشمرد و بیان داشت: ممکن است یک سری خلاءهای عاطفی به طور طبیعی در خانواده پیش ‌آید، بچه‌ای که بزرگ می‌شود خواسته‌هایی دارد که والدین با این خواسته‌ها به هر علتی مخالف هستند. همین مخالفت‌ها، کدروت‌ها و رنجش‌های روانی زیادی را پیش می‌آورد و به استقلال وی صدمه می‌زند. جوان برای یافتن این موارد به فضاهای جدید مثل فضای مجازی روی می‌آورد. در این محیط، فرد احساس استقلال می کند زیرا کسی به او باید و نباید نمی‌گوید، در محیطی مثل اینستاگرام فرد هر طور که دوست دارد خود را معرفی می‌کند و به نمایش می‌گذارد، افراد در این محیط‌ها معمولا با تعریف و تمجید بقیه روبرو می‌شوند؛ بنابراین گاهی در همین محیط‌های مجازی ممکن است با افرادی که سوء مصرف مواد دارند آشنا و به علت دوری از خانواده به سمت اعتیاد کشیده شوند.


وی محور آخر را "معنوی" خواند و گفت: وقتی ایمان سست شود اولین اتفاقی که می‌افتد این است که قبح گناه شکسته می‌شود و جوان رفاقت با مواد مخدر را به رفاقت با خدا و اهل بیت ترجیح می‌دهد و از دنیای حقیقی فاصله می‌گیرد. پس باید باورهای مذهبی در جوانان تقویت شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این استاد دانشگاه افزود: دشمن با طراحی اتاق فکرها، از کارشناسانی خبره‌ای برای کشاندن جوانان جوامع بشری به سمت اعتیاد استفاده می‌کنند و همواره به دنبال آن است که بداند جوانان یک کشور، به چه چیزهایی از لحاظ فکری نیاز دارند، چگونه می‌توان مغزشان را شستشو داد، لذا معتقدم برای مقابله، پیشگیری و مصون‌سازی جوانان کشور از شر این اتاق‌های فکر، همه دستگاه‌ها باید در کنار هم و پر قدرت تلاش کنند و از هیچ کوششی دریغ نکنند.

همچنین دولت و مسئولین با بسترسازی و فراهم آوردن شرایط نشاط اجتماعی از طریق امکانات ورزشی و شرایط تفریحی مناسب می‌توانند از فشار و نگرانی در همه اقشار به خصوص جوانان بکاهند و باعث افزایش حس رضایت و اعتماد به نفس در آنان شوند و با شناخت و شکوفایی توانمندی های جوانان در پیشگیری و مقابله با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی پیش قدم باشند.
 
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.