پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ / ۰۲:۲۸
کد مطلب: 45229
۱

آداب و رسوم‌های غیرمنطقی خشونت ایجاد می‌کند

آداب و رسوم‌های غیرمنطقی خشونت ایجاد می‌کند
میگنا: دکتر محمدباقر کجباف در گفت و گو با ایکنا" از اصفهان با بیان اینکه خشونت یکی از رفتارهای منفی در انسان به شمار رفته و به سیستم روانی فرد آسیب می زند، اظهار کرد: هر رفتاری که باعث آسیب رساندن به خود و دیگران شود، خشونت یا پرخاشگری نام دارد، در واقع رفتارهای تند و خشن به عنوان رفتارهای آسیب زا به سیستم روانی و جسمی انسان، تحت عنوان خشونت معنا می شود. این آسیب ها بعضا ضررهای مالی، جانی و اجتماعی نیز به دنبال دارد، مثل زمانی که افراد بر اثر خشونت با یکدیگر قهر می کنند، یکدیگر را کتک می زنند و نسبت به همدیگر تنفر پیدا می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خشونت ذاتا در انسان وجود دارد یا خیر، بیان کرد: توماس هابز، پرخاشگری را از رفتارهای ارثی انسان می داند و برخی نیز معتقدند خشونت در اثر محیط شکل می گیرد که در نظریه های رفتارگرایی نمود دارد.
می توان گفت خشونت جنبه ارثی دارد، ولی تنها این جنبه به بروز خشونت منجر نمی شود و عوامل محیطی و اجتماعی در بروز خشونت تأثیرگذار است.

ناکامی های زندگی سبب پرخاشگری و خشونت می شود عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: عوامل فردی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در شکل گیری خشونت نقش دارند.

برخی از افراد به لحاظ جسمی شرایطی دارند که باعث می شود زمینه پرخاشگری در آنها زیاد باشد، مثل مشکلات مربوط به تیرویید و غدد جنسی؛ از طرف دیگر عدم دستیابی به اهداف، ناکامی ایجاد می کند و ناکامی نیز می تواند یکی از عوامل پرخاشگری باشد.

گاهی مواقع مشکلات مالی، بیکاری و فقر و نداری در بروز خشونت تأثیرگذار است، ضمن اینکه آداب و رسوم های بی رویه و بی منطق نیز زمینه بروز خشونت را فراهم می کند.


کجباف با اشاره به نقش احزاب و گروه های سیاسی در بروز خشونت گفت: عضویت فرد در گروهی خاص که به نوعی او را در مقابل گروه های دیگر قرار می دهد، کم و بیش ممکن است باعث پرخاشگری و خشونت شود. ساختارهای اجتماعی اعم از نهادهای قانونگذار، اجرایی و قضایی در بروز خشونت تأثیرگذار است. اگر قانون به درستی وضع و اجرا نشود یا قاضی به درستی قضاوت نکند، خود به خود بر رفتار افراد تأثیر گذاشته و زمینه خشونت را در آنها ایجاد می کند.

خشونت، ساختار روانی فرد را مختل می کند وی تصریح کرد: اگر خشونت در وجود کسی نهادینه شده باشد، ساختار روانی وی مختل و آسیب روانی اش بیشتر می شود و می تواند در بروز افسردگی و بیماری های روانی نیز تأثیرگذار باشد.

در واقع تأثیرگذاری ساختارهای اجتماعی بر سیستم روانی فرد است و سلامت روانی و اجتماعی او را به خطر می اندازد.
آسیب ها شرایطی را به وجود می آورد که بر اثر آن، فرد نمی تواند خود را کنترل کند و او را در شرایطی قرار می دهد که خشونت و پرخاشگری به اختیارش نیست.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: جامعه ما به طور کلی جامعه ای سازگار است، ولی تحت تأثیر شرایط اجتماعی ممکن است در برخی از افراد خشونت شکل بگیرد.

دستگاه های فرهنگی مثل صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، دانشگاه ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید آموزش های عمومی را افزایش داده و آرامش، امید و نشاط را در جامعه رواج دهند تا میزان خشونت کاهش یابد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.