شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۳
کد مطلب: 45726
۲

هویت جعلی روانشناسان اینستاگرامی

هویت جعلی روانشناسان اینستاگرامی
میگنا: کاظم قجاوند، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی درباره مشاوره‌های اینستاگرامی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «در مورد روش‌های نوین مشاوره در فضای مجازی تحقیقات زیادی صورت گرفته تا اثربخشی این مشاوره‌ها بررسی شود. اغلب معتقدند که مشاوره‌هایی که از طریق صفحات اینستاگرامی داده می‌شود دارای بار علمی نیست و بیشتر جنبه سرگرمی دارد.»

او با اشاره به عدم صداقت بسیاری از افراد در فضای مجازی می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های فضای مجازی این است که هویت کاربر واضح و صادق نیست و ممکن است که برخی افراد علی‌رغم اینکه هیچ اطلاعاتی در زمینه روانشناسی نداشته باشند، اما در اینستاگرام با عنوان روانشناس فعالیت کنند و مشاوره‌های غلط به مردم بدهند.»
قجاوند اظهار می‌دارد: «باید حتما فردی که دچار مشکل شده به صورت حضوری مشاوره بگیرد و با قرار گرفتن در یک محیط امن احساس آرامش کند و با خیال راحت دغدغه‌های فکریش را به زبان بیاورد تا روانشناس یا مشاور او را درمان کند.»

این آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید: «نه تنها مشاوره‌های اینستاگرامی حتی مشاوره‌های تلفنی نیز نمی‌تواند موثر باشد و در حد راهنمایی است. یعنی اینکه راهنمایی مشاور ممکن است اثرگذار باشد و ممکن است که هیچ تاثیری در حل مشکل فرد نداشته باشد و حتی به مشکلاتش اضافه کند. ضمن اینکه با به اشتراک گذاشتن این مشکلات ممکن است اظهارات غیرکارشناسانه‌ای از سوی دیگر افراد مطرح شود و فرد را دچار یاس و ناامیدی کند.»


برخی از مشاوره‌های اینستاگرامی، فرد را به سمت روابط نامشروع می‌برند

کاظم قجاوند با اشاره به اینکه اگر روانشناسی در حل مشکل بیمار سهل‌انگاری کند از سوی سازمان نظام روانشناسی امکان پیگیری وجود دارد، اما در صفحات اینستاگرامی این امکان به هیچ وجه وجود ندارد، اظهار می‌دارد: «در برخی از مشاوره‌های اینستاگرامی ممکن است که فرد به سمت خودکشی و روابط نامشروع کشانده شود. مثلا ممکن است خطاب به فردی که همسرش به او خیانت کرده، بگویند که تو هم همین کار را کن تا همسرت متوجه اشتباهش شود! یا مثلا جوانی که از درس خواندن خسته شده و مشکلات تحصیلی‌اش را مطرح می‌کند را به ترک تحصیل تشویق می‌کنند و با چنین راهنمایی‌های غلطی آینده افراد را تباه خواهند کرد.»

این جامعه شناس درباره راهکار مقابله با پدیده مشاوره اینستاگرامی می‌گوید: «باید به مردم آگاهی دهیم تا هوشیار باشند که این صفحات اینستاگرامی نمی‌توانند راهکار موثری برای مشکلات‌شان ارائه دهند و درگیر شدن او در این فضا باعث می‌شود که او از راهنمایی‌های اصیل دور بماند. مردم به خصوص جوانان دقت کنند که بسیاری از افراد در فضای مجازی ظاهر دلسوزانه‌ای دارند، اما ممکن است مقاصد پنهان و نیت نامناسبی داشته باشند.»
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...