پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۱
کد مطلب: 45360
۲
۱

ما به این همه فارغ‌التحصیل ریاضی نیاز نداریم

ما به این همه فارغ‌التحصیل ریاضی نیاز نداریم
میگنا: دکتر سیدعبادالله محمودیان متولّد ۲۸ اردیبهشت ۱۳۲۲ در زنجان، در سال ۱۳۴۴ دوره کارشناسی را در دانشگاه تهران به پایان رسانده و در سال ۱۳۴۷ در دانشگاه شیراز مدرک کارشناسی ارشد اخذ نمود. در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۴ دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پنسیلوانیا را گذراند. او از سال ۱۳۶۲ تاکنون استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که کشورهای پیشرفته به سبک خودشان برخی از مشکلات جامعه را با مدل‌سازی ریاضی حل می‌کنند؛ کار گروهی میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف مانند ریاضی، اقتصاد و جامعه‌شناسی را در ایجاد مدل‌سازی ریاضی برای حل مشکلات مؤثر دانست.

وی درباره منابع درسی و شیوه تدریس ریاضی در ایران گفت: شیوه‌ تدریس ریاضی در دانشگاه‌های ایران تفاوت چندانی با دانشگاه‌های خارج از کشور ندارد. در دوران تعطیلی دانشگاه‌ها در حدود چهل سال پیش تعدادی از استادان که از تدریس فارغ شده بودند، شروع به ترجمه‌ کتاب‌های روز دنیا در حوزه ریاضیات کردند؛ ما تعداد زیادی از ترجمه‌های کتاب‌های روز دنیا را از آن موقع داریم و این پایه‌ خوبی برای ریاضیات شد، بعد هم با گسترش فضای مجازی وضعیت خیلی بهتر شد و از لحاظ منابع درسی، فراوانی نعمت داریم.

چهره ماندگار ریاضیات ایران، سرفصل‌های دروس در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد ریاضیات را «قابل دفاع» و «متناسب با نیازهای روز» دانست.


کم‌توجهی به علم ریاضیات و کاربردهای آن در جامعه
وی درباره کم‌توجهی به علم ریاضیات و کاربردهای آن در جامعه گفت: متأسفانه به ریاضی کم‌توجهی می‌شود مثلاً در چهل و نهمین کنفرانس انجمن ریاضی که شهریورماه جاری در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، نمایندگانی از طرف مقامات آمده بودند و درباره این صحبت می‌کردند که باید فارغ‌التحصیلان ریاضی کارآفرین شوند؛ اما به نظر من جایگاه علوم پایه باید به عنوان علوم پایه در نظر گرفته شود؛ یعنی باید آدم‌هایی تربیت شوند که بتوانند با خیال راحت مشغول به تحقیق باشند و به آن‌ها امکانات داده شود و بدون این که دغدغه مالی داشته باشند تحقیق و تدریس بکنند.

محمودیان ادامه داد: از خیلی از کاربردهای دروس در جامعه استفاده نمی‌شود، مثلاً ممکن است فردی فوق لیسانس کشاورزی داشته باشد، اما از دانش وی در کشاورزی استفاده نشود؛ این
در حالی است که بر اساس قوانین موجود باید در صنعت از کاربردهای تحقیقات علوم پایه استفاده شود؛ اما چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. باید اراده‌ای وجود داشته باشد و خواهان استفاده از کاربردهای علوم پایه باشیم تا این قانون عملیاتی شود.

این استاد دانشگاه درباره مشاغلی که فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد ریاضی می‌توانند به آن‌ها ورود کنند، گفت: تعدادی از فارغ‌التحصیلان ما در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ‌ارشد در بانک‌ها کار می‌کنند و در آن‌جا خیلی هم مفید واقع می‌شوند. بعضی دیگر از فارغ‌التحصیلان وارد کارهای برنامه‌نویسی کامپیوتر شده و بعضاً از فارغ‌التحصیلان کامپیوتر هم موفق‌تر عمل کرده‌اند، چون این‌ها مباحث را مفهومی‌تر یاد گرفته‌اند. فارغ‌التحصحیلان علوم ریاضی در صنایع هم می‌توانند به عنوان تحلیل‌گر داده‌های آماری کار کنند و صنایعی هم که از حضور فارغ‌التحصیلان ریاضی بهره برده‌اند، بسیار موفق بوده‌اند.

عضو  و رییس سابق انجمن ریاضی ایران با اشاره به این‌که ارتباطات علمی بین‌المللی در حال حاضر با سختی‌هایی روبه‌رو است، افزود: ارتباطات بین‌المللی وجود دارد، اما با توجه به نرخ ارز با سختی‌های زیادی روبه‌رو است و نیاز به منابع مالی دارد که وزارت علوم باید حمایت کند. تفاهم‌نامه‌هایی هم که میان دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور منعقد می‌شود، وقتی عملیاتی می‌شوند که یک دانشمند در ایران با یک دانشمند هم‌رشته در خارج از کشور ارتباط داشته باشد و تبادلات علمی داشته باشند تا بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقدشده از آن‌ دانشمندان حمایت کنند.

محمودیان در پایان این گفت‌وگو درباره راهکارهای بهبود موقعیت علم ریاضیات در کشور، گفت: اولاً ما نیاز به این همه فارغ‌التحصیل ریاضی نداریم، چرا که هم‌اکنون جامعه از فارغ‌التحصیلان ریاضی اشباع شده، البته من اخیرا در رادیو شنیدم که به دلیل وجود ظرفیت‌های خالی زیاد برای دانشجویانی که کنکور ریاضی می‌دهند، بعضی از دانشگاه‌ها ادغام خواهند شد. علم ریاضی یکسری ریاضیدان می‌خواهد که عاشق ریاضیات باشند و از آن لذت ببرند، نه این که صرفا بخاطر وارد بازار کار شدن و بدون علاقه، ریاضی بخوانند و این رشته برایشان سخت باشد، پس راهکار دوم این است که از ریاضیدانان حمایت شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ندا،33ساله
Iran, Islamic Republic of
چه مطلب خوبی هست،درسته،مثلامن که تا ارشدمعماری خوندم کجارو گرفتم،رشته معماری یه رشته دخترونه تورشته هنروریاضی هس منم واسه همین رفتم ولی آخرش چی ،دارم تویه شرکت واسه چندرغازکارمیکنم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو