جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ / ۰۷:۱۹
کد مطلب: 45753
۱

ارائه مداخلات روانشناختی و مددکاری به دانش‌آموزان با ارتقای طرح نماد

ارائه مداخلات روانشناختی و مددکاری به دانش‌آموزان با ارتقای طرح نماد
میگنا: دکتر مهرزاد حمیدی در مراسم رونمایی از طرح توانمندسازی روانی، اجتماعی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان و نسخه ارتقا یافته سامانه جامع مراقبتهای اجتماعی گفت: بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهد که چندین راه شناخته شده برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از قبیل آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان، ترویج مهارتهای فرزندپروری به والدین و آگاه سازی آن‌ها از خطرات، توانمندسازی معلمان برای تلفیق پیشگیری و مهارت‌آموزی با کلاس درس، ظرفیت‌سازی برای توسعه مشاوره و مددکاری در مدارس و پیش بینی فعالیتهای جایگزینی مانند ترویج فعالیتهای جایگزینی،فعالیتهای فوق فرهنگی در مدارس کشور به عنوان راهکارهای معتبر برای طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و توانمندسازی بین دانش اموزان ،مرور بر برنامه‌های پیشگیرانه در این طرح برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.
 
به گفته وی تاکنون دهها عنوان فعالیت و برنامه در قالب‌های متنوع آموزشی و فرهنگی و مراقبتی در سطح کشور بین دانش‌آموزان و سطح مدارس توسط وزارت اموزش و پرورش و سایر دستگاه ها اجرا شده است همچنین در آموزش و پرورش بیش از ۲۰ عنوان طرح در قالب برنامه‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و مراقبتی برای پیشگیری و کاهش آسیب‌ها در دست اجراست.

وی افزود: برای موفقیت هرچه بیشتر باید این طرح‌های متنوع در قالب یک یا چند پروژه ملی یکپارچه باشد تا شاهد اثربخشی بیشتر این طرح به عنوان پروژه بزرگ ملی به منظور افزایش کارایی و اثربخشی اقدامات پیشگیرانه در حوزه اسیبهای اجتماعی و سلامت روانی در بین دانش اموزان باشیم.

معاون تربیت بدنی اموزش و پرورش در ادامه گفت: تلاش کرده‌ایم تا از طریق هم‌افزایی ظرفیت‌ها، طراحی ابزارها و فرایندهای اجرای غربالگری و اجرای الکترونیک ظرفیت‌های لازم برای دستیابی به نظام در فوریتهای روانی اجتماعی بین دانش اموزان فراهم شود.

به گفته وی با تهیه ابزارهای فنی و راه‌اندازی زیرساخت‌ها با استفاده از تجارب کسب شده توانسته‌ایم با رونمایی از نسخه ارتقاء یافته سامانه جامع نماد و ابزارهای جدید فنی زمینه مداخلات روانی و مددکاری اجتماعی گام بلندتری را برای اجرای طرح در سال جاری  ۹۸-۹۷ برداریم.

حمیدی افزود: در رونمایی سامانه امروز چند کارکرد از قبیل ثبت داده‌های مختلف جسمی، روانی و اجتماعی و استعدادهای اموزشی در قالبی یکپارچه در نظر گرفته شده است. همچنین امکان استفاده از داده‌های ثبتی دانش آموزان در تمامی سامانه‌های زیر مجموعه آموزش و پرورش فراهم شده است.

معاون تربیت بدنی اموزش و پرورش با بیان اینکه این نماد با همه سامانه وزارت اموزش و پرورش تلفیق شده است، گفت: این نماد دارای نقش و کارتابل ویژه‌ای است و تلاش شده تا تمامی فرایندهای داخلی آموزشی به صورت یکپارچه باشد و امکان دسترسی دستگاه‌های‌ همکار در قالب داشبورد مدیریتی به‌ویژه برای ارزیابی فعالیتهای انجام شده فراهم شود همچنین امکان ارجاع الکترونیک برای دستگاه‌ها نیز فراهم شده است.

به گفته حمیدی با تمهیداتی که در این زمینه در نظر گرفته شده وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه‌های عضو «نماد» آمادگی دارد تا گامی برای مداخلات بهتری در کاهش آسیب‌ها بردارد و نیاز است تا دستگاه‌ها و مردم و خیرین در این زمینه ما را یاری کنند.

همچنین در این مراسم، نمکی - معاون سازمان برنامه و بودجه - گفت:‌ نتوانسته‌ایم در همه برنامه توسعه عالمانه عمل کنیم و هرگز فکر نکرده‌ایم که در ادبیات امروز انسان ابزار توسعه نیست و برای توسعه یافتن نیروی انسانی باید از مدرسه شروع کرد چراکه از نظر ما بهترین راه برای کاهش آسیب‌ها، مدرسه است.

وی در پایان اظهارکرد: سرچشمه ما مدرسه است و همیشه معتقدم افراد «ویترین‌آرای متظاهر» نمی‌توانند برای کشور قدمی بردارند. بسیاری مسوولان از وزارت آموزش و پرورش، کمیته امداد و وزارت بهداشت اولویت‌هایی را تعریف کردند. یکی از این اولویتها عالمانه بودن این طرح بود، گروه هدف مناسب داشته باشند و جامعه محور باشند و با یک مشارکت بین بخشی انجام و اجرا شود. اگر قرار باشد مشارکت بین بخشی را فراموش کنیم و مسیر عالمانه را به مسیر سیاست زده و پروژه عالمانه را به پروزه سیاست زده تبدیل کنیم به طور قطع این پروژه محکوم به فناست.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!