سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 45456
۰

خانه‌های مسئولیت پذیری کودکان برپا می شود

خانه‌های مسئولیت پذیری کودکان برپا می شود
میگنا: بررسی‌ها و پژوهش‌‌های زیادی نشان می‌دهد بخش مهمی از چالش‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور، به واسطه خلأهایی است که تربیت افراد جامعه ایجاد می‌شود و یکی از خلاها مسئولیت پذیری یا مسئولیت پذیر بودن است.

طبق تعریفی که از مسئولیت پذیری از سوی روانشناسان ارائه می‌شود؛ مسئولیت یا مسئولیت‌پذیری به تنهایی اشاره به حس وظیفه شناسی، پاسخگو بودن و تعهد دارد از آنجا که مسئولیت‌پذیری یک ویژگی ذاتی نیست و قابل ارتقاست، بهتر است این ویژگی از کودکی و نوجوانی در افراد پرورش یابد تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.
یکی از مهمترین عوامل موثر در بروز رفتار مسئولیت‌پذیر در کودکان و نوجوانان خانواده است. خانواده به عنوان اولین واحد اجتماعی و جامعه ای کوچک که هدف آن توسعه و رشد اجتماعی کودکان است در پرورش مسئولیت‌پذیری مورد تاکید قرار گرفته است.

بر همین اساس گروهی از رواشناسان در قالب طرحی تحت عنوان خانه‌های مسئولیت پذیری اقدام به آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان و خانواده‌ها می‌کنند.

خانه‌های مسئولیت‌پذیری در نقاطی که مادران و کودکان در آنجا حضور دارند، غرفه‌هایی را برپا می‌کند و خانواده‌ها با کودکان ۲ تا ۱۲ سال می‌توانند به آنها مراجعه کنند و ارزیابی شوند.

این ارزیابی در سه بخش انجام می‌شود؛ در بخش اول کودک توسط روان‌شناس‌های تایید شده ارزیابی می‌شود، در قسمت دوم والدین از لحاظ سبک فرزندپروری ارزیابی می‌شوند و در بخش سوم هم به والدین آموزش داده می‌شود. پروسه‌ای رایگان که فقط ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و دید جدیدی به والدین برای تربیت و آموزش مسئولیت‌پذیری به کودک می‌دهد.

در همین زمینه، حسام فیروزی، روان‌درمانگر کودک، نوجوان و خانواده با تاکید بر اینکه، این طرح برای خانواده‌هایی است که با کودکانشان در سطح شهر در رفت‌وآمد هستند، به خبرنگار فارس گفت: این طرح برای خانواده‌هایی است که با کودکانشان در سطح شهر در رفت‌وآمد هستند. ما می‌دانیم خانواده‌هایی که به کلینیک‌های روان‌شناسی مراجعه می‌کنند تا حدی دغدغه کودکشان را دارند. ما می‌خواهیم بسنجیم خانواده‌هایی که به کلینیک‌ها مراجعه نمی‌کنند، چقدر دغدغه کودکشان را دارند. سبک‌های فرزندپروری آنها را بسنجیم و یک آموزش کوتاه در کمتر از ۷ دقیقه با روان‌شناسان تاییدشده به آنها بدهیم.

وی افزود: در خانه‌های مسئولیت‌پذیری کودک ارزیابی می‌شود و در کنار آن والدین هم آموزش می‌بینند و تلنگری به آنها وارد می‌شود و در کنار این آموزش کتابچه‌ای به خانواده داده می‌شود. این اولین هدف ماست تا سبک‌های فرزندپروری را ارزیابی کنیم. قدم دوم این است که بعد از ارزیابی تحقیقات انجام شود و آمار به دست بیاوریم. بعد از آن با خانواده‌ها تماس گرفته می‌شود و برای یک همایش ۴ ساعته دعوت می‌شوند و ارزیابی کودک و خانواده به آنها تحویل داده می‌شود و به آنها توصیه‌های لازم را می‌کنیم.

این روان‌درمانگر کودک، نوجوان و خانواده گفت: ما می‌دانیم خانواده‌هایی که به کلینیک‌های روان‌شناسی مراجعه می‌کنند تا حدی دغدغه کودکشان را دارند. ما می‌خواهیم بسنجیم خانواده‌هایی که به کلینیک‌ها مراجعه نمی‌کنند، چقدر دغدغه کودکشان را دارند. سبک‌های فرزندپروری آنها را بسنجیم و یک آموزش کوتاه در کمتر از ۷ دقیقه با روان‌شناسان تاییدشده به آنها بدهیم. در خانه‌های مسئولیت‌پذیری کودک ارزیابی می‌شود و در کنار آن والدین هم آموزش می‌بینند و یک تلنگری به آنها وارد می‌شود و در کنار این آموزش یک کتابچه‌ای به خانواده داده می‌شود.
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!