جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۴
کد مطلب: 45442
۳
قائم مقام سازمان نظام پرستاری:

۲۰ هزار فارغ‌التحصیل پرستاری بیکار داریم

۲۰ هزار فارغ‌التحصیل پرستاری بیکار داریم
به گزارش فارس، محمد شریفی‌مقدم در حاشیه کنگره عادی و فوق‌العاده خانه پرستار اظهار داشت: برگزاری مجمع عمومی خانه پرستار با حضور حداقل ۳۰۰ نفر از اعضای رسمی در بیش از نیمی از استانهای کشور، انجام انتخابات شورای مرکزی و بازرسین در مجمع عمومی، اصلاح مرامنامه و اساسنامه مطابق قانون و تصویب در مجمع عمومی، همچنین ارائه اسناد تأسیس دفاتر مطابق ماده ۶ قانون از اهداف برگزاری کنگره امروز خانه پرستار است.

وی افزود: در جامعه‌ای که یکسری از مسائل و مشکلات به وقوع می‌پیوندد و در واقع معیارهای مبهم، عدم شفافیت، تصمیم‌گیری نامشخص و رقابت نابرابر داشته باشند، فعالیت برخی از تشکل‌ها همچون خانه پرستار در چارچوب قوانین کمک به رفع این مسائل می‌کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: نظام سلامت بیش از هزاران میلیارد تومان منابع به سمت آن هدایت می‌شود و طبق اصل ۴۳ قانون اساسی، بهداشت و درمان باید برای مردم رایگان باشد و بر همین اساس دولت و مجلس نیز برای نظام سلامت بودجه تصویب می‌کنند.

شریفی‌مقدم اضافه کرد: علی‌رغم ورود این همه منابع در قالب بودجه به نظام سلامت، گاهی مردم از حداقل خدمات نیز برخوردار نیستند و عدم توجه به گروه‌هایی همچون پرستاری سبب آسیب به بیماران می‌شود.

وی با اشاره به بحرانی شدن شرایط پرستاری کشور، گفت: منفعت‌طلبی و تسلط گروهی بر وزارت بهداشت و حاشیه‌سازی آنها سبب آسیب به مردم می‌شود که توجه به این موضوع حائز اهمیت است.

شریفی مقدم اعلام کرد: کشور ما از لحاظ استاندارد نیروی انسانی در حوزه پرستاری عقب مانده و در کشورهای اروپایی به ازای هر یک‌هزار نفر، بیش از ده هزار نفر کادر پرستاری درنظر گرفته شده است. در کشورهایی همچون ارمنستان و گرجستان نیز ۶ نفر به ازای هر یک‌هزار نفر است، ولی در ایران این رقم ۱.۵ نفر کادر پرستاری به ازای هر یک‌هزار نفر درنظر گرفته شده است.

دبیرکل خانه پرستار با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت به بهانه کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری، طرح‌های پرستارستیز را اجرا می‌کند، گفت: طرح بهیاران یکساله یا کارشناسی مراقبت بهداشت از جمله این طرح‌ها بود و این در حالی است که بیش از ۲۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل پرستاری بیکار داریم.

شریفی‌مقدم گفت: بیمارستان‌های کشور به ویژه در سال ۹۷ نیز در حال تعدیل پرستاران طرحی بوده و مشکلات پیش آمده سبب فشار بی‌امان به نیروهای شاغل شده است و این موضوع آنها را دچار بی‌انگیزگی و کاهش شدید افت کیفیت خدمات کرده است.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری، علت فشار و ظلم به بیماران و پرستاران را زیاده‌خواهی برخی در نظام سلامت برشمرد و عنوان کرد: اثرات کمرشکن اقتصادی و بودجه‌ای طرح تحول، اجرای طرح‌های پرستارستیز و تصمیم‌گیری‌های نادرست سبب مشکلات مختلفی در وزارت بهداشت شده است.

وی افزود: اهداف نامشخص و گمراه کننده در وزارت بهداشت، نابسامانی‌هایی را به وجود آورده است و در حالی که هزاران میلیارد تومان در بخش درمان در راستای تأمین سلامت مردم هزینه می‌شود، مردم، پرستاران و کارگران از آن بی‌نصیب‌اند و تنها منافع گروهی خاص تأمین می‌شود و نظارت‌ها در این زمینه ضعیف است که ضرورت دارد اقدامات لازم در این راستا مدنظر مسئولان و سیاستگذاران قرار گیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند