جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۶
کد مطلب: 45760
۰

استاد روانشناسی: رسانه ها عامل سرگردانی جامعه هستند

استاد روانشناسی: رسانه ها عامل سرگردانی جامعه هستند
میگنا: دکتر حسین اسکندری عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی سیاست های راهبردی در آستانه تحریم های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به روانشناسی اجتماعی تحریم ها گفت: از نگاه روانشناسان، تحریم یا هر تهدید دیگری به مثابه علتی است که واکنش های اجتماعی و فردی افراد جامعه را برمی انگیزد. تحریم امری روانی و روانشناختی اجتماعی بوده و دارای زمینه ذهنی است.

به گفته وی، تهدیدها باعث بروز دو نوع رفتار فردی و اجتماعی می شوند؛ رفتارهای هیجانیِ آسیب رسان مانند فرار، دعوا، اسیدپاشی یا نزاع اجتماعی به رفتار فردی مربوط می شود و همچنین شکل گیری عادت واره های منفی در افراد.

اسکندری افزود: شکل گیری عادت های ناشی از تهدید، تولید نگرش هایی چون بی تفاوتی، بلاتکلیفی و غیره را به دنبال دارد.
این استاد روانشناسی با توضیحی در باره نظام تفکر غیرعقلانی گفت: نظام تفکر غیرعقلانی به عادت های رفتاری مربوط می شود که هدایتگر ما هستند. تهدیدها باعث بروز رفتارهایی در افراد با ویژگی های ناهشیار، سریع، غیرارادی و غیرقابل تغییر می شوند.

** رسانه؛ عامل بلاتکلیفی اجتماعی
وی با تاکید دوباره بر نقش رسانه ها در ایجاد ناامنی ذهنی در مردم گفت: بلاتکلیفی و سرگردانی موجود در جامعه ناشی از عملکرد رسانه ها است. این اقدام حتی در دیدگاه های برخی روشنفکران نیز مشاهده می شود در حالی که رسالت رسانه، بازسازی ساختارهای اجتماعی است.
به گفته این استاد دانشگاه علامه، مردم به دنبال واقعیت و اطلاعات درست و مناسب هستند در حالی که در شبکه های اجتماعی اعتبار اطلاعات وجود ندارد و انفجار اطلاعات در رسانه و فضای مجازی مردم را دچار سرگردانی کرده است. تصویر شبکه های اجتماعی از ایرانیان، منفی با برچسب های نامناسب است.

** احساس ناامنی؛ چالش کنونی جامعه
اسکندری گفت: بلاتکلیفی موجود به چشم انداز و دورنمایی به نام جامعه و مردم نیاز دارد که خود را به شکل سردرگمی در جامعه و مردم بروز می دهد.
وی تصریح کرد: بلاتکلیفی در برنامه و رفتار در کشور، باعث بلاتکلیفی اجتماعی، تنبلی و تعلیق اجتماعی می شود و افراد را دچار سرگردانی های ذهنی و عملی می کند.

این استاد روانشناسی در اشاره به سازوکارهای اثرگذار بر رفتارهای جمعی عنوان کرد: احساس نگرانی، احساس ناامنی و نبود اعتماد عمومی از مقوله هایی هستند که در اثر تحریم و تهدید در جامعه شکل می گیرند. امنیت مقوله ای اجتماعی است اما احساس امنیت مقوله روانشناسی اجتماعی است. جامعه ما احساس نگرانی و ناامنی دارد. در صورتی که چنین رفتارهایی تجمیع شوند، بلاتکلیفی رخ می دهد. تصویر اجتماعی از جامعه تصویری لرزان و بلاتکلیف است.


** گفت وگو تنها راه مقابله با تحریم
وی با طراح این پرسش که در رویارویی با تحریم ها چه باید کرد؟ پاسخ داد: تنها راه موجود در روانشناسی اجتماعی در رویارویی با تحریم ها، گفت وگو است. برای بازسازی ذهن اجتماعی باید گفت وگو کرد.

اسکندری افزود: باید میان دولت و مردم، دانشگاه و جامعه، والدین و فرزندان، استاد و شاگرد گفت وگو صورت گیرد چرا که گفت وگو بزرگ ترین و ریشه دارترین دستاورد بشر است.

این استاد روانشناسی با تاکید بر اینکه اقتصاد، نیازمند آمار و ارقام است، بیان کرد: تصمیم های اقتصادی بر نگرش، رفتار، ادراک و دیدگاه انسان سوار شده اند چرا که در صورت در نظرنگرفتن این اصل، تئوری های اقتصادی به بیراهه خواهند رفت.

وی با اشاره به ظرفیت های علمی در کشور عنوان کرد: اگرچه دارای ظرفیت های علمی خوبی در کشور هستیم اما مانند جزیره های مستقل از یکدیگر عمل می کنیم. این مساله در مرحله ای باید سر وسامان گیرد.

اسکندری گفت: از منظر روانشناسی اجتماعی، تحریم ها به منزله تهدیدی برانگیزاننده است که باعث نگرانی و بلاتکلیفی هایی در زمینه احساس امنیت و اعتماد عمومی در جامعه شده است.

وی در بیان راهکارهای بلندمدت برای مقابله با چنین معضلی عنوان کرد: چنین مباحثی باید از سطح نشست ها خارج شود. باید مراقب بود تا فروکاست علم به نشست علمی رخ ندهد.

وی در پایان پیشنهاد داد تا رشته هایی مانند اقتصاد رفتاری به عنوان رشته های مشترک میان اقتصاد و روانشناسی ایجاد شود تا بتوان تحلیل های واقع بینانه تری از تحولات ارائه کرد.
مرجع : خبرگزاری ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.