جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ / ۰۷:۰۲
کد مطلب: 45752
۱

این توصیه‌ها را از معلم فرزندتان شنیده‌اید؟

این توصیه‌ها را از معلم فرزندتان شنیده‌اید؟
میگنا: روز دانش‌آموز هم از راه رسید! از آن‌جایی که دانش‌آموزان وقت زیادی را در مدرسه و کنار معلم‌هایشان می‌گذرانند دانستن توصیه‌های معلم‌ها برای تربیت بچه‌های موفق و سازگار خالی از لطف نیست. این شما و این هشت توصیه از زبان صاحبان خانه دوم بچه‌ها!
 
1. احترام را هجی کنید
بارها و بارها از آدم‌ بزرگ‌ها دیده‌ایم حق‌ همدیگر را خورده‌اند، وارد حریم شخصی هم شده‌اند و با بی‌احترامی رابطه‌های کاری و خانوادگی‌شان را نابود کرده‌اند. برای اینکه این اتفاق برای نسل‌های آینده نیفتد، لازم است به عنوان پدر و مادر احترام گذاشتن را به بچه‌ها یاد بدهید. به آن‌ها بگویید آدم‌ها با هم اختلاف دارند؛ هم در چهره، هم در عقاید و هم در سبک زندگی.

بنابراین ما به عنوان انسان باید به هم احترام بگذاریم و خودمان را جای بقیه قرار دهیم. بعد به این بهانه صحبت را به لزوم احترام گذاشتن به بچه‌های مدرسه بکشانید و نکاتی مثل ساکت ماندن در کلاس یا مسخره نکردن بچه‌های دیگر را گوشزد کنید. به آن‌ها بگویید صحبت کردن در کلاس، بی‌احترامی به کسانی است که روی درس و گوش دادن به حرف‌های معلم تمرکز کرده‌اند.



2. برایش بخوانید
اگر خودتان آدم کتابخوانی نیستید در حق فرزندتان لطف کنید و برایش بلند بلند کتاب بخوانید. اول از کتاب‌های عکس‌دار شروع کنید. بعد سراغ داستان‌های طولانی‌تر با نکات آموزشی بهتر بروید. این کار را حتی تا مدتی بعد از اینکه فرزندتان خواندن را یاد گرفت انجام دهید مگر اینکه خودش شروع به خواندن کتاب کرد و مانع‌تان شد. بلند خواندن کتاب و داستان برای بچه‌ها دایره واژگان آن‌ها را بزرگتر می‌کند و قدرت درک مطلب‌شان را بالا می‌برد؛ دو نکته‌ای که برای موفقیت در تحصیل ضروری هستند.


3. مشق‌هایش را ننویسید
هر تکلیفی که برای هر روز بچه‌ها داده می‌شود مرتبط با درس‌های آن روز است و کمک می‌کند آموخته‌های بچه‌ها در ذهن‌شان جا بیفتد. به همین دلیل به هیچ وجه تکالیف بچه‌ها را برایشان انجام ندهید. یادتان باشد قرار نیست بچه‌ها تکالیف را به بهترین شکل و بدون اشتباه کردن انجام دهند، اتفاقا بگذارید اشتباه کنند چون اشتباه بخشی از مسیر یاد گرفتن است.
بعد از اینکه خودشان تکالیف‌شان را انجام دادند آن‌ها را مرور کنید و اشتباهات را با هم برطرف کنید. اگر در انجام تمرینی گیج شده بودند به آن‌ها کمک کنید و چنانچه متوجه شدید این اتفاق زیاد می‌افتد، با معلم‌شان مشورت کنید.

4. تلویزیون را کنترل کنید
اکثر مردم، حتی معلم‌ها هم تلویزیون نگاه می‌کنند. بنابراین قرار نیست کلا تلویزیون را خاموش کنید بلکه بهتر است میزان تماشای آن را کم کنید. هر چقدر بچه‌ها کمتر تلویزیون ببینند به معنی این است که وقت بیشتری برای کتاب خواندن و انجام بازی‌های فکری خلاقانه دارند. محققان می‌گویند چه بزرگترها و چه بچه‌ها نباید بیشتر از یک الی دو ساعت در روز تلویزیون نگاه کنند. این یکی دو ساعت را به تماشای برنامه‌های مفید اختصاص دهید و از بقیه زمان برای رسیدگی به تکالیف، کتابخوانی و بازی استفاده کنید.

5. کاشف استعداد باشید
درست است که همه بچه‌ها نابغه نیستند و کارهای خارق‌العاده انجام نمی‌دهند، ولی بیشتر بچه‌ها در کاری خوب هستند که لزوما به محیط مدرسه ربطی ندارد و ممکن است از دید معلم‌ها پنهان بماند.
به همین دلیل حتما راجع به نقاط قوت و استعدادهایی که در فرزندتان کشف کرده‌اید با معلمش صحبت کنید. آگاهی او باعث می‌شود دید بهتری نسبت به فرزندتان به دست بیاورد و به رشد بیشتر او کمک کند.

6. برنامه‌اش را نترکانید
تقویم آموزشی فرزندتان را آنقدر پر نکنید که به مرز انفجار برسد. کلاس شنا، کلاس زبان، کلاس نقاشی و غیره همگی خوب هستند ولی فقط در شرایطی که زمانی هم برای خود فرزندتان باقی بگذارند. با پر کردن برنامه‌اش مانع استراحت او نشوید. اوقات فراغت به او فرصت بازسازی خودش را می‌دهد و انگیزه‌اش را بیشتر می‌کند.

7. با او حرف بزنید
هر روز بعد از مدرسه با فرزندتان صحبت کنید. از او بپرسید چه کارهایی انجام داده و خوب به حرف‌هایش گوش کنید. از جواب‌هایش سوال‌های دیگری دربیاورید و سعی کنید گفت و گو را با هم جلو ببرید. مثلا وقتی گفت از یکی از هم‌کلاسی‌هایش خوشش نمی‌آید، دلیلش را بپرسید و به حرف زدن ادامه دهید.
این کار نه تنها در ایجاد احساس صمیمیت بین شما نقش موثری ایفا می‌کند بلکه کمک‌تان می‌کند متوجه دغدغه‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف او شوید و بهتر عمل کنید.

8. بگذارید شکست بخورد
بچه‌ها درست مثل بزرگترها هم از موفقیت درس می‌گیرند و هم از شکست. وظیفه شما به عنوان پدر و مادر این است که پذیرفتن اشتباهات و درس گرفتن از آن‌ها را به بچه‌ها یاد دهید. ایرادی ندارد اگر گاهی خطا می‌کنند. می‌توانید از بعضی خطاهایشان بگذرید و مطمئن شوید که تکرار نمی‌شوند.
اگر احساس کردید تعداد اشتباهات زیاد شده و از آن‌ها درس نمی‌گیرند با معلم‌شان صحبت کنید یا به یک مشاور سر بزنید.
مرجع : نی‌نی سایت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.