جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ / ۱۷:۴۰
کد مطلب: 45597
۱
آگاهی از انواع جرات‌مندی

چگونه محترمانه از خودمان دفاع کنیم؟

چگونه محترمانه از خودمان دفاع کنیم؟
مراجع: دختری 26 ساله و مجرد هستم که در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمده‌ام و در حال حاضر منشی یک آموزشگاه هستم. در بحث‌ها همیشه کوتاه می‌آیم و از طرد شدن می‌ترسم و دوست دارم همه از من راضی باشند و تحت هر شرایطی سعی می‌کنم همه را از خودم راضی نگه‌دارم و این باعث شده خودخوری کنم. به همین دلیل از آینده‌ام می‌ترسم لطفاً برای غلبه بر مشکلاتم راهکارهایی ارائه دهید. برای اینکه بتوانید در موقعیت‌های مختلف به‌خوبی از حق خودتان دفاع کنید باید مهارت جرات‌مندی را به‌خوبی بیاموزید.

در ادامه انواع جرات‌مندی را به‌طور خلاصه و کوتاه برایتان شرح می‌دهم:

جرات‌مندی اساسی این نوع جرات‌مندی، ابراز ساده و مستقیم باورها، احساسات یا عقاید شما است. این نوع جرات‌مندی معمولاً از طریق عبارات ساده‌ای چون من می‌خواهم یا من احساس می‌کنم ابراز می‌شود.

جرات‌مندی قوی
این نوع جرات‌مندی، انتقال حساسیت‌ها به شخص دیگر است. این نوع جرات‌مندی معمولاً شامل دو بخش می‌شود. بازشناسی موقعیت یا احساسات شخص دیگر که به دنبال آن اظهارنظری صورت می‌گیرد که در آن شما از حقوق خاص خود حمایت می‌کنید. من می‌دانم که شما واقعاً سرتان شلوغ بوده است ولی من می‌خواهم احساس کنم که رابطه‌ها برای شما مهم است. می‌خواهم شما به من و ما زمانی را اختصاص دهید.


جرات‌مندی فزاینده
این نوع جرات‌مندی زمانی به وقوع می‌پیوندد که شخص دیگری در واکنش به‌جرئت‌مندی اساسی شما شکست می‌خورد و به تجاوز علیه حقوق شما ادامه می‌دهد. درنتیجه شما به‌تدریج جرات‌مندی را گسترش می‌دهید و به نحو فزاینده‌ای بر رأی خود محکم‌تر تأکید می‌ورزید. در این‌گونه جرات‌مندی حتی ممکن است شما به پاره‌ای از اعمال اشاره‌کنید که در صورت ادامه رفتار طرف مقابل، از شما به‌عنوان نتیجه بروز کند ولی اشاره به اعمال تنها پس از چند عبارت جرات مندانه اساسی و پایه ارائه می‌شود. برای مثال اگر شما تا پنج بعدازظهر فردا کارتان را روی ماشین من تمام نکنید من مجبور می‌شوم به فلان یا بهمان دفتر تجاری زنگ بزنم.


جرات‌مندی از طریق گفتار با من آغاز شونده
این نوع جرات‌مندی خصوصاً برای بیان احساسات منفی مفید است. این نوع جرات‌مندی یک اظهارنظر سه‌بخشی را شامل می‌شود: وقتی شما چنین و چنان کردید...(رفتار را توصیف کنید.) اثرات عبارت هستند از ...(این موضوع را که چگونه رفتار به نحو عینی و ملموس بر شما اثر می‌گذارد، توصیف کنید) (من احساس می‌کنم که) عبارت اول‌شخص مفرد را به کار ببرید: من احساس می‌کنم که بجای «شما فلان یا بهمان هستید.»
تمرکز اصلی در اظهارنظرهای با من آغاز شونده، روی بخش (من احساس می‌کنم)، من می‌خواهم است. به هنگام ابراز خشم، تمایل غالباً بر سرزنش شخص دیگر، از کوره دررفتن و اختیار هیجان را از کف دادن است. جرئت‌مندی از طریق گفتار با من آغاز شونده، می‌تواند به شما کمک کند به نحو سازنده بر خشم متمرکز شوید و در ارتباط با احساسات خودتان موضع روشنی بگیرید.


یادگیری جرات‌مندی بودن به شیوه‌ای مثبت
چگونه شروع کنیم: یک نظام اعتقادی و ارزشی را قبول کنید که به شما رخصت ابراز وجود بدهد. این گام، دشوارترین گام است. بدین معنی که چنین نظامی است که به شما اجازه می‌دهد خشمگین شوید، نه بگوئید، درخواست کمک کنید و خطا کردن را قبول کنید این مهارت‌ها عبارت‌اند از جرئت‌مندی اساسی‌، جرات‌مندی قوی، جرئت‌مندی فزاینده از طریق گفتار با من آغاز شونده از بهترین مهارت‌های ارتباطی خود استفاده کنید.

تماس چشمی مستقیم برقرار کنید: وضع بدنی مناسب به خود بگیرید، حالات چهره خود را مناسب با پیام انتخاب کنید، سطح و آهنگ مناسب صدای خود را حفظ کنید، زمانی مناسبی را برای جرئت‌مندی انتخاب کنید. شما می‌توانید در ارتباطی که با دوستان و اعضای خانواده خود برقرار می‌کنید این مهارت‌ها را تمرین کنید ولی به آن‌ها ابتدا بگوئید که مشغول چه‌کاری هستید!
روی کمک آن‌ها می‌توانید حساب بازکنید، در مورد چگونگی انجام مهارت‌ها‌، از این افراد بازخورد دریافت کنید. ارتباط صادقانه در درازمدت به روابط شما یاری می‌رساند.
در آغاز سعی نکنید رفتارتان را در مورد موقعیت‌های دشوار و فشار آور تغییر دهید. ابتدا در موقعیت‌های که کمترین احتمال خطر را دارد، تمرین کنید.
مرجع : تبيان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود