جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۵
کد مطلب: 45123
۱

محرک‌ها، خشم را به پرخاشگری تبدیل می‌کند

محرک‌ها، خشم را به پرخاشگری تبدیل می‌کند
وزیری گفت: انگیزه‌های متفاوتی بین انجام رفتارهای پرخاشگرانه وجود دارد و لزوما نمی‌توان علتی کلی برای آن‌ها تعیین کرد ، در واقع برای رسیدن به علت انجام هر رفتار پرخاشگرانه باید شرایط فردی و اجتماعی فرد را مورد بررسی قرار داد.

علت‌ها و شرایط فردی و اجتماعی
به عقیده وزیری، برای پی بردن به علت اصلی پرخاشگری از نظر روانی باید شرایط فرد از بدو تولد تا زمان ارتکاب را بررسی کرد زیرا همانطور که اکثر کارشناسان نیز در این باره اتفاق نظر دارند علت بخش عظیمی از رفتارهای فردی، در گذشته شخص است. 

این مشاور با اشاره به عوامل تاثیر گذار در افکار فرد به ویژه ناکامی‌ها در کودکی، مشکلات اقتصادی، تحقیر شدن، درگیر شدن در روابط ناسالم ، رشد در محیط‌های ناسالم مثل خانواده‌های معتاد و درگیر اعتیاد شدن، گفت: در مواردی این عوامل رفتارهای فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورت عدم جلوگیری از مزمن شدن آن باعث وقوع حوادث جبران ناپذیری می‌شود.

وی ادامه داد: وجود پرخاشگری در فرد می‌تواند یکی از عوامل بروز جرم نیز باشد، باید به این مسئله توجه کرد که خشم در تمام افراد وجود دارد اما اینکه خشم تبدیل به پرخاشگری می‌شود و بسیاری از افراد نمی‌توانند آن را کنترل کنند معضلی است که در زمان رویارویی با مشکلات اجتماعی مثل تبعیض‌ ، ناکامی و بن بست‌های اقتصادی  و اختلاف طبقاتی‌ها نیز شدت پیدا می‌کند.


بلوغ عاطفی ناسالم 
وی کودکی ناسالم را علت بلوغ عاطفی ناسالم برشمرد و گفت: بلوغ عاطفی ناسالم نیز ممکن است منجر به انجام جنایت شود که تحت تاثیر شرایط فردی و اجتماعی ناسالم شکل می‌گیرد و در این شرایط فرد نمی‌تواند احساسات و خشم خود را کنترل و سازماندهی کند.
وی افزود: در شرایطی که در سنین بزرگسالی شخصیت فرد شکل گرفته است و همچنان فرد درگیر عدم بلوغ عاطفی ناسالم است، تنها با مراجعه به روانشناس و مشاور است که می‌تواند با این مشکل مقابله کند ، همچنین از علائم آن می‌توان به عدم توانایی گفت‌وگو نیز اشاره کرد . 
این مشاور گفت: بعضی از عوامل و مسائل ممکن است در میان عموم افراد عاملی محرک نباشد و باعث پرخاشگری نشود؛ اما در افرادی که از بلوغ عاطفی ناسالمی برخوردارند به عنوان عاملی محرک طلقی شود.

وی ادامه داد: نوع عامل محرک در نوع واکنش تاثیری ندارد و فرد با توجه به شرایط خود نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد، همچنین نوع واکنش‌ها وابسته به سلامت روانی فرد است که مجموعه ای از تربیت های دوران کودکی بلوغ عاطفی ، محیط اجتماعی و ... است .


ارتباط افسردگی با خشم
وزیری گفت: یکی از تظاهرات افسردگی خشم است که فرد برای پنهان کردن افسردگی خود به پرخاشگری پناه می‌برد، علت بروز افسردگی عوامل ژنتیک یا محیطی است، همچنین تحمل مشکلات نیز در حالی که همراه با خودخوری و درون ریزی باشد منجر به بروز افسردگی می‌شود.
وی افزود: در طول مدت زمان، افسردگی نیز ممکن است نمودهای پرخاشگرانه پیدا کند.


ارتباط عدم قدرت تفکر با پرخاشگری
این مشاور با اشاره به آگاهی افراد از پیامد پرخاشگری گفت: در زمانی که فرد با علم به اینکه چه پیامدهایی در انتظار کار ناشایستش است و باز همان کار را انجام می‌دهد، همچنین زمانی که فردی که از سلامت روانی و عاطفی برخوردار نیست شروع به پرخاشگری می‌کند و احساساتش بر رفتارش غلبه می‌کند، معمولا تاحدودی از قدرت تفکر برخوردار نیست و در آن لحظه نمی‌تواند تصمیم هایی را که درست و به جا هستند تشخیص دهد زیرا در آن زمان هورمون‌های فرد کاملا به هم ریخته شده است؛ البته نمی‌توان گفت که تمامی پرخاشگری ها که حتی منجر به انجام جرم می‌شوند بدون قدرت تفکر فرد انجام شده‌اند.


انگیزه‌ها و محرک ها فرد را دچار پرخاشگری می‌کند
وی در رابطه با محرک‌ها و انگیزه‌هایی که فرد را دچار پرخاشگری می‌کند گفت: انگیزه‌ها برای واکنش به مشکلات امر مهم و تاثیرگذاری است که رفتار افراد را تعیین می‌کند اما نباید از این مسئله چشم پوشید که تربیت و تعالیم نیز امری مهم است که باعث می‌شود فرد در شرایط سخت بتواند بر رفتار نادرست خود غلبه کند ، همچنین نوع واکنش‌ها نیز متفاوت است و دو نفر به یک موضوع مثل هم پاسخ نمی‌دهند که این مسئله نیز ریشه در شرایط فردی و اجتماعی از کودکی تا کنون دارد.


راه‌های درمان افسردگی ، کنترل و مدیریت خشم
این مشاور درباره راه‌های غلبه با پرخاشگری گفت: برای هر فرد با توجه به شرایطش اولویت‌ها و راهکاری وجود دارد که وابسته به نوع خشم فرد است و باید در مشاوره‌های فردی مشخص شود؛ اما به طور کلی می‌توان گفت شروع یک کار جدید و مورد علاقه، ترک کردن محیطی که فرد را خشمگین می‌کند، انجام ریلکسیشن، درد و دل با شخصی بی طرف ،پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه، تخلیه خشم با نوشتن مواردی که فرد را خشمگین کرده و سپس پاره کردن کاغذ و مشت زدن به بالشت که باعث می‌شود خشم در فرد فروکش کند، از جمله راهکارهاست.

وی در پایان گفت: اگر شدت افسردگی در فرد شدید باشد باید به روانپزشک مراجعه کند و دارو دریافت کند و درمان افسردگی نیز پرداختن مرحله به مرحله به فعالیت‌های مورد علاقه و فعالیت‌های مفید اجتماعی است.
 
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .