جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ / ۱۹:۴۹
کد مطلب: 45672
۱

تشدید اختلالات روانی نوجوانان ناشی از رویه‌های تربیتی ناصحیح است

میگنا: سعید حسن زاده در خصوص اختلالات روانی در دوره نوجوانی در کشور اظهار کرد: قبل از انجام هر اقدامی، بحث سبب شناسی یا علت شناسی از هر چیزی مهم تر است و آنچه تحت عنوان اختلالات روان شناختی در این دوره به آن اشاره می کنیم شامل عوامل مختلف و دارای گستره وسیعی است.

این روانشناس افزود: در یک طبقه بندی، این اختلالات شامل فاکتورهای زیستی، روانی و اجتماعی است و در بحث زیستی، عواملی همچون ژنتیک و تغذیه بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: در صحبت از تغذیه، فقر تغذیه به ویژه مصرف پروتیین ها و لبنیات ها مطرح است که در سال های اول زندگی نقش مهمی در رشد و تحول یک سیستم عصبی به هنجار ایفا می کند و متأسفانه سرانه مصرف آن در کشور با استانداردها فاصله دارد.

این روانشناس در کنار این عوامل زیستی، به آلودگی های زیست محیطی اشاره و در ادامه سخن از مسائل خانوادگی به میان آورد و گفت: خانواده در زمره آن دسته از عواملی است که هم می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات روان شناختی در کودکان و نوجوانان شود و هم می تواند از آن پیشگیری کند.

وی اذعان کرد: تعارضات زناشویی و آموزش شیوه های اصولی، علمی و کاربردی فرزندپروری نقش بسیار مؤثری در ایجاد اختلالات روانی نوجوانان دارند و با توجه به این که والدین ما معمولاً رویه های باثبات و منظم در تعلیم و تربیت فرزندان شان ندارند، تشدید این پدیده امری اجتناب پذیر است.

حسن زاده در ادامه سخن از سیستم ها و نظام های اجتماعی مختلف از جمله آموزش و پرورش به میان آورد و تصریح کرد: سیستم آموزشی کشور و شاخص های آن از جمله رقابت های تحصیلی و کنکور به گونه ای طراحی و شکل گرفته که بیش از آن که محیطی آرامش بخش را فراهم کند، ایجادکننده یک محیط پر استرس برای کودک و نوجوان است.

این روانشناس حوزه اختلالات ارتباطی و رفتاری با اشاره تأثیر روابط اجتماعی در بروز اختلالات روانی نیز گفت: برخی استانداردها در جامعه و گروه های اجتماعی به ویژه همسالان می تواند باعث ایجاد استاندارد و ارزش هایی شود که به طور واقع ارزش نیستند و بحث زیبایی، از آن جمله است که سطح انتظاری را به نوجوان منتقل می کند که اصلاً منطبق با سطح انتظار جامعه نیست و خود عاملی برای تجربه نوعی استرس است.

وی خاطرنشان کرد: جوامعی که در آنها فقر بیشتر است، میزان و شیوع اختلالات روانشناختی در دوره نوجوانی افزایش پیدا می کند و همه این مسائل باعث می شود آن چیزی را که تحت عنوان عزت نفس و یا کارآمدی مطرح می کنیم، در دوره نوجوانی می تواند به عنوان یک عامل محرک برای پیشرفت نوجوان منجر شود بالعکس عمل کرده و به عنوان یک محرک جانبی، تنزل را تسریع می کند و عملکرد فرد را در بخش های مختلف همچون آموزشی، اجتماعی، شغلی و یا حرفه ای تحت تأثیر قرار می دهد.

حسن زاده در پایان گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده، بحث بهداشت روانی از اهمیت خاصی برخوردار است و همچون سایر مسائل اجتماعی نیازمند یک رویکرد جامع و چندعاملی است و نباید نگاه کوتاه مدت به آن داشت و پس از مناسبت های مرتبط همچون هفته ملی سلامت نوجوانان و مدارس به بوته فراموشی سپرده شود.
 
مرجع : خبرگزاری آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.