کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانش‌آموز دبستانی به تکلیف جمعه نیاز ندارد

مهمترین عامل توانمندسازی پروژه نماد نیروی انسانی است

فارس , 14 آبان 1397 ساعت 21:03

مدرسه‌ای که دیوار و حیاط و فضا و تجهیزات ندارد نمی‌تواند مکان اصلی تعلیم و تربیت باشد


میگنا: آیین رونمایی طرح توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان و نسخه ارتقاء یافته سامانه جامع مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: در طرح نماد، همگرایی بین دستگاه‌ها برای اجرای یک طرح است و دستگاه‌ها و نهادها در راستای این طرح همدیگر را پشتیبانی می‌کنند. وی با اشاره به موضوع توانمند‌سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها، گفت: شرط اصلی توانمند‌سازی داشتن نیروی علاقه‌مند، توانمند و کاربلد است و حرف اصلی را برای موفقیت این طرح‌ها، نیروی انسانی می‌زند.

بطحایی افزود: واحدهای آموزشی که محل اجرای طرح‌هاست با نقایصی روبروست و باید تجهیزات را فراهم کرد به عنوان مثال مدرسه‌ای دیوار ندارد یا حیاط مدرسه‌ای، آسفالت نیست و از سوی دیگر از معلمی که با ۴۵ دانش‌آموز کار می‌کند و باید محتواهای متعددی که تکلیف کردیم را اجرا کند، نمی‌توان انتظار داشت که در این مسیر موفق باشد.

بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش «شبکه تعاملی» را برای ذی‌نفعان خود آماده کرده است، گفت: در این شبکه راحت‌تر با خانواده‌ها صحبت می‌کنیم و توانمندسازی که انتظار داریم را منتقل می‌کنیم؛ ضمن اینکه بدون مزاحمت‌های حاشیه‌ای با همکاران گفت‌وگو می‌کنیم؛ همچنین برنامه‌های خوبی تهیه شده و در تلویزیون تعاملی بارگذاری شده است.


وی با تأکید بر اینکه مدرسه از محلی برای حیطه‌های دانشی و شناختی باید به محلی برای توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی تبدیل شود، ادامه داد: تا زمانی که از دانش‌آموزان می‌خواهیم انواع محفوظه‌های حافظه محور را حفظ کنند، نمی‌توانیم از آنها انتظار داشته باشیم که به توانمندی مورد انتظار دست یابند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یادگیری توأم با انگیزه و علاقه باید باشد، اظهار کرد: نباید به این دلخوش باشیم که ۲۰ دانش‌آموز مدرسه‌مان در کنکور پذیرفته شدند یا چه تعداد دانش‌آموز مدرسه‌مان در مدارس استعدادهای درخشان قبول شدند، بلکه باید دانش‌آموزان ما مهارت‌های زندگی را بلد باشد.


وی به حذف آزمون‌های زائد در دوره دبستان اشاره کرد و گفت: در این مسیر مقاومت‌هایی وجود دارد اما مهم‌ترین عامل خانواده‌ها هستند که باید با آموزش و پرورش همراه شوند؛ ما از دوره اول و دوم ابتدایی شروع کردیم اما باید به دوره متوسطه اول و دوم تسری یابد.

بطحایی با تأکید بر اینکه دانش‌آموز دوم دبستان به تکالیف جمعه و تست‌زنی، تمرین ریاضی و سایر دروس نیاز ندارد، افزود: یادگیری اصیل به انحراف کشیده شده است چرا که یادگیری تغییر نسبتا پایدار در رفتار است اما در حافظه محوری، دانش‌آموزی فقط حفظ می‌کند که یک امتحانی دهد و یا تستی را پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: اگر روزی مردم محله‌ای به نظام تعلیم و تربیت بها بدهند و مثلا اولویت بین آسفالت خیابان و تعمیر مدرسه، مرمت مدرسه باشد، آن روز می‌توان امیدوار بود که مشکل تعلیم و تربیت حل می‌شود. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه‌ای در قلعه گنج برق ندارد در حالی مردم روستا برق دارند؛ حیاط برخی مدارس آسفالت نیست و حیاط برخی مدارس دیوار ندارند و متأسفانه در یک مدرسه که حیاط دیوار نداشته است، یک گاو وحشی دانش‌آموز سوم دبستانی را زخمی کرده است.

وی با بیان اینکه با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود و باید به آموزش و پرورش کمک کرد، گفت: مثلاً اگر روزی مردم از شهردار بخواهند یک روز در میان آشغال‌های شبانه را جمع کند و هزینه ذخیره شده را صرف ساختن سرویس بهداشتی مدارس کند، می‌توانیم بگوییم آموزش و پرورش مورد توجه است.


 
در پایان صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش از سامانه جامع مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش آموزان(نماد) و طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش آموزان، ‌والدین و کارکنان و کتاب‌های توانمندسازی طرح نماد و نیز ملاحظات روانشناسی و مددکاری این طرح رونمایی شد.»
 


کد مطلب: 45747

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45747/مهمترین-عامل-توانمندسازی-پروژه-نماد-نیروی-انسانی

میگنا
  https://www.migna.ir