پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ / ۱۶:۰۸
کد مطلب: 45282
۱
۳
مکالمات سوپردولوکس با روانشناسان چتی!

هر دقیقه مشاوره تلفنی چند؟!

هر دقیقه مشاوره تلفنی چند؟!
میگنا: حالا مشاوره‌های آنلاین و روانشناسان چتی بازار داغی به هم زده‌اند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که آن سوی این بازار ٣٠٠‌هزار تومان ویزیت ١٥ دقیقه روانشناسی است که تلویزیون او را به شهرت چشمگیری رسانده است.

به گزارش شهروند، او درحالی برای یک ساعت مشاوره یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان ویزیت دریافت می‌کند که شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هزینه یک جسله ٤٥ دقیقه‌ای مشاوره را ١٣٨‌هزار تومان اعلام کرده است. البته فعالان در این صنف معتقدند که نرخ درمان روانشناسی هم مثل اکثر قیمت‌گذاری‌های بازار آزاد، دلخواه است و هر مطبی نرخ خودش را دارد. بسته به این‌که مطب شمال شهر است یا جنوب شهر، بر خیابان است یا داخل کوچه و شهرت و سابقه مشاوران هزینه‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند. افشار که خودش درمانگر و مشاور یکی از مراکز روانشناسی است این موضوع را تا حدودی طبیعی می‌داند: طبیعی است یک روانشناس در شمال شهر که مطبش متری ٤٠‌میلیون تومان قیمت دارد و شارژ آن چنانی هم باید بدهد، این مقدار پول دریافت کند. کسی هم که پیش این روانشناس می‌رود حتماً توانایی مالی بیشتری دارد.


لطفا بیشتر حرف بزنید
این روزها مراکز مشاوره که نام و آوازه چندانی ندارند به ازای هر جلسه مشاوره ١٥٠ تا ٢٠٠‌هزار تومان پول دریافت می‌کنند. فاطمه که به تازگی به یکی از مراکز مشاوره در اکباتان مراجعه کرده دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: برای یک جلسه مشاوره ١٥٠‌هزار تومان پرداخت کردم بدون این‌که فایده‌ای برای من داشته باشد. او که به همراه همسرش به این مرکز مراجعه کرده بود، گفت: برخی از روانشناسان ارزان آن‌قدر جلسات مشاوره را کش می‌دهند که درنهایت به این نتیجه می‌رسی که‌ای کاش از همان ابتدا پیش یک مشاور حاذق می‌رفتی ولی سریع‌تر به نتیجه می‌رسیدی. به گفته او، بعضی از جلسات مشاوره به یک درد دل تبدیل می‌شوند. به‌عنوان مثال مشاوری که پیش او رفته بودم یک ساعت ما را به حرف واداشت و من و همسرم از مشکلات خود گفتیم و درپایان جلسه بی آن‌که حتی یک راهنمایی یا یک راهکار داده باشد، دو جلسه جداگانه برای من و همسرم تعیین کرد. در آن جلسه بازهم درباره حرف‌هایی که در جلسه مشترک اولمان مطرح کرده بودیم از ما پرسیده شد.


کارشناسان تلویزیون پرمشتری‌ترند
یکی از تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی از روانشناسی می‌گوید که پروانه‌اش باطل شده بود و برای حفظ مشتریانش خودش را به آب و آتش می‌زد تا در یکی از برنامه‌های تلویزیونی صحبت کند. او می‌گوید: این مشاور حتی حاضر بود میلیون‌ها تومان پول به تهیه‌کننده پرداخت کند تا اینگونه اعتبار از دست رفته‌اش را برگرداند. به‌هرحال باید پذیرفت که هر برنامه تلویزیون تعداد مشتریان یک روانشناس را چندین برابر می‌کند و روانشناسانی که هر هفته به صورت ثابت در یک برنامه تلویزیونی شرکت می‌کنند، مشتری‌ها به مطب‌شان روانه می‌شوند.


١٣٨‌هزار تومان حداکثر نرخ مصوب مشاوره!
طبق تعرفه‌های رسمی‌سال ٩٧ سازمان نظام روانشناسی هزینه یک جلسه خدمات روانشناسی و مشاوره ٤٥ دقیقه‌ای در تهران باید چیزی بین ٦٨ تا ١٣٨‌هزار تومان باشد. این نرخ بسته به مدرک تحصیلی روانشناس يا درمانگر و محل ارایه مشاوره متغیراست. تعرفه‌های روانشناسی هر ساله براساس پیشنهاد اعضاي شوراي مركزي سازمان نظام روانشناسي و تصویب ان در سايت سازمان نظام روانشناسي ابلاغ می‌شود. البته با وجود تعرفه ثابت، کم نیستند مشاورانی که یا زمانی کمتر از زمان استاندارد برای مراجعان می‌گذارند یا عددی متفاوت از تعرفه موجود دریافت می‌کنند. هر چند راه‌های برخورد با این به اصطلاح قانون‌شکنی در این حوزه مثل هر صنف دیگری وجود دارد، اما گاهی تفاوت بین خدمات ارایه شده توسط افراد متخصص و نامدار این حرفه آن‌قدر محسوس است که اگر در صف طویل مراجعان آنها به شما نوبت برسد دیگر جایی برای گله و شکایت از قیمت باقی نمی‌ماند. نکته‌ای که حتما باید به آن توجه داشت این است که گاهی در طی مراحل مشاوره آزمون‌هایی در راستای خدمات تشخیصی از مراجعان گرفته می‌شود که به مبلغ حق مشاوره اضافه می‌کند. برای مثال آزمون هوش احتمالا حدود ٣٠٠ تا ٥٠٠‌هزار تومان برایتان آب می‌خورد!


بازار داغ کلاهبرداری با مشاوره‌های تلفنی
اما بازار داغ مشاوره گرفتن در این روزها کاروکاسبی روانشناسان غیرحضوری را هم سکه کرده است. آمارها می‌گویند حداقل ٢١‌درصد مردم ایران از یک اختلال روانی رنج می‌برند و حداقل ٦٠‌درصد نیز به نوعی به افسردگی خفیف مبتلا هستند. همین مسأله بازار مشاوره‌های تلفنی و اینترنتی را حسابی سکه کرده است. در این میان هستند کسانی که بی‌آنکه تخصصی داشته باشند، در این روزها میلیون‌ها تومان پول به جیب می‌زنند. زهرا در اینباره به «شهروند» می‌گوید: پارسال که متوجه شدم همسرم به من خیانت می‌کند و اعتیاد هم دارد، در آن روزها حالم خیلی بد بود و نیاز داشتم هر روز با یک نفر صحبت کنم و از او مشاوره بگیرم. یکی از دوستانم فردی را به من معرفی کرد که بعدها متوجه شدم تحصیلاتش هیچ ربطی به روانشناسی ندارد.


او می‌گوید: بعضی از روزها دو ساعت با این فرد به اصطلاح روانشناس صحبت و به ازای هر ساعت مکالمه ٢٠٠‌هزار تومان پول پرداخت می‌کردم. در حدود ٤٥ روز به یک مشاور کلاهبردار ٤‌میلیون تومان پول پرداخت کردم که هزینه بسیار بالایی است. وقتی خواستم از او شکایت کنم، خیلی راحت خطی که به نام خودش نبود را خاموش کرد و دیگر هیچ دسترسی به او نداشتم.


هزینه مشاوره با قبض تلفن
البته هستند مراکز مشاور تلفنی که به صورت قانونی این روزها مشغول به فعالیت هستند. مراکزی که با استفاده از شماره تلفن‌های هوشمند با پیش شماره ۹۰۹ به متقاضیان خدمات ارایه می‌دهند. فعالیت آنها به این نحو است که مشتریان تنها از طریق خط ثابت امکان شماره‌گیری دارند و می‌توانند با اتصال به این شماره خدماتی مانند فال حافظ، مشاوره خانواده، املاک و تعمیرات کامپیوتر دریافت کنند و هزینه آن را در قبض تلفن دوره بعد بپردازند. به گفته بیدخام تاکنون ٨٥٠ شماره تلفن هوشمند بین‌استانی و ٢١٠٠ شماره هوشمند استانی اختصاص داده شده است.


اختصاص تلفن هوشمند بعد از دریافت مجوز
در این میان مسئولان می‌گویند مشاوره‌های تلفنی که عمدتا با استفاده از شماره تلفن‌های هوشمند با پیش‌شماره ٩٠٩ به خدمات مشاوره می‌پردازند، قابل اطمینان‌تر از شماره‌های متفرقه هستند. آنگونه که معاون مخابرات می‌گوید: متقاضیان این شماره تلفن‌ها باید از مرجع مربوطه معرفی‌نامه‌ای را به مخابرات ارایه دهند تا خطوط در اختیارشان قرار گیرد. به‌عنوان مثال اگر کسی خواهان راه‌اندازی مشاورهای تلفنی است، ابتدا باید معرفی و مجوز فعالیت از سازمان نظام روانشناسی تهیه و بعد برای دریافت خط تلفن هوشمند اقدام کند، به همین دلیل امکان تخلف برای کسانی که متقاضی تلفن‌های هوشمند هستند، کمتر است.


حداکثر تعرفه تلفن‌های هوشمند چقدر است
بعد از مصوبه‌ای که‌ سال ٩٤ به تصویب سازمان تنظیم مقررات رسید، سقف قیمت از تلفن‌های هوشمند برداشته شد. هرچند به گفته بیدخام متوسط قیمت این روزهای این خطوط تلفن ٣‌هزار تومان به‌ازای هر دقیقه است، اما هیچ‌گونه محدودیت قیمتی در این خصوص وجود ندارد. جالب است بدانید درحال حاضر حداقل تعرفه برقراری ارتباط با اپراتورهای تلفن همراه ٢٩ تومان و حداکثر ٩٣ تومان است. یک حساب‌کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد که هنگام تماس با تلفن‌های هوشمند حداقل ٣٢برابر هزینه مکالمه با تلفن همراه باید پول پرداخت کنید که سهم مخابرات از این درآمدهای نجومی هم قابل توجه است. به گفته بیدخام اگر در تهران متقاضی دریافت این سرویس باشید، تنها ٢٠‌درصد از مبلغی که مشتریان برای تماس با این سامانه می‌پردازند، به جیب مخابرات می‌رود و ٨٠‌درصد آن به فرد درخواست‌کننده سرویس پرداخت می‌شود و اگر مخابرات امکان برقراری تماس با این سرویس را از کل کشور برای شما فراهم کرده باشد، سهم شما از این مبلغ ۷۰‌درصد است و سهم مخابرات ۳۰‌درصد می‌شود که هر دو ماه یک بار از طرف شرکت مخابرات به شماره حسابی که از طرف متقاضی ارایه شده، واریز می‌شود.


هر دقیقه مشاوره تلفنی چند؟
اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که وقت‌تان حسابی پر است و امکان تردد در خیابان‌های پرترافیک شهر را ندارید، احتمالا برای گرفتن مشاوره دست به دامن مشاوره‌های تلفنی می‌شوید. مشاوره‌هایی که هر دقیقه‌اش برای شما ٢‌هزار تومان آب می‌خورد. به عبارتی اگر یک ساعت با مشاوره‌های پاسخگو در این مراکز صحبت کنید، باید ١٢٠‌هزار تومان همراه با قبض تلفن‌تان پول پرداخت کنید، البته راه‌های دیگری هم برای کمتر کردن هزینه‌تان هست، به‌عنوان مثال یکی از مراکز مشاوره تلفنی به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهد به جای این‌که هزینه مشاوره روی قبض تلفنشان سنگینی کند، به ازای هر نیم ساعت مشاوره ٤٠‌هزار تومان و برای یک ساعت مشاوره ٧٠‌هزار تومان به حساب واحدهای مشاوره واریز کنند تا مشاوره‌ای به‌صرفه‌تر را تجربه کنند. تخفیف‌های جذابی که البته از جیب مخابرات به مشتریان داده می‌شود، حسابی وسوسه‌انگیز است، اما نباید فراموش کرد که این نوع پرداخت درنهایت تفاوت چندانی در درآمد این مراکز مشاوره ایجاد نمی‌کند. ٢٠‌درصد از ١٢٠‌هزار تومان هزینه مشاوره یعنی چیزی حدود ٢٤‌هزار تومان سهم مخابرات است که در صورت تماس با اپراتورهای موبایل به صفر می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهرداد
Iran, Islamic Republic of
جهت مشاوره اسقاط خودرو فرسوده با هیواتک تماس گرفتم علنا جیبم رو خالی کردن و مشاوره مفیدی هم ندادن یک مشت دزد واقعا این پولها خوردن نداره انشاا... که از حلقومشون پایین نره مسئولین کجا هستند که جلوی این دزدی های علنی رو بگیرن!!!
Iran, Islamic Republic of
من رمز وای فای رو فراموش کردم اینقد مکالمه رو طول دادن هفتاد دقیقه کلا و ۱۲۰۰ هزینه قبض تلفن اومد این انصاف نیست واقعا
Iran, Islamic Republic of
این یه جور دزدیه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!