پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ / ۱۹:۱۲
کد مطلب: 45317
۱

وسواس فکری را مغلوب کنیم

وسواس فکری را مغلوب کنیم
میگنا: یک پزشک و متخصص روانشناسی ریشه وسواس فکری و راهکارهای مقابله با این اختلال را تشریح کرد.
دکتر سیدعلی مرعشی بیان کرد: وسواس ریشه های ژنتیک و زیست شناختی قوی دارد و مکانیسم بروز آن اشکالاتی در عملکرد مدارها و مواد شیمیایی مغز است که موجب افکار تکرار شونده، چسبنده، تردیدآمیز و سختگیرانه می شود. گاهی فرد دچار پیش بینی بد زنجیره وار می شود و افکار وسواسی گاه به صورت احساس
مسئولیت بیش از اندازه و غیرمنطقی و به شکل کمالگرایی افراطی بروز می کنند.

گاهی افکار وسواسی به شکل شک های اعتقادی و مذهبی مقاوم به استدلال و گاهی به شکل توهین های ناخواسته ذهنی به مقدسات بروز می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: همه این موارد معمولا برای فرد مبتلا بسیار آزار دهنده هستند هرچند که ژنتیک و اشکالات عملکرد مغزی در بروز افکار وسواسی دخیل است و بیشتر در سابقه فامیلی دیده می شود، اما آموزش دوران کودکی نیز بی تاثیر نیست.

** افراد با والدین سختگیر در معرض افکار وسواسی
وی افزود: افرادی که والدین سختگیر و به شدت کنترلگر داشته اند احتمال اینکه دچار افکار وسواسی شوند زیاد است البته شاید والدین او نیز به دلیل وسواس سختگیر بوده اند و ژن وسواس را نیز به او منتقل کرده اند. معمولا افراد مبتلا به وسواس فکری سعی می کنند با جنگیدن با این افکار آنها را از بین ببرند که تقریبا همواره اینکار سبب تشدید این افکار می شود.

این پزشک و متخصص روانشناسی گفت: راه درست آن است که فرد این افکار را به حال خود رها کند و فقط تماشاچی آنها باشد اما در مقام عمل طبق این افکار رفتار نکند بلکه اهداف منطقی و معقول و مستدل را پیگیری کند. به عنوان مثال کسی که دچار وسواس فکری و شک اعتقادی است به جای جنگیدن با این افکار باید آنها را به حال خود رها کند و فقط در مقام رفتار، عکس آنها عمل،و به تکالیف دینی خود به صورت عادی بپردازد اما نباید با افکار خود کشمکش،و یا با آنها درگیر شود و جنگ درونی راه اندازد.

از آنجا که ریشه های ژنتیک و عصب - شیمیایی وسواس کاملا روشن شده اند حتما لازم است افراد وسواس، با استفاده از دارو زیرنظر متخصص اشکالات عصب - شیمیایی مربوطه را نیز برطرف کنند.

** داروهای کم عارضه برای درمان وسواس وجود دارد
یک پزشک و متخصص روانشناسی گفت: امروزه داروهای بسیار خوب و کم عارضه ای برای درمان وسواس وجود دارد که حتی بسیاری از آنها را در دوران بارداری نیز می توان مصرف کرد این داروها اعتیادآور نبوده و در موارد زیادی خواب آوری نیز ندارند. معمولا پس از چند هفته تا چند ماه از شروع دارو، افکار و اعمال وسواسی قطع می شوند و برای اینکه این وضعیت ماندگار شود لازم است که داروها تا 2 تا سه سال ادامه یابند و سپس آهسته آهسته قطع شوند.

در چنین شرایطی بیماری حدود 70 درصد بیماران برگشت نخواهد داشت و برای 30 درصد باقیمانده لازم است درمان طولانی تری در نظر گرفته شود؛درصد کمی از بیماران وسواسی نیز متاسفانه مقاوم به درمان هستند اما تجربه نشان داده که حتی بیشتر این بیماران نیز به درمان های خیلی طولانی جواب می دهند.

** وسواس ریشه بسیاری از بیماری های جسمی و روانی دیگر است
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در پژوهش های خود دریافتیم که وسواس ریشه بسیاری از بیماری های جسمی و روانی دیگر است و در صورت درمان نشدن به شدت سلامتی فرد را تهدید می کند.
وی گفت: از سوی دیگر کنش و واکنش افراد وسواسی گاه برای خود آنها و تقریبا همیشه برای دیگران به شدت آزاردهنده و منزجرکننده است واین افراد به سختی توسط اطرافیان خود تحمل می شوند و این موضوع سبب درگیری شدید خانوادگی و شغلی و اجتماعی برای افراد مبتلا می گردد.

** وسواس کارایی فرد را کاهش می دهد
مرعشی افزود: همچنین وسواس به شدت کارآیی فرد را در حیطه های مختلف کم می کند و برای مثال سبب افت تحصیلی یا افت راندمان شغلی و اقتصادی و در مورد بانوان خانه دار موجب انباشته شدن کارها می شود چون برای انجام یک کار کوچک وقت زیادی صرف می کنند.

این پزشک و متخصص روانشناسی ادامه داد: در مجموع درمان نشدن وسواس تقریبا به همه ابعاد زندگی فرد آسیب می زند و از آنجا که امروزه ما به درمان های خوب دارویی و غیردارویی برای وسواس دست یافته ایم مراجعه مبتلایان به متخصص و شروع درمان منظم و 2 تا سه ساله عاقلانه ترین کاری است که این افراد می توانند انجام دهند.

 
مرجع : خبرگزاری ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن