پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۰
کد مطلب: 45274
۰
حیوانات اهلی می‌توانند از چهره انسان رمزگشایی کنند!

بزها چهره‌های شاد را ترجیح می‌دهند!

بزها چهره‌های شاد را ترجیح می‌دهند!
خوش خلق باشید تا بز‌ها با شما خوش خلق باشند

یافته های یک پژوهش تازه حاکی است که بزها می توانند از حالت صورت انسان ها عواطفشان را بفهمند. آنها به ویژه به صورت های خندان علاقه دارند. آماندا آکاس گزارش می دهد. این گروه تحقیقاتی تعدادی عکس از یک شخص را در حالات مختلف، عصبانی و شاد، به بزها نشان دادند.

بنا به گزارش مجله "ساینس اوپن" بزهای مورد مطالعه مستقیم به سمت چهره‌های شاد رفتند. نتایج تحقیقات حاکی است که توانایی حیوانات برای دریافت حالات چهره انسانی تنها محدود به حیواناتی مانند سگ و اسب نمی‌شود که مدت طولانی در کنار انسان زیسته‌اند. در عوض به نظر می‌رسد حیوانات اهلی شده مانند بز که منبع غذایی برای انسان هستند، می‌توانند حالات چهره انسانی را رمزگشایی کنند. این تحقیق در مرکز نگهداری بزها در کنت، بریتانیا انجام شد. دکتر آلن مک‌الیوت از دانشگاه لندن، کویین ماری، عکس‌های سیاه و سفید را در فاصله ۱.۳ متر از هم روی دیوار محل آزمایش قرار داد؛ سپس به بز مورد آزمایش اجازه دادند تا شرایط را بسنجد.


با چشم‌های گشوده
محققان دریافتند که بزها چهره‌های با لبخند را ترجیح می‌دهند و به سمت عکس‌هایی با چهرهای شاد می‌رفتند. آنها مدت زمان بیشتری را برای ارزیابی عکس‌های شاد صرف می‌کردند. اما وقتی عکس‌های شاد را در سمت راست قرار دادند، نتیجه قابل توجه بود. چرا که زمانی که این عکس‌ها در سمت چپ گذاشته شدند، بزها ترجیح خاصی از خود نشان ندادند. پژوهشگران تصور می‌کنند این موضوع به‌ این دلیل است که بزها برای پردازش اطلاعات از یک سمت مغز خود استفاده می‌کنند، چیزی که در حیوانات دیگر نیز دیده می‌شود.

همچنین این نکته می‌تواند به این دلیل باشد که ممکن است سمت چپ مغز احساسات مثبت را پردازش می‌کند یا اینکه سمت راست مغز از چهره‌های عصبانی پرهیز می‌کند. دکتر مک‌الیوت گفت: "این مطالعه پیامدهای مهمی برای چگونگی تعامل بشر با احشام و انواع دیگر دارد زیرا توانایی حیوانات برای درک احساسات آدمی ممکن است طیف وسیع‌تری از حیوانانت را دربربگیرد و محدود به حیوانات خانگی نشود."

او افزود: "هرچند تا به امروز هیچ سندی در دست نبود که حیواناتی مانند بزها می‌توانند حالات چهره انسان را بخوانند. نتایج ما مسیر تازه‌ای را بای فهم احساسات حیوانات اهلی باز کرده است."

این مطالعه می‌تواند همچنین پیامدهایی برای آسایش حیوانات داشته باشد و با ابراز احساساتشان، درک را از احشام تغییر دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند