جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۹
کد مطلب: 45262
۱

قتل و خودکشی با سلاح گرم بیشتر از جنگ تلفات می گیرد

مجتبی پارسا
قتل و خودکشی با سلاح گرم بیشتر از جنگ تلفات می گیرد
طبق مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته و در مجله جاما منتشر شده  است در سال‌های 1990 تا 2016 که این تحقیق در 195 کشور صورت گرفته، بیشترین آمار قتل و مرگ‌ومیر خارج از جنگ است. به گزارش سی.ان.ان، در سراسر جهان در ‌سال 2016 حدود 251‌ هزار نفر توسط اسلحه کشته شده‌اند. در ‌سال 1990 این میزان حدود 209‌هزار نفر بود. با در نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت آمار مرگ‌ومیر به واسطه اسلحه 0.9‌درصد کاهش یافته است. مرگ‌های ناشی از اسلحه عمدتا در 6 کشوری رخ می‌دهند که درمجموع حدود 10‌درصد جمعیت جهان را دارند. بیش از نیمی از مرگ‌های جهان توسط اسلحه در آمریکا، برزیل، مکزیک، کلمبیا، ونزوئلا و گواتمالا صورت می‌گیرد. در‌ سال 2016 اکثر تلفات سلاح‌ها، حدود 64 درصد، به واسطه قتل صورت گرفته‌اند.

خودکشی‌ها حدود 27‌درصد مرگ‌ومیر به واسطه سلاح را شامل می‌شوند و میزان کمی حدود 9 درصد حوادث اتفاقی بوده‌اند. اگر نقشه بیشترین آمار قتل‌ها را نگاه کنید، می‌بینید که از مکزیک تا برزیل بیشترین میزان مرگ‌ومیر وجود دارد و بسیاری از این قتل‌ها به دلیل کارتل‌های مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته و تجارت‌های غیرقانونی اسلحه به وجود آمده‌اند. السالوادور با 38.9 قتل در 100هزار نفر در‌ سال 2016 رکورد بیشترین مرگ توسط سلاح را دارد. در مقایسه سنگاپور با 0.1 نفر در هر 100‌ هزار نفر کمترین نرخ قتل توسط اسلحه را دارد. کریس موری، محقق اصلی این تحقیق و مدیر موسسه بهداشت و ارزیابی دانشگاه واشینگتن، می‌گوید: «میزان مرگ‌ومیر به دلیل اسلحه بسیار غیر طبیعی و قابل توجه است.» بیشترین تعداد مقتولان مربوط به مردان بین 20 تا 24 ساله بوده است.

به ‌طور کلی مردان بیشترین تلفات ناشی از این قتل‌ها بوده‌اند. میزان خودکشی با سلاح گرم در سال‌های 1990 تا 2016 کاهش یافته است. با این حال برخی از کشورها همچنان درگیر این مسأله هستند. در ‌سال 2016 گرینلند با 22 مرگ در 100هزار نفر بیشترین نرخ خودکشی را داشته است. ایالات متحده آمریکا پس از آن با 4/6 نفر در 100‌هزار نفر در ‌سال 2016 در رتبه دوم خودکشی قرار داشته است.

کریس موری می‌گوید: «نرخ خودکشی در آمریکا برای من بسیار شگفت‌آور بود.» ایالات متحده آمریکا دارای 3/4درصد جمعیت جهان است اما خودکشی به واسطه سلاح گرم در ‌سال 2016 در این کشور 3/35درصد بوده است. از سوی دیگر طبق گزارش مرکز تحقیقاتی پیو در ‌سال 2017 آمریکایی‌ها بیشترین سلاح را نسبت به سایر مردم جهان دارند. از هر 10 آمریکایی 4 نفر اسلحه دارند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که در آنجا اسلحه وجود دارد. در یک دهه اخیر، آمریکایی‌ها بیش از همیشه با سلاح گرم خودکشی کرده‌اند اما میزان قتل نسبتا ثابت مانده است.

طبق گزارش اخیر، آمریکا برای میزان خودکشی در جهان در جایگاه سی‌ام ایستاده است. بیشترین نرخ افزایش در میزان خودکشی در این بازه زمانی مربوط به جامائیکا و سنگاپور بود که دارای کمترین نرخ خودکشی توسط اسلحه بوده‌اند. کریس موری می‌گوید که این ارقام به خوبی به ما می‌گویند که وضع سلامت روحی یک جامعه به کدام سمت حرکت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که هیچ دلیل مشخصی برای خشونت‌های اسلحه وجود ندارد و همواره دلایلی مثل اعتیاد، الکل، فقدان خدمات بهداشت روانی و خشونت‌های خانگی و فقر پشت این قتل‌ها و خودکشی‌ها قرار دارد.

«دنیل وبستر» مدیر مرکز تحقیقات اسلحه جان‌ هاپکینز که مطالعات زیادی در مورد خشونت اسلحه انجام داده، می‌گوید:   «مناطقی که بیشترین نرخ مرگ‌ومیر توسط اسلحه در آنجا وجود دارد، مکان‌هایی هستند که سیستم دولتی و خصوصا سیستم عدالت کیفری در آنجا ضعیف هستند. به غیر از این مسأله، یک رابطه ساده دیگری هم وجود دارد که هر جا اسلحه بیشتری وجود دارد، مرگ‌ومیر به واسطه اسلحه هم در آنجا بیشتر است.»
مرجع : شهروند
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.