کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کنترل خشم حلقه مفقوده نظام آموزش

خبرگزاري ايرنا , 22 مهر 1397 ساعت 8:20

چند روزی بیشتر از آغاز سال تحصیلی جدید نگذشته است اما باز هم خبری در رسانه ها برجسته می شود 'ضرب و شتم 2 معلم در روستای بهاران شیراز' و اذهان عمومی را با خود همراه می کند که ریشه خشونت ورزی در فضای آموزشی چه می تواند باشد.


ميگنا: با بروز حوادثی از این دست که گاه معلمان و گاه دانش آموزان را درگیر می کند، بی شک پیدا کردن مقصر اصلی دردی از دلایل ایجاد تنش در مدارس دوا نمی کند و چه بسا تحت شرایط خاص و رفتارهای مختلف به طور حتم هر کسی واکنش هایی از خود بروز می دهد اما قبح این عکس العمل زمانی بیشتر به چشم می آید که در فضای تعلیم و تربیت و مکانی به وقوع بپیوندد که باید عرصه ظهور فضایل و اخلاق انسانی باشد.

صرف نظر از رفتارها و خصوصیات اخلاقی افراد، پذیرفتن ضوابط و مقررات در مدارس از سوی معلمان و دانش آموزان باید جدی تلقی شود و هر یک از این دو نباید خود را برتر دانسته و اجازه جسارت داشته باشد چه بسا قدرت نمایی دانش آموز در میان همسالانش از یک سو و نشان دادن تسلط معلم به عنوان رهبر در یک کلاس اگر در حد تعادل خودنمایی نکند منجر به این خواهد شد که هر از گاهی شاهد تنش ها و ضرب و شتم هایی در فضاهای آموزشی هستیم که گاه معلم و گاه دانش آموز را قربانی می کند.

هر چند به لحاظ وجود حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز و یک میلیون فرهنگی در دستگاه عریض و طویل وزارت آموزش و پرورش وجود چند برخورد ساده و خشونت علیه معلمان و یا دانش آموزان را بتوان اندکی توجیه کرد اما این مساله به اصل فلسفه تعلیم و تربیت آسیب می زند چرا که در این فضا دانش آموزان آمده اند تا درس زندگی بیاموزند و معلمان نیز حضور دارند تا دانایی و فضایل اخلاقی را که خود آموخته و در پیش گرفته اند، منتقل کنند.

در شرایطی که معلمان و دانش آموزان به راحتی این جسارت را دارند که با کوچکترین برخورد و دلخوری بدون در نظر گرفتن جایگاه و موقعیت اجتماعی به فرد مقابل توهین کنند، این مساله صرفا موجب می شود که خشونت به امری عادی تبدیل شود.

اکنون زمان آن گذشته است که با خشونت با دانش آموزان برخورد شود و تنبیه بدنی در مدارس ممنوع است، از سوی دیگر باید وجهه و مقام معلمی نیز مورد احترام باشد و هر کسی این جسارت را نداشته باشد که به ساحت معلمان تعرض کند.

هنوز اما چند روزی از آغاز سال تحصیلی نگذشته است که اخباری از خشونت در فضای تعلیم و تربیت به گوش می رسد و در این میان فارغ از مقصر اصلی، شاید بخشی از انتقادها به وزارت آموزش و پرورش بازگردد که در وضعیتی که به دلیل کمبود معلم کلاس های 40 نفری تشکیل می دهد، یک معلم هر چقدر هم توانمند باشد باز هم قادر به کنترل این حجم از دانش آموزان نیست.

از نگاه دیگر بخشی از دلایل خشونت ورزی در میان دانش آموزان را نیز باید به محتوای کتاب های درسی ربط داد چرا که با وجود تلاش های بسیار هنوز نتوانسته به اندازه ای غنی و کارآمد باشد که در رفتار و اخلاق دانش آموز به گونه ای تاثیر بگذارد تا قدرت کنترل خشم و بسیاری از ناهنجاری ها در او تقویت شود.

وزیر آموزش و پرورش پیش از این در اظهاراتی در رابطه با خشونت در مدارس از سوی دانش آموزان و در عین حال معلمان با تاکید بر اینکه خط قرمز ما در آموزش و پرورش حفظ حریم و صیانت از حرمت معلمان است، گفته بود گاه در رسانه ها و شبکه ها می بینیم که یک تنبیه بدنی یا تحقیر شخصیت دانش آموز صورت می گیرد که باید از وقوع این مسائل جلوگیری کنیم اما در عین حال از خطاها و تعرضات جسمی و بدنی که به معلمان نیز می شود، نباید چشم پوشی کرد.

سیدمحمد بطحایی تصریح کرد: بنده مکلف هستم این تخلفات را به عنوان همکار آن معلم و عضوی از خانواده آموزش و پرورش پیگیری کنم بنابراین هر دو جنبه برای وزارت آموزش و پرورش و مدیران این وزارتخانه مهم است.

وزیر در مناسبتی دیگر هم تاکید کرد که من به عنوان همکاری از اعضای خانواده آموزش و پرورش همانگونه که نسبت به حقوق دانش آموزان حساس هستم در رابطه با تعرض به حقوق معلمان حساسیت دارم به ویژه اینکه این مساله تعرض به حوزه تعلیم و تربیت است.

بطحایی در خصوص افزایش خشونت علیه معلمان نیز اظهار داشت: مردم ما فرهنگ پرور و فهیم هستند اما گاه با کنترل نکردن عصبانیت و خشم شاهد اتفاقاتی در مدارس هستیم آن هم در محیطی که باید کنترل خشم آموزش داده شود تعرض به یک معلم کار بسیار نابخشودنی است.
با این همه، کارشناسان ریشه های مختلفی را برای معضل خشونت در فضای آموزشی کشور مد نظر قرار می دهند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ، این مساله ریشه دار است و به نظر می رسد در بسیاری از مسائل اجتماعی اصل تنبیه توسط مربی یا معلم از چند علت برمی خیزد که یکی از آنها همانا شامل مشکلات روحی و روانی است.

حجت الاسلام محمدرضا دهدست به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به نظر می رسد تعامل واقعی بین نظام خانواده و مدرسه از جمله تشکیل جلسات آموزشی انجمن اولیا و مربیان و برنامه ریزی مدون و نظام مند به منظور رسیدگی به مشکلات اقتصادی فرهنگیان و جدی گرفتن و تقویت گزینش معلمان و مربیان می تواند به رفع برخی تنش ها در محیط های آموزشی و مدارس کمک کند.

یکی دیگر از کارشناسان آموزشی نیز معتقد است که از عوامل خشونت در مدارس، نبودن فرصت گفت‌وگو در مدرسه است؛ گفت‌وگو میان همکاران معلم، دانش‌آموزان و معلمان و گفت‌ و گوی سامان یافته میان دانش‌آموزان.

مهدی بهلولی ادامه داد: در مدارس باید دانش آموزان را با مصادیق خشونت آشنا کرد و در زمینه پیشگیری آموزش های لازم را به آنها ارائه داد.

وی تصریح کرد: با وجود ارائه راهکارهای مختلف اما هنوز هم خشونت در مدارس مشاهده می شود فضایی که گستردگی آن هم به دانش‌آموزان و هم به معلمان آسیب می‌رساند و یا باعث بروز خشونت در سطح ضرب و شتم و کشتار همکلاسی و معلم می‌شود.

این کارشناس آموزشی تاکید کرد: اساسا خشونت آتشی است که توسط رفتارهای غلط تربیتی خانواده روشن می‌شود و ضعف سیستم آموزشی و دست‌اندرکاران آن و ناآگاهی از نوع برخورد با خشونت و مشکلات دانش‌آموزان موجب شعله‌ور‌تر شدن آن می‌شود و با‌ ای‌ کاش گفتن و تاسف مشکلی حل نمی‌شود بلکه آموزش و پرورش باید گام بزرگ و جدی در این زمینه بردارد.
 


کد مطلب: 45577

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45577/کنترل-خشم-حلقه-مفقوده-نظام-آموزش

میگنا
  https://www.migna.ir