جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ / ۰۷:۰۴
کد مطلب: 45261
۱

چگونه اضطراب جدایی را از کلاس اولی‌ها بگیریم؟

چگونه اضطراب جدایی را از کلاس اولی‌ها بگیریم؟
میگنا: الناز روزبهانی درباره علت ترس و اضطراب در نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار کرد: مهمترین دلیل ترس کودکان برای رفتن به مدرسه وابستگی به مادر بوده و بهتر است قبل از شروع سال تحصیلی این مشکل را تا حد زیادی بر طرف کنید.اضطراب کودک را کنترل کنید

این روانشناس بالینی به راهکار‌های مقابله با اضطراب کودکان اشاره کرد و گفت: تمرین جدایی را از منزل شروع کنید؛ قبل از بازگشایی مدارس او را چند ساعت در روز پیش پدربزرگ و مادربزرگ گذاشته و مدت زمان را به تدریج زیاد کنید تا کودک به نبود مادر عادت کند. روز اول مدرسه و تمام اتفاقاتی که قرار است بیافتد، از بیدار شدن در ساعت مقرر تا پوشیدن روپوش و برداشتن وسایل را برای کودک بازسازی و اجرا کنید.

برای کودک تقویمی درست کرده و تعداد روز باقی مانده تا بازگشایی مدارس را با ستاره دار کردن مشخص کنید.

وی درباره تنظیم خواب کودکان برای رفتن به مدرسه بیان کرد: در تابستان کودکان زمان بیشتری از روز را می‌خوابند؛ بنابراین روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از خواب آن‌ها را کم کنید تا ساعت خوابشان برای رفتن به مدرسه تنظیم شود همچنین درباره کارکرد لوازم التحریری که برای کودک می‌خرید، برای او توضیح دهید.

این روان شناس بالینی به والدین توصیه کرد: اگر امکان دارد چند روز قبل از بازگشایی مدارس او را با محیط مدرسه آشنا کنید و از خوبی‌های مدرسه و تجربیات شیرین خود برای او بگویید.
وی درباره چگونگی جدا کردن کودک از اسباب بازی هایش توصیه کرد: اگر کودک به اسباب بازی خاصی وابسته است اجازه دهید ۲، ۳ روز اول آن را در مدرسه با خود همراه داشته باشد.

اهمیت همراه شدن والدین با کودک
این روانشناس بالینی گفت: روز اول مدرسه یکی از والدین کودک را همراهی کند، چون در صورت گریه کردن، معلم از والدین می‌خواهد در کلاس کنار او بنشینند؛ این مدت زمان نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد؛ پس به کودک بگویید باید تنها در کلاس بنشیند و شما بعد از چند دقیقه به منزل بر می‌گردید. سعی کنید هفته اول خودتان کودک را به مدرسه برده و برگردانید تا احساس تنهایی و طرد شدن نداشته باشد همچنین احساس امنیت و آرامش او هم بالا رود. به طور معمول ۳ تا ۵ هفته طول می‌کشد تا کودک به مدرسه عادت کرده و خود را با آن وفق دهد، پس صبر و حوصله داشته باشید و اگر این مشکل ادامه پیدا کرد از روان شناس کودک کمک بگیرید.

روزبهانی تصریح کرد: به هیچ عنوان کودک را با دیگران مقایسه نکرده و او را سرزنش نکنید؛ مقایسه کردن، ترس کودک را بیشتر می‌کند و اعتماد به نفس او را از بین می‌برد. به مادران توصیه می‌کنم قبل از بازگشایی مدارس کودک را از لحاظ مستقل بودن و توانایی در انجام کار‌های شخصی ارزیابی کنید و اگر در زمینه‌ای نیاز به کمک داشت با پرسنل مدرسه در میان گذاشته و از آن‌ها کمک بگیرید.

نقش مهم مهدکودک و پیش دبستانی
روزبهانی درباره اهمیت پیش دبستانی و مهدکودک گفت: از آنجایی که ساختار پیش دبستانی شباهت زیادی به مدرسه داشته و کودک را ملزم به رعایت قوانین می‌کند؛ نقش موثری در آماده سازی کودک برای ورود به مدرسه دارد. البته در برخی موارد مربیان مهدکودک و پیش دبستانی رفتاری دارند که کودک از آنجا گریزان شده و تمایلی برای رفتن به مدرسه ندارد.

معلم کلاس اول؛ مشوق کودک
این روان شناس بالینی با اشاره به نقش معلم‌های کلاس اول برای کاهش اضطراب نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: معلمان به کمک والدین بیایند و اگر کودک گریه می‌کند او را طرد نکرده و با مهربانی دانش آموزان را در کلاس درس بپذیرند.

وی بیان کرد: به کمک بچه‌ها فضای کلاس را به شکل جذاب تزئین کنید و محیط صمیمی همراه با قاطعیت را در کلاس برقرار کنید.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود