کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نیاز آموزش و پرورش به ۴۰ هزار نیروی مشاور متخصص

خبرگزاری پانا , 14 آبان 1397 ساعت 21:23

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: 40 هزار مشاور متخصص نیاز داریم تا بتوانیم نظام جامع مشاوره را اجرا کنیم.


میگنا: آئین رونمایی طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان و نسخه ارتقا یافته سامانه جامع مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) از بعدازظهر امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و‌پرورشی وزیر آموزش و‌پرورش در این آئین گفت: امروز در واقع 4 طرح رونمایی می‌شود و ما دو انتظار داریم که هم به ابعاد کار و هم نیازهای آموزش و پرورش و اعتبارات آن توجه شود.

وی با بیان اینکه پرونده الکترونیکی دانش‌آموزی به سامانه جدید نماد لینک شده است، افزود: در این پرونده نظام استعدادیابی، نظام غربالگری و سلامت روان انجام می‌شود و در واقع نتیجه آزمون سلامت روان مشخص می‌شود و به عنوان نقشه خطرپذیری و نیمرخ دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف است که می‌تواند به مدیران و برنامه‌ریزان اطلاعات دقیق نقطه‌ای را برای برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی بدهد.

کاظمی ادامه داد: از دیگر موارد، نظام گزارش‌گیری در ابعاد مختلف و نظام اجراست که در واقع هدف اصلی این سامانه است و از همه مهم‌تر اپلیکیشن است که در اختیار مشاوران، والدین و دانش‌آموز قرار می‌گیرد؛ امروز خدمات مشاوره‌ای برای سلامت روان دانش‌آموزان و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی، شبانه‌روزی است و به محض اینکه مسئله، پدیده یا اتفاقی را دیدند، می‌توانند در این اپلیکیشن ثبت‌ کنند و در اختیار مشاور مدرسه قرار بگیرد و بلافاصله بدون کوچکترین زمانی پیگیری شود.

وی گفت: طرح دیگر، توسعه مهارت‌های ارتباطی و فضیلت‌های منشی، اخلاقی و روانشناختی دانش‌آموزان است؛ ما در همین راستا طرحی را به نام توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان تدوین کردیم و در ابتدا جامعه مخاطب را با همان آزمون سلامت روان مشخص کردیم و در ۲۳ هزار آموزشگاه متوسطه اول، کارگاه‌های آموزشی برای توانمندسازی برگزار می‌کنیم که ۶ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای است.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما در این طرح تولید محتوا کردیم و محتوای ۶ فضیلت محوری، منش اخلاقی و فضیلت‌های روانشناختی را در قالب ۲۴ مهارت برای دانش‌آموزان و مشاوران تولید شد که امروز رونمایی می‌شود و علاوه بر آن دوره‌های تربیت مدرس نیز برگزار شد؛ ۶ ساعت برای والدین و ۶ ساعت هم برای کارکنان همان مدرسه هم دوره برگزار می‌شود.

او از نیاز وزارت آموزش و پرورش به 40 هزار مشاور برای اجرای طرح جامع مشاوره خبر داد و گفت: مهمترین بخش طرح نماد طراحی اپلیکیشنی است که در اختیار مشاوران و والدین قرار می‌گیرد و شبانه‌روز می‌توان به اطلاعات دانش‌آموزان دسترسی داشت و به محض اینکه اتفاقی در ارتباط با دانش‌آموزی مشاهده شد در این اپلیکیشن اورژانسی ثبت شود.

کاظمی درباره طرح دومی که امروز رونمایی می شود هم گفت: یکی از سیاست‌های معاونت پرورشی توسعه فضیلت‌ها در دانش‌آموزان است و طرحی تدوین کرده‌ایم که بر اساس آزمون‌های روانی سامانه نماد این موارد توسعه داده می‌شود. در گام اول در 23 هزار آموزشگاه در متوسطه اول کارگاه برگزار می‌کنیم. 10 ساعت کارگاه توانمندسازی برگزار می‌شود. در گام دوم 6 فضیلت محوری را در قالب 24 مهارت و محتوا برای مشاوران تولید کرده‌ایم که امروز رونمایی می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: یک میلیون دانش آموز در این محدوده تحت پوشش هستند و 20 میلیارد تومان هزینه این فعالیت‌هاست. همچنین به صورت غیر حضوری برای 605 هزار معلم نیز آزمون‌هایی را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: کار دیگر، مهارت سواد زندگی یا خوب زیستن در زندگی مشترک است که با همکاری اداره‌کل امور بانوان آموزش و پرورش و دفتر امور زنان ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و برای دانش‌آموزان دختر پایه یازدهم با جامعه مخاطب ۴۳۰ هزار نفری اجرا می‌شود؛ در این طرح ۱۶ ساعت دوره مهارت‌های خوب زیستن را برگزار می‌کنیم و مواردی مانند چرایی ازدواج، پیش‌نیازهای ازدواج و مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی مشترک ارائه می‌شود.

 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما طراحی مسیر درست زندگی مشترک برای یک نوجوان دختر را ترسیم می‌کنیم که ۲۱ هزار کارگاه پیش‌بینی کردیم و اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد هزینه می‌شود. کاظمی درباره طرح آخر هم افزود: طرح بعدی طرح همیار مشاور است که یکی از بهترین اقدامات در حوزه مراقبت‌ها خواهد بود که در متوسطه اول اجرا می‌شود.در این طرح هر کلاس یک مشاور دانش‌آموز دارد و پیش‌بینی ما در گام اول 100 هزار همیار مشاوره است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: مطمانا بدون نیروی انسانی متخصص اتفاقی نمی‌افتد. ما 40 هزار مشاور نیاز داریم تا طرح جامع مشاور را اجرا کنیم.


کد مطلب: 45748

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45748/نیاز-آموزش-پرورش-۴۰-هزار-نیروی-مشاور-متخصص

میگنا
  https://www.migna.ir