جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 45604
۰

علت قرمزشدن سفیدی چشم

علت قرمزشدن سفیدی چشم
هنگامی‌که رگ های کوچک خون در قسمت سفیدچشم گشاد یا متورم می‌شود ، چشم قرمز می‌شود. در اغلب موارد قرمزی چشم برحسب علل ریشه‌ای همراه با علایم دیگری مانند چشم‌درد یا خارش و تاری دید است. در چشم نیز قرمزی چشم ممکن است یک علامت از وجود بیماری یا مشکل باشد. البته قرمزی چشم همیشه علامت یک بیماری چشمی نیست و در بسیاری از موارد یک امر طبیعی می باشد مثل قرمزی چشم بعد از خواب یا قرمزی چشم به دلیل بیدار ماندن بیش از حد و کار سنگین با صفحه نمایشگر رایانه یا قرمزی چشم هنگام سرماخوردگی و یا بعد از گریه …
 
این حالت به دنبال قرار گرفتن در زیر آفتاب، خشکی چشم، گرد و غبار، ورود جسم خارجی، حساسیت، عفونت ، ضربه و سایر شرایط پزشکی ایجاد می شود.


عفونت‌های چشم
معمولاً عفونت‌های چشم یا در اصطلاح پزشکی کونژونکتیویت‌ها علاوه بر قرمزی چشم نشانه های دیگری مانند اشک‌ ریزش٬ ترشحات چرکی، چسبندگی پلک‌ها و سوزش چشم‌ها را به همراه دارند. در برخی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم احتمالگلودرد٬ تب و نشانه های سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد. در این حالت همان ویروسی که باعث سرماخوردگی شده، چشم را نیز درگیر کرده است. جهت درمان عفونت‌های چشم معمولاً باید از قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک موضعی مثل قطره کلرامفنیکل یا پماد ارتیرومایسین استفاده کرد. شست و شوی چشم با چای سرد نیز برای تسکین علایم و کاهش ترشحات مفید است. در نظر داشته باشید که این بیماری باید سیر خود را طی نماید تا سلامتی کامل حاصل شود. در برخی از عفونت های چشمی ممکن است علاوه بر درمان موضعی نیاز به تجویز آنتی بیوتیک خوراکی و یا تزریقی باشد٬ برای مثال درمان عفونت چشمی کودکان زیر پنج سال با باکتری هموفیلوس یا میکروب سوزاک. مساله مهم در این موارد رعایت بهداشت میباشد٬ زیرا این عفونت های چشمی واگیر دار بوده و از راه دست دادن٬ روبوسی و یا استفاده از حوله فرد مبتلا می‌تواند سرایت پیدا کند.

پارگی رگ چشم
برخی مواقع به دلیل ضربه یا مصرف برخی داروها (داروهای ضدانعقاد خون) ، مویرگ های چشم پاره می شود. در این صورت خونریزی زیر بافت ملتحمه چشم رخ می دهد و یک لکه قرمز روی سفیدی چشم نقش می بندد. معمولا کار خاصی برای این مشکل نمی توان انجام داد. این لکه به مرور زمان رفع می شود.

یائسگی
تغییر یا به هم ریختن تعادل هورمونی بعد از یائسگی، یک عارضه شایع به همراه دارد و آن خشکی و قرمزی چشم است. استفاده از نرم کننده های اطراف چشم، اشک مصنوعی یا کمپرس گرم می تواند در رفع این عارضه موثر باشد.

برخی داروها
بسیاری از داروهای رایج که مردم به صورت روزانه استفاده می کنند، می تواند باعث بروز لکه های خونی در چشم شود.آنتی هیستامین ها، قرص های خواب آور، قرص های ضد اضطراب و برخی از داروهای ضد درد ازجمله ایبوپروفن، باعث خشکی و قرمزی چشم و همچنین کاهش جریان خون در بافت های اطراف چشم می شود.

گلوکوم حاد (آب سیاه)

افزایش حاد فشار داخلی چشم که بین متخصصین چشم به گلوکوم حاد زاویه بسته شناخته می‌شود علاوه بر درد و قرمزی چشم موجب تاری دید و در بعضی مواقع سردرد و تهوع و استفراغ نیز می‌شود. این مشکل معمولاً در زمان غروب در خانم‌های میان سال به وجود می‌آید. این مشکل را آب سیاه حاد نیز می‌نامند و علت به وجود آمدن آن بسته شدن مسیر خروج مایع زلالیه چشم و تجمع آن و در نتیجه افزایش ناگهانی فشار چشم می‌باشد. این بالا رفتن فشار باعث درد و قرمزی چشم، تاری دید و دیدن هاله اطراف اشیاء و نیز سردرد و تهوع و استفراغ می‌شود. از آنجایی که بالا ماندن فشار چشم به صورت طولانی مدت به عصب بینایی و خود چشم صدمات جدی وارد می‌کند و موجب کم بینایی و یا نابینایی دائمی می‌شود٬ جهت درمان این مشکل باید با تجویز پزشک متخصص چشم فشار چشم پایین آورده شود و جهت پیشگیری از بروز مجدد این مشکل باید بیمار تحت لیزر درمانی تحت عنوان YAG Laser PI بر روی هر دو چشم قرار بگیرد.

گلوکوم به دلیل فشار زیاد و ناگهانی داخل چشم بروز می کند. در این صورت، علاوه بر قرمزی چشم ها، فرد احساس درد شدید می کند که با کاهش بینایی، سردرد، حالت تهوع و غیره همراه است.البته در برخی از گلوکوم ها، چشم ها نه سرخ می شود و نه دردی ایجاد می شود.

نور خورشید
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بدون استفاده از عینک آفتابی مناسب، باعث قرمزی چشم ها می شود. در این صورت نیز چشم ها دچار آفتاب زدگی می شود که سفیدی چشم یا قرنیه را درگیر می کند.

خشکی چشم
خشکی چشم اغلب ناشی از کمبود رطوبت هواست یا این که می تواند دراثر خیره شدن به صفحه مانیتور ایجاد شود. اشک های مصنوعی در درمان خشکی چشم موثر است. علاوه بر این، نوشیدن مایعات کافی به مرطوب نگه داشتن بافت های بدن ازجمله سطح چشم کمک می کند.

آلرژی
آلرژی چشم زمانی اتفاق می افتد که چشم‌ها در معرض مواد آلرژی‌زا مانند گرده یا شوره بدن حیوانات قرار می‌گیرند. به گزارش سلامت نیوز، سلول‌های چشم به نام ماست سل ها، هیستامین و مواد شیمیایی دیگری آزاد می‌کند که موجب التهاب می‌شود و نتیجه آن خارش، قرمزی و آبریزش چشم است.
استفاده از اشک مصنوعی برای از بین بردن خشکی و قرمزی مفید است ضمن این که باید با پزشک تان درباره عوارض جانبی مصرف این داروها مشورت کنید.
 
مشکلات عروقی
در برخی موارد از بیماری عای عروقی که در ناحیه سر و گردن وجود دارند مانند فیستول کاروتید به کاورنو یا همان ارتباط نا به جای سرخرگ با سیاهرگ موجب تجمع خون در بافت ها و در نهایت قرمزی چشم می‌شود که بدون درد و یا احساس جسم خارجی در چشم می‌باشد که جهت درمان آن باید بیماری زمینه ای را درمان کرد و نیازی به درمان قرمزی چشم به تنهایی نمی‌باشد.

خراش‌ها و زخم‌های سطح قرنیه
سطح قرنیه چشم از نظر حس درد حساس ترین نقطه بدن می‌باشد و خراش‌های سطحی که در دیگر نقاط بدن ممکن است حتی حس نشود و علامتی نداشته باشد، در سطح قرنیه با علایم بسیار زیادی مانندسوزش٬ قرمزی، اشک‌ریزش و احساس جسم خارجی در پشت پلک خود را نشان می دهند. پس احساس جسم خارجی گاهی به خاطر خراش‌های سطح قرنیه می‌باشد. در این موارد بعد از معاینه چشم و اطمینان از عدم وجود جسم خارجی معمولاً پانسمان چشم و استفاده از یک آنتی‌بیوتیک موضعی برای جلوگیری از عفونت باعث بر طرف شدن علایم می‌شود. این پانسمان ها به صورت خارجی یا به صورت لنز پانسمانی انجام می‌شود و معمولاً پس از یکی دو روز باز می‌شود.
مرجع : خراسان - چشمخانه
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی