کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کم‌خوابی نوجوانان؛ عامل مستقیم گرایش به مواد مخدر و خودکشی

فارس , 12 مهر 1397 ساعت 13:09

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، نوجوانانی که کمتر از 6 ساعت خواب شبانه دارند، دو برابر بیش از دیگران در معرض مصرف دخانیات، مواد مخدر و الکل هستند؛ همچنین خطر بروز خودکشی در آنها سه برابر است.


میگنا: به گزارش دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، نوجوانانی که کمتر از 6 ساعت خواب شبانه دارند، دو برابر بیش از دیگر نوجوانان در معرض مصرف دخانیات، مواد مخدر و الکل هستند.

همچنین، نوجوانان دچار کمبود خواب سه برابر بیش از هم‌سن‌وسالان خود ممکن است دست به خودکشی بزنند.

محققان انگلیسی که این پژوهش را انجام داده‌اند، هشدار می‌دهند: «خواب ناکافی نگرانی جهانی برای سلامتی است».

براساس نتایج مطالعات، بی‌خوابی با اختلال یادگیری و تصمیم‌های نادرست ارتباط مستقیم دارد؛ محققان باور دارند، ‌سندرم تاخیری در خواب، یکی از شایع‌ترین علل اختلالات خواب در نوجوانان است.

بررسی‌های متعددی نشان داده است، اغلب نوجوانان مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به نیاز واقعی خود می‌خوابند و فاکتورهای محیطی و سبک زندگی در میزان خواب این سن اثر می‏‌گذارند.

همه این عوامل در مجموع می‌‏تواند باعث خواب‏‌آلودگی در طول روز یا بدخلقی، کاهش تمرکز، کاهش کنترل رفتار و مهارت‏‌های تحصیلی نوجوانان شوند.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «به دلیل اینکه خواب مناسب فواید بهداشتی فراوانی را در جهت بهبود عملکرد بدن و مغز فراهم می‌کند، لذا توجه به آن بسیار مهم است».

براساس داده‌های به دست آمده از پژوهش‌ها، بیش از 72 درصد نوجوانان خواب شبانه کمتر از 6 ساعت دارند، آنها در معرض اختلالات سلامت روان هستند و ممکن است رفتارهای پرخطری از خود نشان دهند.


کد مطلب: 45506

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45506/کم-خوابی-نوجوانان-عامل-مستقیم-گرایش-مواد-مخدر-خودکشی

میگنا
  https://www.migna.ir