پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ / ۲۲:۲۲
کد مطلب: 45364
۱
معاون سازمان نظام روانشناسی کشور:

یک و نیم میلیون دانش‌آموز در کشور مشکل روانشناختی دارند

همه مردم نیاز به روانشناس دارند
یک و نیم میلیون دانش‌آموز در کشور مشکل روانشناختی دارند
میگنا: دکتر محمد حاتمی در نخستین همایش ملی یافته های نوین روانشناسی کاربردی با بیان اینکه 3500 مرکز خدمات روانشناسی کنکور در کشور فعالیت دارند، گفت: نگرش مردم نسبت به روانشناسی تغییر کرده است و آن را به عنوان یک ارزش پذیرفته اند. باید شرایط را به گونه ای رقم بزنیم تا روانشناسی در جامعه نهادینه شود و همه بتوانند از این رشته استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه روانشناسی نقش اول را در سلامت جامعه دارد، گفت: همه مردم نیاز به روانشناس دارند و مسئولان باید دراین باره فکر و برنامه ارائه دهند.

حاتمی تاکید کرد که به جای اینکه اعتبارات را صرف افزایش تخت های بیمارستانی و پذیرش بیماران بیشتر کنیم بهتر است آن اعتبارات را در مراحل اولیه صرف پیشگیری کنیم.

قائم مقام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ای کشور ادامه داد: باید مراقبت را از دوران قبل از تولد و در حقیقت در قالب مشاوره هایی که به زوجین قبل و بعد از ازدواج داده می شود آغاز کنیم و این روند تا دوران دبستان و همچنین مراحل بعدی زندگی ادامه داشته باشد.

حاتمی افزود: برای مسئولان ما نباید افزایش تخت های بیمارستانی و افزایش پذیرش بیمار افتخار باشد بلکه افتخار این است که به گونه ای عمل کنیم که افراد کمتری درجامعه دچار بیماری شوند تا بخواهند در بیمارستان بستری و درمان شوند.

وی یکی از برنامه های آتی سازمان نظام روانشناسی را پیگیری فضاهای مجازی و دیجیتالی دانست و اضافه کرد: اگر ما در استفاده از فضاهای مجازی پیشگام نباشیم و برای آن برنامه نداشته باشیم مردم به شکل غیر مجاز اقدام به استفاده از آن می کنند و ما از این مقوله باز می مانیم.

قائم مقام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ای کشور، بر لزوم استفاده مردم از علم روانشناسی نیز تاکید کرد و ادامه داد: باید ضمن آماده سازی شرایط، با فرهنگ سازی مردم را تشویق به استفاده از علم روانشناسی کنیم.


وی با بیان اینکه ۱۵سال از تاسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره می‌گذرد و مشکل روان جامعه ما می تواند توسط روانشناسان و مشاوران کاهش یابد، خاطرنشان کرد: در کشور حدود یک میلیون و 500 هزار دانش آموز مشکلات روان شناختی دارند که نیاز به مدیریت دارد.

حاتمی با بیان اینکه ظرفیتی که اکنون در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ای در کشور وجود دارد، می تواند خدمات خود را در کل جامعه گسترش دهد، گفت : به جرات می توان گفت که امروز این علم توانسته خود را به توده مردم معرفی کند. هرچند هنوز روانشناسی و خدمات قابل ارائه فقط در اختیار یک عده ای خاص جامعه است، اما با خدمات حمایتی که دولت می تواند به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ای کشور اختصاص دهد، خدمات این سازمان را به سمت دیگر قشرهای کم درآمد جامعه نیز هدایت کرد.

معاون نظارت حرفه ای و امور کمیسیون های سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور اظهار کرد: رشته های روانشناسی و مشاوره تنوع بالایی دارند و حدود ۱۴ رشته در این زمینه در دانشگاه ها تدریس می‌شود که تمامی این رشته ها کاربردی هستند.

وی ادامه داد: باید از دانشگاه آزاد به دلیل تلاش های صورت گرفته در مورد رشته های روانشناسی و مشاوره که در سطوح ارشد و دکتری تدریس می‌شود تشکر کرد و در عین  دانشگاه ها را به استانداردهای جهانی برسانیم و رشته های روانشناسی را کیفیت بخشی کنیم تا دانشجویان به خارج از کشور برای آموختن این رشته نروند.

 
 
لزوم راه‌اندازی دکتری روان‌شناسی اعتیاد و پیشگیری در دانشگاه آزاد اسلامی آیت‌الله آملی
سخنران همایش ملی یافته‌های نوین روان‌شناسی بر لزوم راه‌اندازی رشته دکتری روان‌شناسی اعتیاد و پیشگیری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی تأکید کرد.

دکتر حسن احدی در همایش ملی یافته‌های نوین روان‌شناسی گفت: «با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی، رشته دکتری روان‌شناسی اعتیاد و پیشگیری در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی شود.»

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با سازمان مرکزی دانشگاه هم در این زمینه صبحت کرده‌ام، تصریح کرد: «این دانشگاه نخستین مرکز دانشگاهی خواهد شد که در مورد پیشگیری از اعتیاد در آن تدریس انجام خواهد شد.»

استاد روان‌شناسی دانشگاه با بیان اینکه در درمان اعتیاد عامل مهم، تغییرات رفتاری یا اعتیاد رفتاری است، اظهار کرد: «الگوی نگهداری فیزیکی افراد معتاد برای ترک اعتیاد، دیگر پاسخگو نیست.»

احدی با بیان اینکه سابقه‌ تاریخی اعتیاد از هشت هزار سال قبل است، گفت: «اکنون حدود سه میلیون معتاد در ایران داریم.»
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا - آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.